شناسهٔ خبر: 50823 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

محمد شكرچی‌زاده:

به دنبال ایجاد شبكه برای اتصال سیستم‌های شتاب‌نگاری برای دریافت پاسخ سریع هستیم/ سیستم ساختمان سبز امكان اسكان دائم اما سریع را در زلزله فراهم می‌كند

شکرچی زاده نشست خبری مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی و اعطای نظریه فنی به سیستم ساختمانی سبز با حضور محمد شكرچی‌زاده رئیس این مركز و دكتر صائبی مخترع و طراح سیستم ساختمانی سبز در ساختمان این مجموعه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی  محمد شكرچی‌زاده رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی در ابتدای این نشست با ارائه گزارشی از فعالیت‌های سال ۹۶ مركز تحقیقات اظهار داشت: یكی از موضوعات مهم ما در این مركز افزایش تاب‌آوری شهرها و كاهش خطرات زلزله است. شبكه شتاب‌نگاری كه متولی آن از چندین سال قبل مركز مطالعات است با توجه به محدودیت‌های مالی و تحریم‌ها نزدیك ۲۰ سال به اقدام موثری برای بازسازی و بهسازی آن انجام نشد.

وی افزود: در سال جاری خرید دستگاه‌های شتاب‌نگاری را در دستور كار قرار دادیم كه ۱۰۰ دستگاه تحویل این مجموعه شد كه نصف آن را برای پیش‌بینی زلزله تهران اختصاص دادیم.

شكرچی‌زاده در ادامه با اشاره به همكاری‌های صورت گرفته در خصوص پایش زلزله تهران تصریح كرد: برای پیش‌بینی زلزله در تهران با شهرداری هماهنگی‌های لازم بابت سیستم پاسخ سریع انجام شد تا با اتصال تمام دستگاه‌ها اولین سامانه پاسخ‌ صحیح راه‌اندازی شود. در كل به ۳ هزار دستگاه نیاز داریم كه ۱۱۰۰ دستگاه آن مستقر شده است.

رئیس مركز تحقیقات راه ، مسكن و شهرسازی  با اشاره به اینكه بیشترین آسیب‌ها در زلزله‌ها در شهرهای اطراف گسل‌ها انجام می‌گیرد گفت: در همین خصوص برای ساخت وساز در گسل‌های اصلی محدودیت‌هایی را پیش‌بینی كردیم تا مثل گذشته ساخت و سازها در این مناطق انجام نگیرد.

وی افزود: از دیگر كارهای این مركز در سال جاری حضور هیات امنا در مركز تحقیقات بود كه پس از ۱۰ سال با پیگیری‌ها به تصویب رسید و با ابلاغ وزارت علوم در این مركز مستقر شدند. همچنین برنامه عملیاتی ایمنی جاده‌ها از اقدامات خوبی بود كه در سال جاری انجام شد. این برنامه تحت عنوان نقشه ایمنی تحویل ریاست جمهوری شد.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اعطای گواهی‌نامه فنی از سوی این مركز برای نیوجرسی‌ها به فعالیت‌های زیست محیطی انجام شده اشاره داشت كه یكی از آن‌ها استفاده از پودر لاستیك در قیر بود.

شكرچی‌زاده در خصوص این نشست خبری با اشاره به اینكه حاكمیت به دنبال فناوری‌های نو بوده و در این عرصه جای كار بسیار وجود دارد اظهار داشت: در عرصه فناوری‌های نو جای كار زیاد است و به دنبال آوردن سیستم مدرن در ساخت و ساز سنتی هستیم كه این مساله یك ضرورت است. در سیستم مدرن هدف اصلی و مهم این است كه منابع هم از حیث دارایی مردم و هم اقتصاد ملی بررسی شود.

وی افزود: در همین خصوص به طور سنتی مقابل تكنولوژی یك مقاومت وجود دارد با این حال مهم این است كه زمینه فعالیت فناوری‌های نو را در ایران فراهم كنیم. در همین زمینه مركز تحقیقات با توجه به وظیفه خود از طریق روش‌های مختلف اقدام به ارائه گواهی‌نامه‌های فنی كرده است.

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با اشاره به اینكه آنچه در سیستم سبز مهم است سرعت ساخت آن بود افزود: وقتی با حوادثی مثل زلزله مواجه هستیم اسكان دائم زمان‌بر بوده و این سیستم جدید یك راهبرد مناسب اما نه در مسیر نفی تجربیات گذشته برای اسكان سریع زلزله زدگان است.

شكرچی‌زاده با اشاره به اینكه این سازه یك روشی جدید است كه در آن اسكلت فولادی كار نمی‌شود گفت: این ایده یك نوآوری جدید است كه جعبه شكل بوده و شامل یك هسته مركزی است كه غشای آن به خوبی به آن متصل شده و یك سیستم یكپارچه را تشكیل داده است.

وی ادامه داد: بحث انرژی دیگر بحث مهم در این سازه است كه برخلاف ساخت و ساز سنتی این غشا ۳۰ درصد هدررفت انرژی را كاهش می‌دهد.

این مقام مسئول با تاكید براینكه فعلا مركز تحقیقات برخلاف سایر كشورها تنها اجازه ساخت واحدهای یك طبقه را داده است تصریح كرد: این تكنولوژی از خیلی از كشورها اجازه ساخت ساختمان‌های چند طبقه را داده است اما مركز تحقیقات تا آشنایی كامل با این صنعت و گرفتن جواب لازم بیش از یك طبقه اجازه استفاده از این سازه را نداده است.

شكرچی‌زاده ادامه داد: در مرحله اول علاقمند نیستیم تا تكمیل آزمایشات و بررسی‌های لازم این سیستم در ایران بدون هماهنگی با مركز استفاده شود. ممكن است یك سری به طور خودكار این كار را انجام داده باشد اما قطع به یقین این نظارت‌ها در جهت این است كه نمی‌خواهیم با زندگی مردم ریسك كنیم. فعلا مجوز یك طبقه بوده كه برحسب تقاضا، آزمایش و مدل‌سازی‌ها تكمیل و محدودیت‌ها را كمتر خواهیم كرد.

رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با تاكید براینكه این مركز به جز این طرح كه توسط ایرانی‌های خارج از كشور اختراع و عرضه شده با اشاره به اینكه آمادگی كامل برای حمایت از دیگر ایرانیان بیرون از مرزهای كشور وجود دارد گفت: این اتفاق خوبی است كه هموطنان خارج از كشور ما به دنبال ارائه اطلاعات و فناوری‌های نوین خود در داخل كشور دارند. ما از این اتفاق حمایت كرده و از همه ایرانیان عزیز در تمام نقاط دنیا برای اشتراك، اطلاعات و ارائه فناوری‌های خود در صنعت ساخت و ساز از طریق همین نشست دعوت به عمل می‌آوریم.

وی ادامه داد: انجام این پروژه كار بزرگی بود كه باید همه اقدامات لحاظ می‌شد تا شهروندان در معرض خطر نباشند.

شكرچی‌زاده در پاسخ به سوالی مبنی براینكه چرا این پروژه در كمتر از ۷ ساعت در كشورهایی مثل امارات تایید و اجرا درآمد اما در ایران طبق اعلام دكتر صائبی صاحب این تكنولوژی بیش از ۳ سال به طول انجامید اظهار داشت: دریافت مجوز این سیستم در آمریكا هم ابتدا بیش از ۱۰ سال به طول انجامید و طی این مدت انواع مدل‌سازی‌های لازم صورت گرفت. دكتر صائبی بیش از ۳ سال قبل در مركز بودند و براساس تجربیات گذشته یك كار نو آغاز شد. در همین خصوص آزمایش‌های لازم انجام و پیگیری‌های مناسب انجام گرفت.

وی ادامه داد: در این دوره بعد از زلزله اخیر جلسات متعددی داشتیم كه نه در ۷ ساعت بلكه در ۷۰ ساعت این كار انجام و كار را به مرحله عملیاتی رساندیم.

این مقام مسئول افزود: همانطور كه گفتیم برای اینكار محدودیت‌هایی در شروع داریم كه پس از آزمایش‌های تكمیلی محدودها كمتر می‌شود. این سازه یك سوم ساختمان‌های معمول وزن دارد كه به شدت باعث كاهش تلفات از طریق كم شدن نیرو زلزله می‌شود.

شكرچی‌زاده ادامه داد: در حال حاضر تنها مجوز ساخت یك طبقه را داریم كه در ادامه این تكنولوژی می‌تواند یك جایگزین برای انبوه سازی باشد.

نظر شما