شناسهٔ خبر: 50988 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در همایش روسای قطارهای مسافری عنوان شد:

رشد ۶.۵ درصدی مسافران قطار در سال۹۶/ میزان رضایت عمومی از قطار ۲ واحد افزایش یافت

نشست همایش روسای قطار مسافری با حضور عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن، معاون مسافری و مدیرکل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری راه‌آهن، در سالن بین‌المللی ایستگاه راه‌آهن تهران برگزار شد و مدیركل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت را‌ه‌آهن از رشد ۶/۵ درصدی جابجایی مسافر در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن در این همایش گفت: حمل‌ونقل ریلی و راه‌آهن مهم‌ترین نقش را در توسعه كشورها و اقتصاد ملی دارد و توجه مسئولین به توسعه حمل‌ونقل ریلی كمك به توسعه و آبادانی كشور است.

وی افزود: به ازای انتقال هر تَن تُن كیلومتر از جاده به روی ریل، ۷۹.۸ ریال منافع اقتصادی حاصل می‌شود ضمن اینكه كاهش تلفات جاده‌ای، سوخت و آلاینده‌های زیست‌محیطی از دیگر منافع راه‌آهن است.

وی یادآور شد: در سال ۹۳ به دنبال بازدید مقام معظم رهبری از مپنا و تأکید معظم له در انتقال بار از جاده به راه‌آهن، توجه ویژه‌ای به راه‌آهن صورت گرفت و از آن روز شاهد توجه و حمایت رئیس‌جمهور و مجلس از صنعت حمل‌ونقل ریلی هستیم.

سفیران عالی راه‌آهن
وی روسای راه‌آهن را سفیر و نماینده عالی راه‌آهن برشمرد و از آنان خواست مانند گذشته به نحو احسن و با سعه‌صدر علی‌رغم وجود مشكلات، به خدمات‌رسانی به مسافرین ادامه دهند.

رسولی افزود: در این ۹۰ سال كاركنان زیادی در این صنعت زحمت كشیدند و امروز وظیفه ما پاسداشت خدمات و زحمات آن‌هاست.
در این مراسم همچنین میرحسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن گفت: در قانون برنامه ششم توسعه راه‌آهن مكلف به جابجایی ۱۰۳ میلیون مسافر شده یعنی ۲۰ درصد حمل‌ونقل عمومی را باید عهده‌دار شود‌.

موسوی افزود: برای رسیدن به این هدف‌گذاری گام‌های مهمی برداشته شده و در حال پیگیری است كه خرید و تأمین مالی ۴۵۰ واگن ریل باس از كره جنوبی به طریق فاینانس و با همکاری یك شركت داخلی از جمله این كارهاست.

وی ادامه داد: تأمین مالی ۳ میلیارد دلار از روسیه برای تأمین ناوگان باری و لكوموتیو و واگن‌های مسافری از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه است كه موافقت‌نامه آن امضا شده و در مرحله طی تشریفات قانونی قرار دارد.

به گفته موسوی؛ بازگشایی اعتبار اسنادی مربوط به برقی كردن تهران_مشهد با سرمایه‌گذاری ۱/۸ میلیارد دلار صورت گرفته كه عملیات اجرایی آن از سال آینده آغاز می‌شود و بهره‌برداری ان ظرفیت جابجایی ۳۵ میلیون مسافر و كاهش ۳ ساعته زمان سیر را به دنبال دارد.

موسوی؛ اجرای عملیات سریع السیرتهران-قم-اصفهان و توجه به قطارهای حومه‌ای و ۴ خطه كردن خطوط حومه‌ای را از دیگر فعالیت‌ها برای رسیدن به هدف‌گذاری مذكور برشمرد

موسوی خاطرنشان كرد: تدابیر لازم برای ارائه خدمات مناسب به مسافرین در ایام نوروز اندیشیده شده و دستورالعمل‌ها به واحدهای مربوطه ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: در راستای ارتقا خدمات‌رسانی به مردم، بازسازی و بهسازی ایستگاه‌ها و نمازخانه‌ها، افزایش كیفیت خدمات ایستگاه‌ها و بخش مسافری انجام‌شده تا خدمات متفاوتی به مسافرین ارائه دهیم.

موسوی با بیان اینكه بخش مسافری، ویترین شركت راه‌آهن است گفت: تمام زحمات كارگران و كاركنان بخش حمل‌ونقل ریلی به‌واسطه این بخش مورد ارزیابی جدی قرار می‌گیرد و این امر، وظیفه روسای قطارهای مسافری را سنگین‌تر می‌کند.


وی خواستار نظارت كامل بر عملكرد مأمورین فنی قطار، مهمانداران و مأمورین موظف قطارها توسط روسای قطار و برخورد مناسب آن‌ها با مسافرین شد.


موسوی گفت: ایمنی و آسایش (برند) نماد راه‌آهن است و این ایمنی توسط كاركنان بخش سیر و حرکت رقم‌زده می‌شود كه یكی از مهم‌ترین آن‌ها روسای قطارها هستند.

وی از روسای قطار خواست تا اشراف كامل به دستورالعمل‌ها، قوانین و مقررات ابلاغی راه‌آهن داشته باشند تا ایمنی بالا و سیر مناسبی در ایام نوروز داشته باشیم.

وی افزود: در بحران بارش برف امسال، سعی شركت راه‌آهن باز بودن تمامی مسیرهای ریلی بود كه در این راستا طی دو روز ۱۴۰ هزار مسافر جابجا شد.

در ادامه مراسم علی كاظمی منش ضمن تشكر از زحمات روسای قطارهای مسافری گفت: در سال جاری ۲۴ میلیون مستقر تز طریق حمل ك نقل ریلی جابجا شدند كه نسبت به سال قبل رشد ۶/۵ درصدی دارد.

مدیركل برنامه‌ریزی و نظارت بر خدمات مسافری با بیان فعالیت‌ها و اقدامات بخش مسافری راه‌آهن در سال جاری افزود: گردشی كردن قطارها كه موجب افزایش ظرفیت و بهره‌وری شد، راه‌اندازی قطار در چندین مسیر از جمله اصفهان-زاهدان، نخجوان، همدان-مشهد و دو قطار ۵ ستاره فدك، راه‌اندازی ۲۳ وب‌سرویس استرداد بلیت قطار از جمله این اقدامات بوده است.

وی از سیر خارج كردن ۲۸۴ واگن مسافری بالای ۳۰ سال، جرم‌گیری ۴۷۲ واگن و بهسازی ۱۰۰ واگن را از دیگر اقدامات این حوزه برشمرد كه در ارتقا كیفیت خدمات مسافری موقر بوده است.

وی با اشاره به سامانه ۵۱۴۹ اطلاع‌رسانی راه‌آهن ادامه داد: طبق تماس‌های ثبت‌شده در این سامانه میزان شكایات مردم از نحوه ارائه خدمات در سال جاری نسبت به سال قبل به یک‌سوم كاهش پیدا كرده است. همچنین بر اساس نظرسنجی‌های انجام‌شده در نوروز و تابستان سال جاری، میزان رضایت مسافرین ۲ واحد افزایش‌یافته است.

كاظمی منش خاطرنشان كرد: علی‌رغم تمام بهسازی‌ها و از رده خارج كردن واگن‌های فرسوده، توانستیم در سال جاری به رشد ۶/۵ درصدی جابجایی مسافر در سال جاری دست‌یابیم ضمن اینكه در ایام نوروز ۹۷، به ایجاد یک‌میلیون و ۸۷۲ هزار و ۹۲۴ نفرصندلی، رشد ۱۵ درصدی در تعداد قطارهای اعزامی و رشد ۱۳/۸ درصدی در صندلی ایجادی دست پیدا كنیم.

وی از جمله دغدغه و انتظار مسئولین ارشد راه‌آهن از روسای قطار مسافری را حركت قطار با تمامی الزامات ایمنی، نظارت بر عملكرد مأمورین موظف قطارها، مدیریت بحران و حضور به‌موقع در ایستگاه مبدأ توسط روسای قطار برشمرد.

 

نظر شما