شناسهٔ خبر: 51983 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خبرداد:

خراسان رضوی، رتبه اول جابجایی حمل ونقل جاده‌ای مسافر كشور

ابراهیم نصری مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره میزان مسافر جابجا شده در سال ۹۶ گفت: استان خراسان رضوی با جابجایی ۱۹ میلیون و ۳۳۶ هزار مسافر مقام اول جابجایی مسافر جاده‌ای را كسب نموده است .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، ابراهیم نصری افزود: با وجود مشکلات مالی دولت ما توانستیم در زمینه ابلاغ اعتبارات ملی و استانی رتبه اول را کسب کنیم ولی از بیش از ۱۹۵ میلیارد تومان اعتبار مصوب تنها ۸۸  میلیارد آن به اداره کل در سال گذشته تخصیص پیدا کرد.

وی با اشاره به اجرای ۱۱۰ پروژه استانی در حوزه های راهداری و حمل و نقل جاده ای، ادامه داد: خراسان رضوی در زمینه تعداد مسافر جا به جا شده با آماری نزدیک به ۲۰ میلیون نفر مسافر در سال گذشته و در زمینه جذب و توسعه ناوگان روستایی نیز در کشور توانست رتبه اول کشوری را از آن خود نماید.

نصری گریزی به حوزه تجارت از طریق جاده زد و در این زمینه نیز اظهار داشت: خراسان رضوی در حوزه صادرات کالا از طریق جاده با بیش از ۱.۳ میلیون تن در رتبه سوم و در زمینه واردات نیز به میزان بیش از ۷۲هزارتن در جایگاه پنجم کشوری قرار گرفت. وی با اشاره به جایگاه دوم استان از نظر جایگاه های مرزی، در خصوص وضعیت ترانزیت در استان نیز گفت: خراسان رضوی در زمینه ترانزیت ورودی كالا با میزان  ۸۲۰ هزار و ۴۷۵تن رتبه سوم و در خصوص ترانزیت خروجی نیز به میزان تقریبی دو میلیون تن رتبه اول کشور را دارا است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان درادامه بهمیزان  وسعت نگهداری راه‌های استان  نسیت به دیگر استان های كشور اشاره كرد و افزود: رتبه خراسان رضوی در میزان راهها نسبت به سطح کشوردر مجموع راه های برون شهری، اعم از آزادراه، بزرگراه، راه اصلی، راه فرعی و راه های روستایی به طول ۲۰ هزار و ۵۷۴ کیلومتر، بعد از استان فارس رتبه دوم کشوری را دارا است كه این اداره كل وظیفه نگهداری آنها را دارد.

وی با بیان اینکه اقداماتی در  حوزه ایمنی حمل و نقل در سال گذشته پیگیری شده است، اظهارداشت: اولین محور در این زمینه کنترل و نظارت بر عملكرد مدیران فنی  و گشت های كنترل جاده‌ای نامحسوس بود که به این منظور گشت های نامحسوس را در طول محورهای استان با همكاری پلیس راه استان در سه  مرحله تابستان، پاییز و زمستان اجرا شد.

وی ادامه داد: از ابتدای اجرایی شدن آیین نامه فعالیت مراكز امدادرسانی فنی خودرو و ابلاغ آن، تاکنون مجوز فعالیت ۷ مرکز براساس ضوابط صادر شده است و اقدامات نظارتی در این خصوص برنامه ریزی و پیاده سازی شده است.همچنین هشدارهای لازم در قالب گزارشات خبری درخصوص افزایش آگاهی عموم مردم به منظور خودداری از خدمات امدادخودروهای بدون مجوز نیز داده شده است.

نصری در همین زمینه همچنین به ارائه آموزش های ایمنی به ۱۵۰ مدرسه حاشیه راه ها و همچنین ایمن سازی فیزیکی محوطه مقابل این مدارس اشاره کرد و ادامه داد: در راستای شناسایی محورها و نقاط پرتصادف و نیز مشکلات ایمنی، تشکیل بانک اطلاعات تصادفات و تحلیل آنها تصادفات صورت گرفته در ۵ سال اخیر را مورد تحلیل و بررسی قرار دادیم.

این مقام مسئول در تشریح اهم اقدامات انجام شده در اداره ترانزیت و حمل و نقل بین المللی استان نیز گفت: در این زمینه در طی ۱۲ ماه سال گذشته ۷۷۳۰ مورد صدور مجوز بارگیری ناوگان خارجی در استان داشتیم، همچنین ۳۰۷۵ مورد صدور مجوز ورود موقت ناوگان خارجی و ۱۹۳۶ مورد صدور مجوز تمدید ورود موقت ناوگان خارجی را می توان بخش دیگری از فعالیت های صورت گرفته در این حوزه دانست.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با اشاره به افزایش ۱۲درصدی تناژ حمل داخلی كالای در استان، در تشریح آمار ثبت شده در حوزه حمل و نقل جاده‌ای در استان بیان داشت: حوزه حمل و نقل داخلی كالای جاده‌ای استان خراسان رضوی در سال ۱۳۹۶ با تناژ حمل بیش از ۳۰ میلیون تن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ۱۲درصد رشد مواجه بوده که رتبه پنجم كشور را كسب و  ثمره آن افزایش درآمد استان نسبت به سال گذشته آن است، همچنین در مدت زمان مذكور نیز با انجام بیش از ۲ میلیون سفر شاهد  افزایشی ۱۱درصدی در این حوزه بودیم.

نصری با بیان انجام عملیات های فنی بر ۸۰۰ پل در استان در سال گذشته، اظهار داشت: در حوزه ابنیه فنی نیز اقدامتی مانند انجام تعمیرات ۸۰۰ پل در استان از قبیل احداث رادیه و برید، تخریب و اجرای مجدد بتن تخریب شده و تعویض میلگردهای آسیب دیده در پل ها، تعمیر قرنیز و اجرای هندریل و مرمت های جزئی ابنیه فنی از قبیل تنقیه پل ها، دریواسیون و هدایت آب های سطحی، تعمیر بندکشی های آسیب دیده انجام شد.

وی در خصوص عملکرد اداره پیمان و رسیدگی در سال گذشته نیز با اشاره به برگزاری ۱۱۷ مناقصه و مزایده، افزود: ماحصل برگزاری این موارد، انعقاد ۱۵۷ قرارداد بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان اینکه در چهار حوزه مرمت رویه راه ها، اصلاح شیب شیروانی، برف روبی و شن و نمک پاشی در سال ۹۶ بیش از ۵۰۶ میلیارد ریال هزینه صورت گرفته است، در تشریح بخش مرمت رویه جاده ها افزود: ۹۲۷ کیلومتر رویه راه های استان در سال ۹۶ با هزینه کرد حدود از ۳۶۸ میلیارد ریال مرمت شد که از این آمار از لحاظ سطح انجام شده افزایش و از نظر میزان هزینه انجام شده نسبت به سال ۹۵ با کاهش مواجه بوده است. وی ادامه داد: در زمینه انجام روکش حفاظتی در راه های استان نیز در طی سال گذشته ۱۸ قرارداد به ارزش مجموع ۴۹۶.۵ میلیارد ریال به منظور انجام ۳۱۲ کیلومتر روکش حفاظتی منعقد شد.

نصری در تشریح اقدامات صورت گرفته در حوزه سرمایه گذاری نیز گفت: در سال گذشته سه رمپ که در واحد آن در محور سبزوار- سه راهی دوغایی و دیگری در محور لطف آباد- درگز بود، به ارزش ریال نزدیک به ۱۱ میلیارد ریال به صورت کامل اجرا به به بهره برداری رسید. وی با بیان اهمیت جایگاه بخش خصوص در ارائه خدمات رفاهی بین راهی به مسافران در محورهای استان، در خصوص اقداماتی که در این زمینه نیز در سال ۹۶ صورت گرفته بیان داشت: در این سال ۸ مجتمع جدید خدمات رفاهی در راه های استان شروع به احداث شد که تا پایان سال ۹۶ از ۳ مجتمع بهره داری به عمل آمد.

گفتنی است با توجه به نتایج ارزیابی های صورت گرفته در خصوص عملکرد ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان های کشور، استان خراسان رضوی رتبه دوم را در بین استان های کشور کسب کرده است.

نظر شما