شناسهٔ خبر: 52214 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

هرمزگان سکاندار سفرهای دریایی در ایران

اسكله استان هرمزگان در تعطیلات نوروزی ۹۷ موفق شد با دستیابی به سهم ۶۴ درصدی در میان هفت استان ساحلی کشور جایگاه خود را به عنوان سکاندار سفرهای دریایی در ایران تثبیت کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، امسال دوازدهمین سالی است که طرح ساماندهی و تسهیل سفرهای دریایی در هرمزگان برای خدمات رسانی به مسافران نوروزی در تعطیلات نوروزی اجرا می شود؛ این استان ساحلی که هم با خلیج فارس همسایه است و هم بخشی از سواحلش در کرانه دریای عمان قرار دارد، هر ساله پذیرای میلیون ها میهمان نوروزی از اقصی نقاط این سرزمین است که روزهای بهاری خود را در سواحل، جزایر و پهنه آب های فیروزه ای رنگ آن سپری می کنند.

برخوداری این استان از آب و هوایی معتدل در نوروز، وجود ۱۴ جزیره کوچک و بزرگ، ۱۳ بندر فعال و مجهز مسافری، بهره مندی از زیرساخت های مناسب بندری و همچنین در اختیار داشتن بزرگترین ناوگان مسافری دریایی کشور باعث شده تا هرمزگان طی سالیان اخیر همواره در فهرست استان های کشور به عنوان سکاندار صنعت گردشگری و سفرهای دریایی ایران شناخته شود.

تایید کننده این گزاره، سخنان روز گذشته "هادی حق شناس" معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در نشست بررسی و ارزیابی اجرای طرح گردشگری نوروز ۹۷  بود که با اشاره به رتبه بندی استان ها به لحاظ تعداد سفرهای دریایی چنین گفته است: « حدود ۶۴ درصد سفرهای دریایی در استان هرمزگان انجام شده است که بر همین اساس، این استان از جهت جذب توریست دریایی رتبه نخست دارد.»

میلیون ها سفر دریایی بدون سانحه

آمار نشان می دهد که در دوازده ماه سال گذشته، افزون بر ۱۹ میلیون نفر سفر در بنادر استان هرمزگان به ثبت رسیده است. بر اساس تجزیه و تحلیل آماری، می توان گفت که یک پنجم این مسافرت ها در تعطیلات نوروزی انجام می شود.

طرح نوروزی تسهیل سفرهای دریایی در استان هرمزگان در سه بخش ایمنی مسیرهای تردد، ایمنی بنادر و ایمنی شناورها که همه ساله از ۲۵ اسفند گذشته آغاز شده و تا پایان روز ۱۵ فروردین ماه ادامه داشت، امسال با توجه به نزدیکی روز طبیعت با تعطیلات پایان هفته، دو روز هم تمدید شد؛ دوره ای ۲۲ روزه که خوشبختانه هیچ حادثه ناگوار دریایی در بنادر مسافری به وقوع نپیوست و میلیون ها مسافر دریایی سفری ایمن و آرامش بخش را در آغازین روزهای بهاری سال ۹۷ تجربه کردند.

"اله مراد عفیفی پور" مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان طی سخنانی از تلاش های شبانه روزی فعالان بخش های مختلف ناوگان مسافرت های دریایی در این استان، دستگاه های اجرایی خدمات رسان به ویژه اعضای کمیته حمل و نقل دریایی ستاد خدمات سفر استان، مردم، ساحل نشینان شریف و نجیب خلیج فارس و دریای عمان برای رقم زدن سفرهای نوروزی بدون سانحه دریایی، تقدیر و تشکر کرد و دستیابی به چنین دستاورد بزرگی را برآیند یک اراده جمعی و کار تیمی دانست.

وی از صبوری و همسویی مسافران و میهمانان نوروزی در این ایام نیز ابراز قدردانی کرد و افزود: خوشبختانه در برخی مواقع و ساعاتی از شبانه روز که به دلیل شرایط نامساعد جوی محدودیت یا ممنوعیت تردد دریایی از بنادر مسافری اعمال می شد، مردم با سعه صدر، به توصیه مسئولین و کارشناسان در خصوص عدم تردد از بنادر غیرمجاز و از طریق شناورهای غیراستاندارد عمل کردند.. 

عفیفی پور همگرایی دست اندرکاران بخش های مختلف ناوگان مسافرت های دریایی و تمامی ارگان های دخیل در ساماندهی سفرهای نوروزی از یک سو و مشارکت مردمی و همکاری رسانه های جمعی از سوی دیگر را رمز موفقیت طرح نوروزی عنوان کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان به تجزیه و تحلیل های آماری هم اشاره کرد و گفت: در تعطیلات نوروزی امسال، ۱۲۰فروند شناور مسافری و لندینگ کرافت با ظرفیت شش هزار و ۳۰۰ صندلی و امکان حمل دوهزار و ۸۸۰ دستگاه خودرو در قالب بزرگترین ناوگان مسافرت های دریایی کشور، خدمات دهی شبانه روزی به میهمانان نوروزی را بر عهده داشتند.

وی اضافه کرد: طی تعطیلات نوروزی امسال، ترابری جمعیتی نزدیک به ۴میلیون و ۳۳۰ هزار نفر سفر از طریق ۱۳ بندر مسافری به ثبت رسید که از این رقم، ۸۴۱ هزار و ۵۶۴ نفر از شناورهای تفریحی و گردشگری برای انجام گشت های دریایی با رشدی معادل ۵.۹ درصد بهره مند شدند.

عفیفی پور خاطرنشان کرد: تجزیه و تحلیل آماری حاکی از این است که عملیات جابجایی ۵۷۸ هزار و ۷۴۴ دستگاه خودرو از طریق مسیرهای دریایی بین بنادر لنگه، کیش، آفتاب، چارک، پهل و لافت به انجام رسیده که ۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین  از ثبت ۱۱۶هزار تردد شناورهای مسافری دریایی خبر داد که در همسنجی با سال گذشته یک درصد افزایش داشته است.

عفیفی پور پنجم فروردین را به عنوان پرترافیک ترین و شلوغ ترین روز طی تعطیلات نوروزی امسال اعلام کرد که در این روز، ۳۷۰ هزار نفر سفر و رقمی بالغ بر ۵۱ هزار دستگاه خودرو به ثبت رسید.

اولویت های سال جدید سفرهای دریایی

"محمد راستاد" معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در نشست بررسی و ارزیابی اجرای طرح گردشگری نوروز ۹۷ با اشاره به جا به جایی ایمن ۶.۵ میلیون مسافر دریایی در تعطیلات عید امسال، آن را کار برجسته و بسیار خوبی دانست که نشان دهنده همت و حمیت دست اندرکاران طرح تسهیل سفرها و گردشگری دریایی نوروزی است.

وی خارج سازی صندلی های غیر ایمن از فهرست سفرهای دریایی نوروزی امسال در استان هرمزگان را اقدام شایسته ای برشمرد و گفت: در سال جدید باید بتوانیم نسل جدید امکانات گردشگری دریایی را معرفی و عملیاتی کنیم و این فرهنگ را جا بیندازیم که مردم احساس کنند با ایمنی بیشتر و آسایش بهتری می توانند گردشگری ساحلی داشته باشند.

راستاد « ثبت الکترونیکی گردشگری دریایی » را از دیگر برنامه های توسعه سازمان بنادر در سال جاری عنوان کرد.

نظر شما