شناسهٔ خبر: 52257 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در دیدار سفیر هند و معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مطرح شد

معرفی کریدور بین‌المللی شمال- جنوب با برگزاری مسابقه رالی/ مشارکت ۴ کشور از ۲ قاره در برگزاری مسابقه

ديدار معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی و سفیر هند در دیدار و گفت و گو برای برگزاری مسابقات رالی در مسیر کریدور شمال-جنوب به منظور معرفی این کریدور در عرصه بین‌المللی توافق کردند. کشورهای ایران، هند، روسیه و آذربایجان در این مسابقه مشارکت خواهند داشت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صبح امروز سوراب کومار، سفیر هند در ایران و هیات همراه با حضور در وزارت راه و شهرسازی به دیدار و گفت و گو با مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل و نقل این وزارتخانه پرداختند. در این دیدار آخرین جزییات توسعه بندر چابهار و همچنین برگزاری مسابقه رالی بین‌المللی در مسیر کریدور شمال-جنوب مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت.

بر اساس توافقات حاصله، مسابقه رالی در مسیر کریدور شمال-جنوب که به ابتکار هند و با همکاری وزارت راه و شهرسازی برگزار می‌شود، ۹ اردیبهشت ماه از بندر عباس آغاز می‌شود. کشورهای ایران، هند، روسیه و آذربایجان در این مسابقات شرکت خواهند داشت.

سوراب کومار، سفیر هند در ایران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در رابطه با مسابقه رالی در مسیر کریدور شمال-جنوب گفت: رالی از بندرعباس آغاز شده و با عبور از آذربایجان و روسیه و بازگشت مجدد به ایران در چابهار به اتمام خواهد رسید. هدف از این مسابقه معرفی کریدور شمال-جنوب در سطح بین‌المللی و نشان دادن عملی بودن ایده این کریدور است.

وی ادامه داد: کریدور شمال-جنوب می‌تواند زمان و هزینه ترانزیت کالا را از مسیر ایران به سمت روسیه،هند اروپا و آسیای مرکزی کاهش دهد. از همین رو معرفی این کریدور حائز اهمیت است.

کومار فعالیت کریدور شمال-جنوب گفت: در حال حاضر برخی از کالاها بین هند و روسیه با مشارکت بخش خصوصی از این کریدور جابجا می شوند. ایران نیز شرکت‌هایی را برای مشارکت در این روند معرفی کرده است. هدف اصلی مسابقات رالی شناساندن این کریدور به جهان است تا بتوان مشارکت بیشتری را در این پروژه جذب کرد.

مقدمه‌ای برای اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب

امین ترفع، مدیر کریدورهای حمل و نقل بین المللی وزارت راه و شهرسازی نیز درباره این مسابقات گفت: برگزاری مسابقه رالی ابتکار کشور هند است.  این مسابقات روز ۹ اردیبهشت از بندر عباس آغاز شده و با عبور از شیراز، اصفهان، تهران، قزوین و آستارا ، وارد کشور آذربایجان شده و به سمت روسیه و شهر سنت پترزبورگ ادامه مسیر می‌دهد. تهران، یزد، کرمان و زاهدان نیز در مسیر بازگشت قرار دارند و مسابقه نهایتا در چابهار پایان می‌یابد.

ترفع ادامه داد: این مسابقه از چند جهت اهمیت دارد.در این رالی رانندگانی از کشورهای ایران، هند، روسیه و آذربایجان در مسیر کریدور شمال-جنوب با یکدیگر رقابت خواهند کرد. بنابراین می‌توان از این رالی اتومبیل رانی به منظور شناساندن کریدور در سطح ملی و بین‌المللی استفاده کرد و از فرصت تبلیغاتی و رسانه‌ای این رخداد برای اهداف کریدور بهره برد. نقطه پایان مسابقه یعنی چابهار نیز می‌تواند تاکیدی دوباره بر منافع عملیاتی شدن توافق‌نامه چابهار و بصورت نمادین نشاندهنده مشارکت هند در توسعه این بندر باشد.

وی افزود: ما به سهم خود در طول مسیر رالی در ایران با برگزارکنندگان مشارکت حداکثری خواهیم داشت تا کریدور شمال-جنوب هم در عرصه داخلی و هم بین‌المللی مطرح شود.

مدیر کریدورهای حمل و نقل بین‌المللی با اشاره به برگزاری اجلاس وزرای کریدور شمال-جنوب در تاریخ ۱۰ مهر در تهران گفت: این رالی می‌تواند از چند ماه قبل از برگزاری اجلاس، موضوع کریدور شمال جنوب را در رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح کند و دستآوردهای سیاسی و رسانه ای با موضوع این کریدور را  برای جمهوری اسلامی ایران به همراه داشته باشد.

نظر شما