شناسهٔ خبر: 52390 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک کارشناس اقتصاد مسکن اعلام کرد؛

عوامل اثرگذار بر روند بازار اجاره مسکن

شهر تهران یک کارشناس اقتصادی گفت: بازار اجاره برخلاف بازار خرید و فروش مسکن به این دلیل که صرفا یک ماهیت مصرفی دارد دچار روند پرنوسان و شوک آور از سمت تقاضا نیست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین توکلیان کارشناس اقتصادی درباره روند بازار اجاره در سال جاری معتقد است: بازار اجاره از سال قبل شروع به پوست اندازی کرده و تغییرات در آن مشهود است. طبیعتا با توجه به افزایش قیمت مسکن این تغییرات برای سال جاری می تواند بیشتر باشد. اما شدت این تغییر، بسته به تغییرات قیمت مسکن در سال جاری می­تواند متفاوت باشد.

وی با اشاره به افزایش حجم معاملات خرید و فروش مسکن در ماه­ های اخیر، گفت: طبیعتا با توجه به آنکه برخی خریداران به دنبال آن هستند که از پول پیش به عنوان پوششی برای کمبود توان مالی خود در خرید مسکن استفاده کنند این رفتار نیز می تواند مزیدی بر علت باشد که بر سطح اجاره فشار آورد. در واقع یک تعادلی شکل می گیرد که متقاضیان خرید مسکن بدلیل پوشش قیمت کل واحد خریداری شده ناچار می شوند آن را اجاره بدهند. از این رو تلاش می کنند تا به بالاترین قیمت اجاره دهند تا کسری خود را جبران کنند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: افزایش قیمت مسکن می‌تواند خود به عامل تحریک تقاضا در بازار اجاره تبدیل شود زیرا بسیاری از خریداران بالقوه از بازار عقب نشینی می کنند و بدلیل نداشتن منابع مکفی ترجیح می دهند در بازار اجاره به دنبال سرپناه بگردند.

وی به وضعیت بازارهای رقیب و اثرگذاری آن بر روند بازار مسکن اشاره کرد و افزود: روند بازارهای رقیب قطعا بر بازار مسکن نیز تاثیر گذار است برای مثال وقتی سال ۸۹ تلاطم از بازار ارز شروع شد با وقفه ای یک ساله به بازار مسکن رسید و این بازار را نیز تحت تاثیر قرار داد. بنابراین اگر نوسانات به صورت جدی در بازار ادامه داشته باشد بعید نیست که بازار مسکن را نیز در ادامه دربر بگیرد.

توکلیان با بیان اینکه نرخ سود متغیری تعیین کننده در رفتار صاحبان واحدهای مسکونی و نرخ اجاره بها است، گفت: البته این گزاره نیاز به توضیح دارد؛ وقتی می گوییم نرخ سود، مراد فقط نرخ سود سپرده بانکی نیست بلکه می تواند نرخ بازدهی سایر بازارها با قابلیت نقد شوندگی سریع نیز باشند. در واقع صاحبان سرمایه فقط بانک را به عنوان یک بخش دارایی بازدهی نگاه نمی کنند بلکه به دیگر بازارها هم توجه دارند. از این رو اگر نرخ سود برای صاحبان واحدهای مسکونی جذاب باشد ترجیح می دهند ودیعه بیشتری دریافت کنند تا در این بازارها سرمایه گذاری کنند و از سود آن منفعت کسب کنند. اما اگر بازدهی این نرخ ها مطلوب نباشد طبیعتا تمایل برای اجاره بها بالاتر می رود.

به گزارش بانك مسكن گفتنی است، بازار اجاره مسکن طی دو سه سال اخیر به دلیل کاهش نرخ سود بانکی و کم شدن مطلوبیت دریافت رهن به جای اجاره ماهانه برای موجران، با فشار ناشی از افزایش وزن اجاره ماهانه برای مستاجران همراه شد.

در سال ۹۵ تعداد فایل‌های رهن کامل در بازار اجاره به شدت کاهش پیدا کرد اما با این حال سال گذشته به دلیل افزایش حجم خرید مسکن و عرضه واحدهای تازه خریداری شده به بازار رهن، تعداد فایل های مناسب خواسته مستاجران - اجاره ماهانه کمتر پول پیش بیشتر- تا حدودی نسبت به سال ۹۵ افزایش یافت.

امسال نیز پیش‌بینی می‌شود بازار اجاره دست کم از این محل، همراه مستاجرها باشد.

نظر شما