شناسهٔ خبر: 53232 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مروری بر حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت:

افتتاح ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه فرودگاهی طی ۲ سال/ توسعه فرودگاه های استان گلستان با اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی/ استقرار نظام لجستیک در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام (ره)

گزارش آخر هفته  افتتاح ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه فرودگاهی طی ۲ سال، توسعه فرودگاه های استان گلستان با اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی، استقرار نظام لجستیک در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) لغو مجوز صدور هواپیما به ایران و لزوم حمایت اروپا از قرارداد با ایرباس پس از خروج آمریکا از برجام از جمله مهم‌ترین عناوین خبری حوزه هوایی در هفته گذشته به شمار می‌روند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه هوایی طی یک هفته گذشته به شرح زیر است:

افتتاح ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه فرودگاهی طی ۲ سال

رحمت‌اله مه آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در نشستی خبری که در فرودگاه گرگان برگزار شد، از اتمام تمام پروژه های نیمه تمام این شرکت در سال ۹۷ خبر داد و گفت: برخی از این پروژه ها بیش از ۱۶ سال معلق مانده بودند و هر ساله هزینه زیادی را به شرکت فرودگاه ها و پیمانکاران تحمیل می کردند.

مه‌آبادی ارزش این پروژه ها را ۴۵۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: اکثر پروژه های باقی مانده در ۶ ماهه نخست امسال افتتاح خواهد شد و با اتمام پروژه بهسازی فرودگاه لامرد در انتهای سال ۹۷، جشن اتمام پروژه های نیمه کاره را برگزار می کنیم.

وی اتمام این پروژه ها را یکی از دغدغه های مهم نظام جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید دانست و ادامه داد: با اتمام پروژه های نیمه تمام، علاوه بر زیان های مالی، از زیان‌های عظیم اجتماعی که در قالب ناامیدی و بی اعتمادی مردم آشکار می شود، جلوگیری خواهد شد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا مجوز فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس را لغو می‌کند

استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا پس از خروج واشنگتن از برجام گفت: آمریکا مجوز فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس را لغو می‌کند.

 ایران ایر بعد ار توافق هسته ای ۲۰۰ هواپیما شامل صد هواپیمای ایرباس، هشتاد هواپیمای بوئینگ و بیست هواپیمای دیگر از شرکت فرانسوی-ایتالیایی ATR سفارش داده بود.

وزارت خزانه داری آمریکا پس از یک دوره ۹۰ روزه اجازه صادرات هواپیمای مسافربری، قطعات و خدمات این هواپیماها به ایران را نخواهد داد.

ایرباس که یک شرکت هواپیماسازی اروپایی است، روز سه شنبه قبل از کنفرانس خبری منوچین اعلام کرد که تصمیم ترامپ را بررسی خواهد کرد.

اروپایی‌ها گفته‌اند از برجام و شرکت‌هایی که با ایران وارد قرارداد شده‌اند حمایت می‌کنند

اصغر فخریه کاشان در مورد تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و اظهارات استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا مبنی بر اینکه مجوزهای دو شرکت بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران لغو خواهد شد، تاکید کرد: اینکه تنها یک روز پس از این تصمیم آمریکا بخواهیم درباره سرنوشت قرارداد‌ها صحبت کنیم کمی زود است و جواب خیلی روشنی وجود ندارد.

وی افزود: باید ببینیم عکس‌العمل اروپایی‌ها چیست چراکه قراردادهای زیادی در دو سال گذشته با شرکت‌های اروپایی منعقد شده است هرچند که سفیر آمریکا در کشورهای اروپایی اعلام کرده طی ۶ ماه از قرارداد‌ها خارج شوند اما هنوز چیزی مشخص نیست و اروپایی‌ها اعلام کردند که در برجام می‌مانند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس گفت: اروپایی‌ها اعلام کردند از برجام و شرکت‌هایی که با ایران وارد قرارداد شده‌اند حمایت می‌کنند اما باید ببینیم مواضع اروپایی‌ها در قرارداد‌ها چیست و تا چه حد این حمایت عملی خواهد شد.

ورود هواپیماهای جدید به ایران متوقف نخواهد شد

مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: با توجه به اینکه ایالت متحده آمریکا رسما اعلام کرد که از برجام خارج خواهد شد، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی نیز رویکردها و برنامه‌های خود را بر این اساس تنظیم خواهند کرد. همان طور که صنعت هواپیمایی ایران در طول چهار دهه گذشته با وجود تمام تحریم‌ها به حیات خود ادامه داده، از این پس نیز شرکت‌های ایرانی حرکت‌شان را متوقف نخواهند کرد.

وی ادامه داد: در طول سال‌های گذشته از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود آنکه ما تحریم بودیم، توانستیم تعداد هواپیماهای خود را ۱۲ برابر کنیم. از این رو نمی‌توان اعلام کرد که با خروج آمریکا از برجام، ورود هواپیماهای جدید به ایران متوقف خواهد شد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه ایرباس و بوئینگ باید خودشان شرایط فروش هواپیما به ایران را بار دیگر بررسی کنند، تصریح کرد: با وجود آنکه ما در جزئیات قراردادها میان طرفین نیستیم، اما این موضوع مشخص است که دو طرف تعهداتی به یکدیگر دارند و باید دید که در آینده این تعهدات چگونه اجرایی می‌شود؛ هر چند با خروج آمریکا اجرای این قراردادها دشوار خواهد شد، اما باید دید که به طور خاص ایرباس به عنوان یک شرکت اروپایی در نهایت به چه ارزیابی در این رابطه می‌رسد.

توسعه فرودگاه های استان گلستان با اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی

مدیر کل فرودگاه های استان گلستان به طرح های توسعه فرودگاه گرگان اشاره کرد و گفت: با توجه به تاکید شرکت فرودگاه ها بر توسعه طرح های ناوبری و کمک ناوبری فرودگاه و به منظور کاهش میزان تاخیر و کنسلی پروازها، نسبت به خرید و نصب دستگاه های ILS ، DVOR و چراغ های تقرب اقدام شد.

وی ارزش این پروژه ها را ۱۱ میلیارد تومان دانست و افزود: این سامانه ها پس از کنترل توسط فلایت چک، عملیاتی خواهند شد. با افتتاح این سامانه ها فرودگاه گرگان به یکی از مجهزترین فرودگاه های ایران تبدیل می شود.

آذری سپس به موضوع توسعه ترمینال فرودگاه گرگان پرداخت و گفت: ترمینال جدید با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال احداث است و در سال جاری افتتاح خواهد شد.

جابجایی بیش از ۴/۵ میلیون مسافر در فرودگاه‎های کشور

طبق آمار ارائه شده از سوی گروه آمار و اطلاعات هوانوردی و فرودگاهی معاونت برنامه‎ریزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، فرودگاه‎های تحت مالکیت این شرکت در فروردین، با انجام ۳۶۸۴۲ فروند نشست و برخاست توانسته است این تعداد مسافر را به همراه نزدیک به ۵۰ میلیون کیلوگرم بار و مرسولات پستی جابجا کند.

بر همین اساس در فروردین ۹۷، فرودگاه مهرآباد با ۱۱ هزار و ۳۴۸ فروند بیشترین نشست و برخاست را به خود اختصاص داده و با جابه‎جایی بیش از یک میلیون و ۳۱۸ هزار مسافر پرترافیك‎ترین فرودگاه بوده است و فرودگاه امام خمینی(ره) با نزدیک به ۵۷۶۷ فروند نشست و برخاست و اعزام و پذیرش بیش از ۸۹۰ هزار مسافر دومین فرودگاه پرترافیك كشور و فرودگاه مشهد با ۵۵۷۶ فروند نشست و برخاست و اعزام و پذیرش بیش از ۸۱۱ هزار مسافر در جایگاه سومین فرودگاه كشور قرار دارد.

استقرار نظام لجستیک در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

شهرام آدم ‌نژاد، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اعلام خبر تصویب طرح جامع شهر فرودگاهی در هیات مدیره این مجموعه گفت: با تصویب این طرح چشم انداز ۵ ساله فرودگاه مشخص شده و به زودی طرح توسعه آغاز می ‌شود.

آدم‌نژاد توسعه هسته فرودگاهی مجموعه را اولویت اصلی طرح های توسعه‌ای شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) دانست و افزود: در کنار توسعه فرودگاه، راه اندازی محدوده پیشران منطقه آزاد تجاری در اولویت قرار دارد. 

وی از آغاز عملیات توسعه منطقه پیشران در ۲۴۰ هکتار از اراضی منطقه آزاد تا آخر خرداد ماه خبر داد و گفت: اولین مرحله از توسعه این محدوده، احداث زیرساخت های لازم از جمله راه های دسترسی، روشنایی و انشعابات آب و برق و گاز است که با اعتباری بالغ بر ۲۵۰  میلیارد تومان و با همکاری ۴۰ پیمانکار در بازه زمانی ۱۸ ماهه به انجام خواهد رسید. 

به گفته آدم‌نژاد، فراخوان برای واگذاری پهنه های محدوده پیشران منطقه آزاد نیز تا پایان بهار منتشر شده و واگذاری این پهنه ها همزمان با عملیات توسعه انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بر لزوم توسعه منطقه آزاد در هماهنگی با فعالیت پروازی فرودگاه تاکید کرد و ادامه داد: در این منطقه به سمت فعالیت هایی چون واردات کالاهای مصرفی نخواهیم رفت. بلکه توسعه فعالیت‌های حمل و نقل ترکیبی و لجستیک در دستور کار قرار دارد.

راه‌اندازی فرودگاه جهرم با اعتبار ۱۳ میلیارد تومانی

رضا بدیعی‌فرد، مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس با اشاره به راه‌اندازی مجدد فرودگاه جهرم در سال ۹۶ گفت: فرودگاه جهرم تقریبا به مدت ۱۰ سال غیر عملیاتی بود و متروکه شده بود. سال گذشته با پیگیر‌هایی که شد، با صرف حدود ۲ میلیارد تومان اعتبار شرایط قابل قبولی برای از سرگیری پروازها ایجاد شد. 

بدیعی‌فرد ادامه داد: گردگیری سطوح پروازی، نصب سیستم‌های ناوبری، استقرار واحد ایمنی زمینی شامل دو دستگاه کپسول و یک تانکر، استقرار سیستم سوختگیری هوایی، استقرار پلیس و سپاه، ساخت ساختمان اداری و تجهیز آن، ایجاد زیرساخت‌های آب و برق و گاز و نصب سیستم‌های مخابراتی از جمله اقدامات انجام شده برای راه‌اندازی فرودگاه جهرم بود و خوشباختانه فرودگاه با ۲ پرواز در هفته عملیاتی شد.

اتمام بررسی سانحه پرواز تهران- یاسوج

حسن رضایی‌فر، مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به پایان یافتن عملیات بررسی عوامل وقوع سانحه هواپیمای ATR مسیر تهران ـ یاسوج مربوط به شرکت هواپیمایی آسمان، اظهار داشت: بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیما در کشور فرانسه به پایان رسید و گروه‌های ۱۱‌گانه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری نیز گزارش نهایی خود را آماده کردند،‌ همه اطلاعات ترکیب ‌و گزارش نهایی آماده شد.

وی ادامه داد: ضرورت داشت که از کشور فرانسه به عنوان کشور سازنده این هواپیما نیز دعوت می‌شد تا در اختلافات کوچکی که در برخی موضوعات بررسی سانحه وجود داشت به اجماع برسیم، فرانسوی‌ها هم تحلیل‌های جداگانه‌ای داشتند بنابراین تیم فرانسوی به ایران آمد و در دو روز کاری جلساتی برگزار شد.

احداث دو نیروگاه برق با ظرفیت ۳۵ مگاوات در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بر اهمیت توسعه این مجموعه به عنوان پیشخوان گردشگری و دروازه اصلی ورود به کشور تاکید کرد و گفت: توسعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بر پایه مطالعات علمی و با کمک شرکت‌های مشاور بزرگ بین‌المللی انجام خواهد شد.

شهرام آدم‌نژاد از احداث دو نیروگاه برق در این مجموعه خبر داد و افزود: در خردادماه سال جاری فراخوان سرمایه‌گذاری احداث نیروگاه ۲۵ مگاواتی فسیلی و ۱۰ مگاواتی خورشیدی  برای احداث در منطقه آزاد فرودگاه امام (ره) اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: با استفاده از  این نیروگاه‌ها جدای از برق مورد نیاز شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، بخشی از برق  مورد نیاز تهران نیز تأمین خواهد شد.

وزارت صنعت حامی تجهيزات ايرانی در صنعت هوانوردی است

مظفر فروتن، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشيه بازديد از واحدهای مختلف سطوح پروازی فرودگاه با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ به عنوان حمايت از کالای ايرانی گفت: همواره بر استفاده از تجهيزات ساخت داخل سفارش میشود و در اين زمینه سرمايه گذاريیهای عظيمی را با جلب مشارکت‌های بخش خصوصی انجام دادهايم.

فروتن افزود: مهمترين هدف وزارت صنعت، معدن و تجارت، حمايت از  بازار كار داخلی در حوزه های مختلف است.  

دراين بازديد همچنين ميرسعيد صفی نیا، مدیرکل فرودگاه مهرآباد گفت: تلاش كردهايم كه از فناوریهای روز دنيا و استانداردها براي تامين زيرساخت های فرودگاهی استفاده كنيم. البته همكاران متخصص ما توانستهاند بر تحريم ها غلبه كنند و ايدههای ممتازی را در سطح ملی برای توسعه سيستمهای راداری و ناوبری طراحی كرده اند.

تجهیز فرودگاه‌های کشور با استفاده از امكانات داخلی

عباس وفایی، سرپرست اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی این شرکت  با اشاره به اینكه وظیفه اصلی اداره كل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی؛ مدیریت، ساماندهی و نظارت بر تامین تجهیزات فرودگاهی و سایت های ناوبری است، عنوان كرد: جبران كاستی های تجهیزاتی برای افزایش ایمنی پروازها، به روزرسانی سامانه ها با رعایت اصل كاهش مصرف انرژی و ایجاد آسایش مسافران از برنامه های اصلی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است كه دراین اداره كل به آن پرداخته می شود.

سرپرست اداره كل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی افزود: با توجه به متفاوت بودن اقلیم های جغرافیایی فرودگاه های كشور، تامین تجهیزات فرودگاه ها شرایط خاص آب و هوایی را درنظر می گیریم و در اختصاص تسهیلات به هر فرودگاه متناسب نیز به تعداد پروازهای آن و میزان مسافران و در برگزاری دوره های آموزشی به نیازهای هر منطقه توجه خاص می شود.

نظر شما