شناسهٔ خبر: 5336 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

داود کشاورزیان خبر داد:

جزئیات عملکرد سازمان راهداری در سال۹۳ و اقدامات نوروزی/ ارزیابی ۳۴ هزار کیلومتر راه‌های شریانی از منظر ایمنی

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در سال جاری ۳۴ هزار کیلومتر راه‌های شریانی کشور از منظر ایمنی توسط ۱۱ مهندس مشاور ارزیابی شد اقدامات نوروزی سازمان راهداری را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، داود کشاورزیان در نشست خبری سفرهای نوروزی ۹۴ که با حضور محمد سعیدنژاد مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، علیرضا جهانگیریان رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و محسن پورسیدآقایی مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در محل ساختمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد با اظهار تشکر از خبرنگارانی که در طول سال ۹۳ با علاقمندی مسائل حوزه حمل و نقل را دنبال کردند، گفت: خوشبختانه دولت و مجلس سال ۹۳ توجه خوبی به بخش راهداری و حمل و نقل جاده‌ای داشتند. اعتباراتی که امسال تخصیص یافت نسبت به سال ۹۲ رشد قابل ملاحظه‌ای داشت که هم منابع دولتی و هم منابع داخلی سازمان را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: با رشدی که در اعتبارات عمرانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای داشتیم، موفق شدیم که در سال جاری عملکرد بهتری نسبت به سال قبل داشته باشیم، به این ترتیب رضایت‌مندی نسبی در این بخش بوجود آمده که این مسئله از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان محلی نیز عنوان شده است زیرا در مقایسه با سال ۹۲ دیده می‌شود که بسیاری از خواسته‌های آن‌ها محقق شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در سازمان کار ستادی انجام می‌شود و بیشتر مسئولیت‌ تامین منابع برای استان‌ها و ابلاغ اعتبارات است، اظهار کرد: فعالیت اجرایی در استان‌ها از سوی مدیران کل، مدیران راهداری، همکاران و پیمانکاران انجام می‌شود.

وی درباره عملکرد ۱۱ ماهه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در سال ۹۳ توضیح داد: بهسازی و روکش راه‌ها شامل انواع آسفالت مانند آسفالت گرم، ماسه آسفالتی و آسفالت پلیمری است که حدود ۱۰ میلیون تن پخش آسفالت انجام شده است. همچنین انجام عملیات لکه‌گیری هشت میلیون و ۶۴۰ هزار متر مربع با آسفالت گرم، درزگیری با قیرهای پلیمری بالغ بر ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار متر طول، انجام عملیات حفاظتی رویه راه‌ها بالغ بر ۲ هزار و ۴۶۰ کیلومتر، اصلاح ۴۶۰ نقطه و مقطع پرحادثه راه‌های پر تردد کشور، تعمیرات اساسی ۲۵۰ دستگاه پل بزرگ و سایر ابنیه‌های فنی، خط‌کشی ۷۲ هزار کیلومتر راه‌های شریانی، نصب ۲۵۰ هزار علائم اطلاعاتی، اخباری، انتظامی، عمودی و افقی در طول راه‌های کشور، احداث، توسعه و مرمت ۶۰ ساختمان راهداری، احداث ۶۸ آشیانه ماشین‌آلات راهداری، انبار شن و نمک در گردنه‌ها، خرید ۹۵ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین راهداری و تجهیزات زمستانی راهداری و بازسازی و راه‌اندازی دوباره بالغ بر ۲۴۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین متوقف از رئوس کارهایی است که در طول سال ۹۳ توسط همکارانمان در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای انجام شده است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: بر اساس سیاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اولویت هزینه‌کرد اعتبارات عمرانی با ارتقای ایمنی راه‌ها است. در جلسات متعدد این مسئله تاکید شد که با اولویت نخست اعتباراتمان را صرف اعتبار ایمنی راه‌ها می‌کنیم که شامل احیای خط‌کشی راه‌ها، نصب تابلو، اصلاح تقاطع ها، دور برگردان‌ها، اصلاح شانه خاکی، اصلاح شیب شیروانی، پاکسازی حریم و در صورت لزوم اصلاح تقاطع غیرهمسطح هستند. علی‌رغم آن‌که این مسئله اهمیت بسیار زیادی بر ایمنی تردد در راه‌ها دارد، خوشبختانه در مقایسه با عملیات روکش آسفالت اعتبار کمتری نیاز دارد بنابراین محدودیت اعتباری برای ایمنی راه ها نخواهیم داشت زیرا اولویت نخست با ارتقای ایمنی است. پس از ایمنی٬ کارهای حفاظتی و در مرحله سوم روکش آسفالت قرار دارد، البته همه کارها انجام خواهد شد اما بر اساس اولویت ‌بندی.

وی افزود: در بخش حمل و نقل سیاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سود‌آور کردن حمل و نقل است. یعنی اگر بتوانیم بخش را سودآور و موانعی که باعث فرار سرمایه از این بخش می‌شود را برطرف کنیم، انگیزه برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در این بخش افزایش می‌یابد و در پی آن ارتقای صنعت حمل و نقل را خواهیم داشت. خوشبختانه همه کارها در بخش حمل و نقل به وسیله بخش خصوصی انجام می‌شود و بسیار محدود کارها در دست دولت قرار دارد که مهمترین آن پایانه‌های مرزی است و بقیه موارد از جمله پایانه‌های بار و مسافر یا در دست بخش خصوصی یا در اختیار شهرداری‌ها است. عملیات حمل و نقل نیز تماما به وسیله بخش خصوصی انجام می شود. سیاست سازمان سودآور کردن بخش است. امیدواریم در سال آینده با توجه به عنایت خوبی که مجلس و دولت به بخش راهداری داشتند، بتوانیم فعالیت بیشتری نسبت به سال ۹۳ داشته باشیم تا انتظارات مردم در این بخش تامین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره سفرهای نوروزی سال ۹۴ توضیح داد: تمام کارهایی که در طول سال در بخش راهداری انجام می‌دهیم، حفظ سطح سرویس راه‌ها است. راه زمانی که ساخته می‌شود، از سطح خدمات برخوردار است که به مرور افت می‌کند و وظیفه راهداری حفظ سطح خدمات راه‌هاست. در طول سال‌ نیز از این راه ها استفاده می‌شود که بخشی مربوط به سفرهای نوروزی است.

وی با بیان این که در سال گذشته و سال جاری از ۱۱ مهندس مشاور برای ارزیابی ۳۴ هزار کیلومتر راه‌های شریانی کشور از منظر ایمنی استفاده شد، ادامه داد: نقاط ضعفی که در طول راه‌ها از منظر ایمنی بود، به صورت گزارش ارائه شد تا در مدت باقی‌مانده تا تعطیلات نوروز بتوان حتی المقدور این موارد را برطرف و به این ترتیب به ایمنی بیشتر راه‌ها و تردد خودروها کمک کرد.

کشاورزیان افزود: با افزایش خودروهای شخصی تبعا مردم دوست دارند که سفرهای نوروزی را بیشتر با خودروهای شخصی انجام دهند. در یکی دو سال گذشته و شاید قبل‌تر از آن، رشد چندانی در حمل و نقل عمومی مسافر نداشتیم. سیاست سازمان ارتقای سطح خدمات است؛ یعنی بتوانیم  خدمات بهتری به مردم عرضه کنیم که از جمله خدماتی که در راس اقدامات و در دستورکار سازمان قرار دارد، بحث پیش فروش بلیت های نوروزی است که از چند سال گذشته آغاز شد و سال به سال با گسترش دسترسی مردم به اینترنت و افزایش پوشش اینترنت، هر سال پیش فروش بلیت ها نیز افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: هدف این است که مسافران قبل از ورود به پایانه‌ها و ترمینال‌ها بلیت داشته باشند و وضعیت سفرشان مشخص باشد و در ترمینال‌ها سرگردان نشوند. البته تا رسیدن به نقطه‌ای که مسافران در ترمینال‌ها معطل نشوند، فاصله داریم، به هر دلیل فعلا میزان استقبال از پیش فروش بلیت‌ها هنوز پایین است.

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۳۰ درصد از پیش فروش ها به صورت اینترنتی انجام شد اما در سال جاری قدری افزایش داریم اما کماکان بخش زیادی از ظرفیت‌هایی که در بخش حمل و نقل مسافر عرضه می‌شود به‌وسیله پیش فروش حضوری یا خرید در روز سفر انجام می شود./

نظر شما