شناسهٔ خبر: 53519 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

گفتگو درباره توسعه کریدور خلیج‌فارس- دریای سیاه در دیدار وزرای ایران و بلغارستان/ رایزنی برای افزایش روابط تجاری بنادر ایران و بندر باکو/ تخفیف ۴۰۰ میلیاردتومانی سازمان بنادر به صادرکنندگان کالا

گزارش آخر هفته توسعه کریدور خلیج‌فارس- دریای‌سیاه در دیدار وزرای ایران و بلغارستان، تشریح نقش ویژه GIS در برنامه‌ریزی‌های کلان و سرمایه‌گذاری بنادر، تعهد سه کشور اروپایی به ایجاد اطیمنان نسبت به تحقق اهداف برجام و ادامه روابط دریایی با ایران، رایزنی برای افزایش روابط تجاری بنادر ایران و باکو و تخفیف ۴۰۰ میلیاردتومانی سازمان به صادرکنندگان کالا از اهم اخبار در حوزه بنادر کشور بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

وزیر راه و شهرسازی در دیدار با وزیر اقتصاد بلغارستان به اهمیت توسعه کریدور خلیج فارس-دریای سیاه اشاره کرد و گفت: ایران می‌تواند امکانات لجستیکی مورد نیاز بلغارستان را در اختیار این کشور قرار دهد.علاقه مند هستیم که در بنادر امکانات لجستیک را در اختیار شرکت‌های حمل و نقلی قرار دهیم.

وی افزود: اگر بلغارستان تمایل به استفاده از امکانات لجستیک جنوب ایران داشته باشد، می‌توانیم امکاناتی از قبیل انبار، تجهیزات بسته بندی، تاسیسات تولید محصول نهایی و ایجاد ارزش افزوده را در اختیار این کشور قرار دهیم تا در مشارکت با ایران یا هر کشور دیگر اقدامات لازم برای توسعه حمل و نقل اتخاذ شود.

آخوندی همچنین در دیدار هفته گذشته خود با وزیر اقتصاد بلغارستان به برخی چالش‌های پیش‌روی توسعه حمل و نقل میان دو کشور اشاره کرد و گفت: برخی از فعالان حمل و نقل ایران اخیرا از بازرسی مجدد محموله‌ها و تعرفه‌های این اقدام گلایه دارند. گزارش شده که هنگام بازرسی کانتینر‌ها هزینه‌ای بین ۲۲۰ تا ۶۰۰ یورو دریافت شده و در ازای آن حتی رسید اعطا نمی‌شود. این اقدام بر خلاف کنوانسیون‌هایی نظیر TIR و CMR است که هم ایران و هم بلغارستان عضو آن هستند. هم شما و هم ما علاقه‌مندیم که هزینه حمل و نقل را کاهش دهیم تا از کریدور استفاده بیشتری شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تشریح نقش GIS  در برنامه‌ریزی‌های کلان و سرمایه‌گذاری

امینی معاون برنامه‌ریزی و منابع وزارت راه و شهرسازی در اولین همایش GIS که هفته گذشته در ساختمان دادمان وزارتخانه برگزار شد با تاکید بر اینم مطلب که GIS اطلاعات خوبی در اختیار تصمیم‌سازان قرار می‌دهد، گفت: اگر بخواهیم حمل و نقل چند وجهی و یکپارچه را دنبال کنیم باید برنامه ر یزی داشته باشیم و بدانیم چه میزان از چه حمل و نقلی باید استفاده کرد تا به این طریق بهره‌وری بالا برود. اینگونه هم سیستم را ایمن کرده‌ایم و هم بهره‌وری حداکثری از ظرفیت سیستم حمل و نقل داشته ایم. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تاکید سه کشور اروپایی به ادامه روابط حمل و نقل موثر دریایی، زمینی، هوایی و خط‌آهن با ایران

موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست ایران و سه کشور اروپایی پیرامون برجام در هفته گذشته، بیانیه‌ای صادر و بر ادامه روابط حمل و نقل موثر دریایی، زمینی، هوایی و خط آهن با ایران، تاکید کرد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تجدیدنظر در ایجاد صنایع آب‌بر در اطراف کلانشهرها/ تلاش برای صنعتی‌شدن بنادر و نوار ساحلی کشور

راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز هفته گذشته در سی و پنجمین جلسه اتاق فکر سازمان با محوریت تاثیر استقرار صنایع تولیدی و ارزش افزوده‌ای در اراضی پشتیبانی بنادر و راهکارهای آن، بر صنعتی شدن بنادر و نوار ساحلی کشور تاکید کرد و گفت: نوار ساحلی ایران، پتانسیل بی‌نظیری برای استقرار صنایع تولیدی دارد و به دلیل اهمیتی که آب برای کشور دارد، در ایجاد صنایع آب‌بر به اطراف کلانشهرها، تجدیدنظر می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نمره قبولی ممیزان شرکت IMQ ایتالیا به سازمان بنادر

در هفته گذشته نیز گزارشی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام شد که در آن عملکرد سازمان  در خدمات رسانی به مشتریان مورد ارزیابی قرار گرفته بود. سازمان بنادر در این گزارش توضیح داد: سازمان بنادر و دریانوردی پس از دو روز ممیزی فشرده توسط ممیزان شرکت IMQ ایتالیا با ۶ مورد نقاط مثبت و ۸ مورد فرصت‌های بهبود برای اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ورژن ۲۰۱۵ معرفی می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تکمیل پس‌کرانه ریلی و جاده‌ای بندر چابهار در دستورکار

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری کلان کشور در بندر چابهار به عنوان اولین بندر اقیانوسی کشور، گفت: نگاه کلان وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی به توسعه بندر چابهار است و به همین منظور تکمیل پس‌کرانه ریلی و جاده‌ای آن از جمله برنامه هایی است که با سرعت عملیاتی خواهد شد. مسیر ریلی چابهار به زاهدان که در ادامه به زابل، بیرجند و مشهد می‌رسد در دو بخش مدنظر قرار گرفته است تا چابهار به مسیر ریلی کشور متصل شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

رایزنی برای افزایش روابط تجاری بنادر ایران و بندر باکو

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گشذته از رایزنی مسئولان آن سازمان با مدیر بندر باکو در ارتباط با افزایش روابط تجاری و حمل و نقل بین بنادر ایران و بندر باکو و نیز فعال‌تر شدن ترانزیت کالا در مسیر کریدور شمال به جنوب، خبر داد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

حمل و نقل دریایی ایران با تحریم‌های آمریکا دچار مشکل نمی‌شود

حق‌شناس همچنین هفته گذشته، اعلام کرد: با توجه به موضع اتحادیه اروپا، روسیه و چین در قبال خروج آمریکا از برجام، تحریم‌های این کشور علیه ایران، مشکل جدی برای حمل و نقل دریایی کشورمان بوجود نمی‌آورد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

ادامه تردد خطوط کشتیرانی بین‌المللی به بنادر ایران

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در هفته گذشته از ادامه تردد خطوط کشتیرانی بین‌المللی به بنادر ایران خبر داد و گفت: در حال حاضر، خطوط کشتیرانی با روال قبلی و به صورت عادی به بنادر ایران، تردد می‌کنند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

امکان دریافت خسارت سانچی از شرکت‌های بیمه فراهم است

حق‌شناس همچنین در هفته گذشته در گفتگو با خبرنگاران، اعلام کرد: با پایان یافتن بررسی علت بروز سانحه نفتکش سانچی از این پس، شرکت ملی نفتکش می‌تواند دریافت خسارت از شرکت‌های بیمه را پیگیری کند و امکان دریافت خسارات سانچی از شرکت‌های بیمه، فراهم است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تخفیف ۴۰۰ میلیاردتومانی سازمان بنادر به صادرکنندگان کالا

محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: بخش روابط عمومی باید ظرفیت‌های سرمایه گذاری در بنادر کشور از جمله پتانسیل احداث کارخانه در سواحل را به مردم و فعالان اقتصادی، اطلاع رسانی و معرفی کند. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تصویب کلیات شرح خدمات موج‌شکن‌ها

محمدرضا اله‌یار معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی در پنجمین نشست کارگروه تخصصی ضوابط و معیارهای فنی و اجرایی سازه‌های ساحلی و دریایی، گفت: ارتقای امور دریایی یکی از محوری‌ترین اهداف کارگروه تخصصی ضوابط و معیارهای فنی و اجرایی سازه‌های ساحلی و دریایی است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما