شناسهٔ خبر: 54394 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جمع روزه داران حاضر در راهپیمایی روز قدس:

راهپیمایی روز قدس امسال اقدامی علیه افراط گرایی جهانی است/ با همه ظرفیت‌ها از مراحل سخت عبور می‌کنیم/ در مقابل بوئینگ از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم

راهپیمایی وزیر راه و شهرسازی در جریان حضور در راهپیمایی روز قدس گفت: هرچند آمریکا و سایر قدرت‌ها همواره در پی منافع خود بوده‌اند و اسرائیل را به وجود آوردند ولی رفتار اخیر آنها بسیار افراطی‌تر از گذشته است و اقدامات پرمخاطره‌ای انجام داده و ملت‌ها را در خطرات بسیار بزرگی قرار می‌دهند.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جریان حضور در راهپیمایی روز قدس در پاسخ به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص علت همراهی در این مراسم اظهار داشت: ما امروز شاهد ارتجاعی جهانی هستیم. آمریکا به عنوان یک قدرت بزرگ در پی آن است که به صورت مستقیم علیه منافع تمام ملت‌ها اعمال زور کند.

وی افزود: این رفتار آمریکا یک زورگویی افراطی مستقیم و بدون هیچ پوشش است. هرچند آمریکا و سایر قدرت‌ها همواره در پی منافع خود بوده‌اند و اسرائیل را به وجود آوردند ولی رفتار اخیر آنها بسیار افراطی‌تر از گذشته است و اقدامات پرمخاطره‌ای انجام داده و ملت‌ها را در معرض خطرات بسیار بزرگی قرار می‌دهند.

وزیر راه با اشاره به اینکه اعمال زور حقوق اساسی ملت‌ها را در خطر قرار داده است، گفت: در این موقعیت یک اقدام بسیار جدی برای مقاومت برابر این حرکات مهم و ضروری است. به همین خاطر مراسم راهپیمایی قدس امسال می‌تواند اقدامی علیه این زورگویی‌های آشکار باشد.

روز قدس امسال اقدامی علیه افراط گرایی جهانی است

وی ادامه داد: راهپیمایی‌های سالها قبل روز قدس عمدتا در جهت حمایت از منافع مردم مظلوم فلسطین و مقابله با اسرائیل بود اما روز قدس امسال اقدامی علیه افراط گرایی جهانی است که کل جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

عباس آخوندی همچنین درباره اقدامات اخیر آمریکا پس از خروج از برجام اظهار داشت: همیشه این دست اقدامات در جهان اتفاق افتاده است و دوره‌های بسیار سختی پیش روی ما قرار داشته که از همگی آنها عبور کرده‌ایم. اکنون می‌توانیم از همه ظرفیت قانونی استفاده کنیم و با استفاده از فرصت‌ها از این مرحله نیز عبور نماییم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در پاسخ به سوالات خبرنگاران با اشاره به اینکه شرایط کنونی و رفتار اخیر آمریکا امکان تداوم ندارد، گفت: این اقدامات منافع تمام ملت‌های جهان را تهدید می‌کند، بنابراین لازم است ملت‌های جهان در برابر این زورگویی‌ها اعلام موضع کنند.

در مقابل بوئینگ از تمام ظرفیت‌های قراردادی استفاده می‌کنیم

وی  ادامه داد: در این شرایط اتحاد میان جناح‌های سیاسی کشور نیز ضروری است، چراکه در شرایط سختی قرار داریم و با اعمال زور مستقیم طرف هستیم. بنابراین باید اتحاد درونی در این شرایط حفظ شود و باید بتوانیم از تمام ظرفیت‌های قانونی خود استفاده کنیم. در این شرایط، اتحاد می‌تواند ما را از بحران‌ها نجات دهد.

آخوندی در پاسخ به سوالی درباره فسخ یکطرفه قرارداد فروش هواپیما به ایران توسط شرکت هواپیماسازی بوئینگ گفت: ما از تمام ظرفیت‌های قراردادی خود استفاده می‌کنیم و در هر شرایطی می‌توانیم از ظرفیت‌های قانونی خود برای یافتن راهکارها بهره‌مند شویم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره امکان حفظ برجام با وجود تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا گفت: آنچه اهمیت دارد این است که باید منافع ملت ایران در هر شرایطی حفظ شود. لازم است که در این شرایط از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم و نباید این ظرفیت‌ها را از دست دهیم.

وی افزود: موضع رهبری و دولت برای حفظ منافع ایران جلوگیری از شتابزدگی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی و قراردادی است. 

مردم مأیوس نشوند، رفتار احساسی نباید از ایران سر بزند

وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم ایران مایوس نباشند، شرایط بدتری را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی در پاسخ به اين سوال که مسوولین چه تدابیری برای رفع یا بهبود جریان یأس و ناامیدی در بخش اقتصادی کشور پس از خروج آمریکا از برجام اندیشیده‌اند، گفت: معمولا در شرایط سخت و اعمال تحریم از سوی قدرت بزرگ که یک نوع تهدید جدی محسوب می‌شود واکنش هایی به وجود می‌آید.

وی افزود: اما ما نباید به هیچ وجه در این شرایط مایوس شویم چراکه پیش از این شرایط بدتری را پشت سر گذاشته‌ایم و قطعا می‌توانیم از این شرایط هم عبور کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته مهم این است که در این شرایط نباید دچار شتاب‌زدگی و رفتارهای احساسی شویم و باید بتوانیم از تمام ظرفیت های قانونی خود استفاده کنیم تا راهی را پیش پای مردم بگذاریم.

نظر شما