شناسهٔ خبر: 54558 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل فرودگاه لارستان خبر داد:

افزایش ۲.۵ برابری ظرفیت پذیرش مسافر در فرودگاه لارستان/ اخذ گواهینامه فرودگاهی در سال ۹۶

فرودگاه لارستان مدیرکل فرودگاه بین المللی لارستان از افزایش ۲.۵ برابری ظرفیت پذیرش مسافر این فرودگاه خبر داد و گفت: احداث ترمینال جدید و اخذ گواهینامه فرودگاهی از جمله مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این فرودگاه است.

امین‌اله صولتی، مدیرکل فرودگاه بین المللی آیت‌الله آیت‌اللهی لارستان در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در تشریح گزارش عملکرد این فرودگاه در دو سال گذشته گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام گرفته در این فرودگاه در حوزه استانداردسازی بود. بر این اساس فرودگاه لارستان موفق شد در سال گذشته گواهینامه  استاندارد فرودگاهی خود را بعد از دو سال تمدید کند. این گواهینامه توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر می شود.

وی ادامه داد: فرودگاه لارستان اولین فرودگاه مرز هوایی و دومین فرودگاه در سطح کشور بود که سال گذشته به صورت مشترک با فرودگاه زاهدان و بعد از فرودگاه یزد گواهینامه فرودگاهی اخذ کرد.

صولتی رفع نواقص و مغایرت های یافت شده توسط سازمان  هواپیمایی کشوری  و دفتر مقررات فرودگاهی، ومدیریت بحران و پدافند غیر عامل  شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران را از جمله اقدامات انجام شده برای اخذ گواهینامه فرودگاهی عنوان کرد و گفت: برای تمدید گواهینامه اقدامات اصلاحی بر رویباند و سطوح پروازی بر اساس آخرین استانداردها انجام شد که پاکسازی، رفع پستی و بلندی اطراف باند (استریپ سازی)و اصلاح خط کشی‌های باند و سطوح پروازی از این جمله است.

وی افزود: همچنین اقداماتی نیز باید به صورت مستمر انجام شود تا این گواهینامه تمدید شود. ایکائو تمام فرودگاه‌ها را ملزم به داشتن گواهینامه بین المللی استاندارد فرودگاهی کرده است.

افتتاح ترمینال جدید در آینده نزدیک

مدیر کل فرودگاه لارستان افتتاح ترمینال جدید این فرودگاه را از مهم‌ترین اقدام انجام شده در حوزه توسعه و بهسازی فرودگاه برشمرد و گفت:  روند تکمیل ترمینال جدید بعد از سال‌ها فراز و نشیب، در یک سال اخیر با سرعت چشمگیری پیگیری شده است .در این راستا  در ابتدای سال ۹۶ پروژه‌ تکمیل ترمینال،  احداث تلمبه‌خانه و پست برق ابلاغ شد که این اقدامات در حوزه توسعه به ما کمک بسیاری می‌کند.

صولتی از افتتاح قریب‌الوقوع ترمینال جدید فرودگاه لارستان خبر داد و افزود: با بهره برداری از آن  ظرفیت فرودگاه بیش از ۲.۵ برابر افزایش خواهدیافت . ظرفیت  این ترمینال در ساعت اوج  ۲۰۰ نفر و ظرفیت سالانه آن ۶۵۰ هزار نفر است. گفتنی است  ترمینال فعلی ۲۲۰۰ متر مربع و ترمینال جدید حدود  ۶۰۰۰ متر مربع مساحت دارد.

وی ادامه داد: ترمینال جدید در حال حاضر به صورت موقت تحویل فرودگاه شده است و بعد از رفع نواقص انشاءالله تا دو ماه آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد. با افتتاح این پایانه هوایی مشکل ازدحام جمعیت در فرودگاه لارستان مرتفع شده و فرودگاه قادر خواهد بود به صورت همزمان پذیرای دو پرواز باشد.

صولتی بهسازی و توسعه اپرون فرودگاه لارستان را از جمله اقدامات زیر ساختی  واساسی انجام شده در این فرودگاه دانست و گفت: قرارداد بهسازی اپرون در انتهای سال ۹۶ به امضا رسیده و ابلاغ  و کار اجرایی آن نیز از امسال شروع شده است. این بهسازی به خاطر حضور هواپیماهای پهن‌پیکر در فرودگاه ضروری است و امیدواریم این پروژه تا پایان سال به اتمام برسد.

وی تجهیز برج مراقبت  به کنسول روشنایی باند  و سوییچینگ، اختصاص خودروی روشنایی باند با تجهیزات کامل، تجهیز و بهره‌برداری از ساختمان و سیستم  فرستنده و گیرنده مدرن و بروز دنیا ، نصب ریموت کنترل دستگاه کمک ناوبری DVOR و آسفالت ۴.۵ کیلومتر جاده دسترسی به سایت DVOR-DME ، جابجایی و استانداردسازی آنتن دستگاه کمک ناوبریNDB ، اضافه شدن دو خودرو کف ساز آتش‌نشانی را از جمله  اقدامات انجام شده برای ارتقا سطح تجهیزات حوزه عملیات هوانوردی  وایمنی پروازهای فرودگاه لارستان دانست.

افزایش پروازها در فرودگاه لارستان

مدیرکل فرودگاه لارستان به مساله ارزیابی کیفیت عملکرد خدمات فرودگاهی (ASQ) نیز اشاره کرد و گفت: در این حوزه اولویت با راه‌اندازی ترمینال جدید و خدمات رسانی به مسافران در این ترمینال است.

وی ادامه داد: با این حال ترمینال فعلی نیز در حدی که مقدور بوده، بهسازی و تجهیز شده است. از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه می‌توان به بهسازی سیستم روشنایی ترمینال، افزایش چرخ دستی، افزایش صندلی و روکش چرمی  صندلی ها ، نصب سیستم سرمایشی جدید، جابجایی و رنگ آمیزی  پارتیشن‌ها، افزایش فضای بازرسی‌ها و زیباسازی محوطه اشاره کرد.

صولتی در ادامه به توسعه پروازها در فرودگاه لارستان نیز اشاره کرد و گفت: در سال ۹۶ یک ایرلاین به ایرلاین‌های موجود در فرودگاه اضافه شد تا فضا رقابتی شده و قیمت بلیت برای مسافران کاهش یابد. در این سال ۴ سورتی پرواز به مقصد تهران و دبی  اضافه شدکه باعث افزایش تعداد پرواز ومسافر این فرودگاه گردید.

وی ادامه داد: هفته گذشته نیز پرواز اهواز به پروازهای این فرودگاه اضافه شد و برقراری پرواز به مقاصد مشهد مقدس و مسقط نیز در دستور کار قرار دارد. همچنین در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از هواپیماهای ATR درمسیر  شیراز-لار-کیش و بلعکس هستیم.

گفتنی است در حال حاضر در فرودگاه بین المللی آیت‌الله آیت‌اللهی لارستان به صورت هفتگی ۳ پرواز  در مسیر تهران –لار –تهران ۵ پرواز در مسیر شارجه –لار –شارجه ، ۳ پرواز در مسیر دبی – لار –دبی ،۲ پرواز در مسیر کویت –لار –کویت ویک پرواز در مسیر قطر –لار –قطر   و یک پرواز در مسیر اهواز –لار –اهواز انجام می شود .

نظر شما