شناسهٔ خبر: 54683 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در نظام بانکی کلید خورد؛

جزئیات بخشودگی جرایم اقساط معوق وام مسکن روستایی و مسکن مهر

باجه بانک با اجرای یک طرح ویژه در نظام بانکی، امکان بخشودگی جرایم اقساط معوق برای بازپرداخت بدهی معوق تسهیلات مسکن روستایی، مسکن مهر و اقشار خاص فراهم شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، در راستای مساعدت با بدهکاران به‌ ویژه در تسهیلات روستایی، اجرای یک طرح در نظام بانکی کلید خورد. در قالب این طرح که اجرای آن تا پایان مردادماه امسال ادامه خواهد داشت، تسهیلات گیرندگانی که به دلیل معوق شدن اقساط مشمول جریمه شدند، می‌توانند با شرایطی از بخشودگی جرایم برخوردار شوند. این طرح همچنین به تسریع در روند کاهش مطالبات غیرجاری بانکها کمک می‌کند.

بر این اساس، جرایم تسهیلات پرداخت شده در قالب سایر سرفصل‌های تسهیلاتی اعم از عقود مبادله‌ای، مشارکتی و به طور کلی انواع تسهیلات خرید، ساخت و تعمیر مسکن مشروط با صلاحدید و به تشخیص مدیریت شعب مناطق مختلف با هدف بهبود روند کاهش مطالبات شعب، قابل بخشودگی است. اما از آنجا که تصمیم‌گیری در این رابطه به مدیریت شعب مناطق واگذار شده، سایر تسهیلات‌گیرندگان به جز دو گروه اصلی مشمول این طرح نیز می‌توانند در رابطه با اجرا یا عدم اجرای این طرح در مقطع فعلی در شعبه‌ای که از آن تسهیلات دریافت‌کرده‌اند، مطلع شوند.

در قالب این طرح، بخشودگی جرایم تسهیلات روستایی در تمام عقود و سرفصل‌های مرتبط بدون قید و شرط و تا پایان مردادماه سال جاری میسر است. در صورت واریز هر مقدار از مطالبات غیر جاری تسهیلات روستایی، خالص جرایم محاسبه شده به نسبت پرداختی‌های هر فرد، با توجه به میزان جریمه متعلقه مورد بخشودگی قرار می‌گیرد.

گروه دوم مشمولان اصلی این طرح نیز اقشار خاص اعم از مددجویان کمیته امداد، بهزیستی، ایثارگران، زلزله‌زدگان و خریداران واحدهای مسکن مهرهستند که بدون قید و شرط تا پایان مرداد ماه سال جاری از امتیاز بخشودگی ۶ تا ۸ درصد از جرایم، طبق ضوابط این طرح برخوردار می‌شوند.

بر اساس این طرح، تسهیلات‌گیرندگان در صورت واریز نقدی تمام مطالبات غیرجاری، از بخشودگی ۴ درصد از جرایم (اخذ صرفا ۲ درصد از جرایم) و در صورت واریز نقدی بخشی از مطالبات غیرجاری با توجه به میزان واریزی، از بخشودگی ۳ درصد جرایم برخوردار خواهند شد.

همچنین در صورت واریز نقدی تمام مطالبات غیرجاری در قراردادهای با جرایم تصاعدی تا سقف ۱۲ درصد بخشودگی جرایم (اخذ صرفاٌ ۲ درصد جرایم) و در صورت واریز نقدی بخشی از مطالبات غیرجاری این قبیل قراردادها با توجه به میزان واریزی، تا سقف ۹ درصد بخشودگی جرایم (اخذ صرفاٌ ۵ درصد جرایم) اعمال خواهد شد.

همچنین در شعب شهرهای زلزله زده استان کرمانشاه، تصمیم گرفته در تمام عقود در صورت واریز مطالبات غیرجاری به نسبت پرداختی‌ها و بر اساس نوع قرارداد، بخشودگی ۶ تا ۱۴ درصدی را با توجه به میزان جریمه هر فرد تسهیلات‌گیرنده، در مدت اجرای طرح مذکور اعمال کند.

نظر شما