شناسهٔ خبر: 54980 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مشاور وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

آغاز تدریجی کاهش قیمت در بازار زمین

حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی معتقد است: قیمت‌ها در بازار زمین، بادکنکی است و قیمت در این بخش به مرور زمان، خالی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بانک مسکن، حسین عبده تبریزی اقتصاددان و مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش زمین ماهیتی متفاوت از بخش آپارتمان دارد بنابراین نباید با دوربینی که بخش آپارتمان تحلیل می­شود به سراغ بخش زمین رفت، به پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، گفت: روند افزایش قیمت در بخش زمین اگر چه در این چند ماه متوقف بوده و امکان دارد تا حدودی بالا رود اما به نظر نمی رسد قیمت ها در بازار زمین حتی به اندازه شاخص تورم رشد پیدا کند.

وی ادامه داد: آنچه برای بازار زمین مشخص است آن است که قیمت ها در این بخش به تدریج شروع به کاهش می کنند البته اینکه سرعت کاهش قیمت تا چه حد باشد تا حدود زیادی به روند سایر بازارها و متغیرهایی همچون قیمت دلار و سکه دارد. به تعبیر دیگر روند قیمتی این متغیرها در تسریع یا کند شدن خالی شدن قیمت بازار زمین تاثیرگذار است.

این صاحب نظر حوزه اقتصادی روند قیمتی در بخش آپارتمان را متاثر از دو عامل جنس تقاضا و هزینه ساخت دانست و افزود: در حال حاضر قیمت آهن در بازارهای جهانی بالا رفته است طبیعتا در ایران نیز بالا می­رود. قیمت سایر محصولات نیز در این مدت رشد داشته است. برآوردها نشان می­دهد هزینه ساخت از بیش از یک میلیون تومان به حدود نزدیک به دو میلیون تومان افزایش یافته است. بنابراین بخشی از رشد قیمت آپارتمان به صورت واقعی رخ داده است. از این منظر بعید است کاهش قیمت رخ دهد.

وی پیش‌بینی کرد: با توجه به سهم بالای کارگران مهاجر در این بخش هزینه کارگر نیز بالا می­رود. چون آنها به ایران آمده­ اند که درآمد کسب کنند بنابراین آستانه­ ای برای خود تعریف کرده اند. اگر قیمت دلار همین طور بالا رود آنها طلب دستمزد بیشتری می کنند و گرنه برای آن­ها صرف نمی کند با دستمزدهای قبلی کار کنند. بنابراین افزایش دستمزد نیز محتمل است با افزایش دستمزد هزینه ساخت بالاتر می رود. از این رو به صورت طبیعی بخشی از افزایش قیمت ها رخ داده تثبیت می شود.

به گفته وی بخش دیگری از این بازار نیز بسته به تقاضا دارد.

وی در این باره توضیح داد: در حوزه مسکن­ های میان متراژ و کوچک متراژ من فکر می­ کنم کماکان پتانسیل رشد را دارد اما در بخش­ های دیگر شاید قیمت­ ها نشست کند. البته اگر دلار و سکه نیز تعدیل شود.

وی با توجه به شرایط کنونی بازار مسکن که برخی از کارشناسان توصیه به عقب نشینی برای خرید را دارند، اظهار کرد: رفتار متقاضیان برای ورود یا عدم ورود به بازار بسته به مشتری و جنس خرید دارد. اگر مشتری مسکن را برای مصرف می­ خواهد توصیه می­ کنم حتما تهیه کند. منتهی باید در بازار زیاد جست و جو کند چون در حال حاضر قیمت­ها نامتعادل است اما اگر زمان جست و جو و چرخ در بازار را بالا ببرد امکان دارد در همین بازار نامتعادل بتواند مورد مناسبی را یافت کند.

وی تاکید کرد: حتی اگر کسی می­خواهد در منطقه یک خرید کند در صورت صرف زمان مناسب حتما به مورد دلخواه می رسد. برای مثال هم ­اکنون در منطقه یک برخی عرضه­ کنندگان هستند که متاسفانه قصد مهاجرت از کشور دارند. آنها فروشنده واقعی هستند و امکان توافق با آنها آسانتر از دیگران است. این مورد می­تواند در بخش میان­ متراژ نیز یافت شود هر چند که کسی که به دنبال سرپناه است در هر شرایطی بد نیست نیاز خود را تامین کند مگر آنکه قدرت خریدش کاهش یافته باشد. در بخش بازار زمین نیز به نظر می رسد بازدهی این بازار در مجموع از نرخ تورم و حتی سود بانکی بالاتر نخواهد رفت.

نظر شما