شناسهٔ خبر: 55203 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیر امور طرح و برنامه بانک‌مسکن خبر داد؛

ثبت‌نام در صندوق پس‌انداز مسکن یکم از مرز ۴۵۰ هزار نفر رد شد

محمد حسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک‌مسکن از افزایش میزان ثبت‌نام در صندوق پس‌انداز مسکن یکم در سال جاری نسبت به سال ۹۶ خبر داد و گفت: در حال حاضر بالاترین سقف ریالی تسهیلات مسکن، به تسهیلات یکم تعلق دارد ضمن آنکه این تسهیلات، کمترین نرخ سود را در مقایسه با تسهیلات بانکی، دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدحسن مرادی مدیر امور طرح و برنامه بانک عامل بخش مسکن با اشاره به کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد میزان ثبت نام روزانه در این صندوق در حال حاضر نسبت به سال گذشته از یک روند صعودی برخوردار شده است و مجموع ثبت‌نام‌کنندگان در این صندوق به بیش از ۴۵۰ هزار نفر رسیده است.

وی ادامه داد: البته در حال حاضر میزان ثبت نام روزانه نسبت به ابتدای سال جاری قدری کاهش پیدا کرده است. به طوری که مطابق با آمار ثبت شده در ابتدای سال جاری به دنبال کاهش نرخ سود تسهیلات صندوق یکم به ۶ درصد در محدوده بافت فرسوده و ۸ درصد در سایر مناطق شهری، حجم ثبت‌نام‌های روزانه به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ نفر رسیده بود. اما هم‌اکنون قدری این روند کاهش پیدا کرده و میزان ثبت‌نام‌های روزانه در صندوق به حدود ۹۵۰ تا ۹۶۰ نفر رسیده است.

وی در عین حال در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به تغییر وضعیت بازار مسکن، ثبت‌نام‌کنندگان در صندوق پس‌انداز مسکن یکم نسبت به دریافت تسهیلات خود در زمان سررسید، در مقایسه با سال گذشته عقب نشینی داشته‌اند یا خیر؟ عنوان کرد: تغییر وضعیت بازار مسکن تاثیری در رفتار خانه‌اولی‌ها برای دریافت این تسهیلات خرید مسکن یکم نداشته است و همچنان این متقاضیان به دریافت تسهیلات خود مشتاق هستند به ویژه آنکه اگر این پیش‌بینی وجود داشته باشد که همچنان روند افزایش قیمت مسکن ادامه‌دار خواهد بود، تاثیر آن بر ورود خانه‌اولی‌ها به صندوق به شکل مشوق خواهد بود و در عین حال باعث مصمم بودن افرادی خواهد شد که نوبت دریافت تسهیلات آنها از صندوق فرا رسیده است. بنابراین این روند همچنان نسبت به سال گذشته افزایشی است و به نظر می‌رسد بیشتر هم خواهد شد.

به گفته وی متقاضیان خرید مسکن که به اهرم تسهیلاتی صندوق پس‌انداز مسکن یکم مجهز شده‌اند به دلیل وجود پیش‌بینی افزایش قیمت در آینده سعی می‌کنند زودتر از تسهیلات خود استفاده کنند.

مرادی در عین حال با بیان اینکه در حال حاضر تصمیمی برای افزایش سقف تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم وجود ندارد، تصریح کرد: از آنجا که هنوز محلی برای تامین منابع مکمل مورد نیاز صندوق پس‌انداز مسکن یکم پیش‌بینی نشده است چون که افزایش سقف احتمال سبقت مصارف از منابع را در پی دارد در این صورت، فعلا تصمیم برای افزایش سقف تسهیلات گرفته نشده است تا منابع مکمل مورد نیاز صندوق، تامین و در اختیار بانک‌مسکن قرار بگیرد.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با اشاره به وضعیت کنونی صندوق پس‌انداز مسکن یکم گفت: در حال حاضر نیز با توجه به کاهش نرخ سود تسهیلات و افزایش ورودی به صندوق، برای حفظ تعادل اولیه ورودی- خروجی صندوق نیاز است که راه‌حلی برای جبران کسری به اجرا در بیاید.

وی با بیان اینکه همچنان پیگیری‌ها برای افزایش سرمایه بانک‌مسکن ادامه دارد، گفت: علاوه بر افزایش سرمایه بانک مسکن راهکارهای دیگری نیز برای جبران کسری صندوق پس‌انداز مسکن یکم وجود دارد. راهکارهایی همچون برداشت منابع ریالی از صندوق توسعه ملی و قرار دادن آن نزد بانک مسکن به شکل وجوه اداره شده یا پیش‌بینی خط اعتباری برای بانک مسکن از سوی بانک‌مرکزی و مواردی از این دست که می‌تواند به جبران کسری صندوق کمک کند اما تاکنون هیچ‌کدام از این موارد به تصویب نرسیده است.

مرادی با تاکید بر اینکه در وضعیت موجود امکانی برای افزایش سقف تسهیلات صندوق مسکن یکم وجود ندارد افزود: در حال حاضر بالاترین سقف ریالی تسهیلات مسکن، به تسهیلات یکم تعلق دارد ضمن آنکه این تسهیلات، کمترین نرخ سود را در مقایسه با تسهیلات بانکی، دارد.

نظر شما