شناسهٔ خبر: 55560 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بانک مسکن اعلام کرد؛

تهران پیشتاز دریافت تسهیلات خرید مسکن

بانک مسکن کارنامه عملکرد بانک مسکن در بخش پرداخت تسهیلات خرید ملک طی دو ماه نخست سال جاری نشان می دهد: استان تهران با پرداخت ۶ هزار و ۲۷۶ فقره تسهیلات در صدر استان‌های کشور، قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌بانک مسکن به عنوان بانک پرداخت‌کننده نیمی از کل تسهیلات بخش مسکن و ساختمان، طی دو ماهه نخست سال جاری حدود ۱۸ هزار فقره تسهیلات خرید مسکن در شهرهای سراسر کشور پرداخت کرده است.

بررسی جزئیات بیشتر از این کارنامه عملکرد حاکی است: طی دو ماه مورد بررسی، از میان استان های کشور، شعب بانک مسکن در استان تهران با پرداخت ۶ هزار و ۲۷۶ فقره تسهیلات خرید مسکن در صدر بیشترین دریافت کنندگان این نوع تسهیلات قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش در دو ماه فروردین و اردیبهشت ماه سال ۹۷، شعبه مستقل مرکزی تهران معادل ۱۸۰ فقره، شعب منطقه شرق تهران معادل یک هزار و ۹۵۰ فقره، شعب منطقه مرکز تهران معادل یک هزار و ۳۸۹ فقره و شعب منطقه غرب تهران معادل دو هزار و ۷۵۷ فقره تسهیلات خرید به متقاضیان خرید مسکن پرداخت کرده اند.

در عین حال پس از استان تهران، استان البرز در رده دوم بیشترین تسهیلات پرداختی در بخش خرید قرار گرفته است. در این استان نیز شعب بانک‌مسکن طی دو ماه نخست سال جاری معادل یک هزار و ۱۵۶ فقره تسهیلات خرید ملک پرداخت کرده است. پس از استان های تهران و البرز، استان‌های خراسان‌رضوی، خوزستان و آذربایجان‌شرقی در رده‌های بعدی قرار دارند.

جزئیات کارنامه عملکرد بانک مسکن در این بخش حاکی از آن است که در دو ماهه ابتدایی فصل بهار امسال، در استان خراسان رضوی معادل یک هزار و ۱۵۵ فقره، در استان خوزستان معادل یک هزار و ۱۲۳ فقره و همچنین در استان آذربایجان شرقی معادل یک هزار و ۱۲ فقره تسهیلات خرید مسکن اعطا شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن، کارشناسان و تحلیلگران بخش مسکن و ساختمان در بررسی وضعیت تسهیلات خرید مسکن و میزان اثرگذاری این نوع تسهیلات در بازار مسکن معتقدند: تسهیلات پرداخت شده از سوی این بانک سهم به سزایی در افزایش قدرت خرید متقاضیان مصرفی و ایجاد توان مناسب برای ورود آنها به بازار مسکن طی سال های اخیر داشته است. در حال حاضر در سبد تسهیلاتی بانک مسکن دو نوع تسهیلات متفاوت برای تجهیز متقاضیان خرید مسکن وجود دارد. به این صورت که تسهیلات خرید مسکن عمدتا به دو شکل «تسهیلات ارزان ‌قیمت برای خانه‌اولی‌ها» و «تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق حق تقدم» برای سایر متقاضیان از سوی بانک عامل بخش مسکن به افراد پرداخت می‌شود.

مطابق با آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار، بانک‌مسکن در تهران تسهیلات ۸۰ و ۱۶۰ میلیون تومانی مخصوص خانه ‌‌اولی‌ها را در بافت‌ فرسوده پایتخت با سود ۶ درصد و در خارج از بافت نیز با سود ۸ درصد پرداخت می­کند. این دو نرخ سود در بقیه شهرها که تسهیلات یکم در سقف‌های کمتر پرداخت می‌شود نیز اعمال می‌شود. در عین حال سقف تسهیلات اوراق برای متقاضیان انفرادی ۹۰ میلیون تومان و برای زوجین ۱۴۰ میلیون تومان (تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی اوراق به ‌علاوه تسهیلات بدون سپرده ۲۰ میلیون تومانی و تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی جعاله) است. نرخ سود این نوع تسهیلات برای متقاضیان معادل ۱۷.۵ درصد است و این نوع تسهیلات به املاک دارای عمر حداکثر ۲۰ سال تعلق می‌گیرد. تسهیلات اوراق خرید مسکن در بافت­های فرسوده با نرخ سود ۱۶ درصد محاسبه و پرداخت می­شود.

این گزارش حاکی است، روند پرداخت تسهیلات خرید مسکن طی دو سال گذشته از رشد مثبت و قابل توجه برخوردار بوده است. کارشناسان دلیل این رشد را استقبال خریداران مسکن از تسهیلات بانکی عنوان می­‌کنند.

نظر شما