شناسهٔ خبر: 56412 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی؛

ابلاغ اصلاحیه شیوه‌نامه تبصره ۲ ماده ۲۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون نظام مهندسی/ نسل نوین تهیه طرح‌های توسعه وعمران تدوین می‌شود/ مکان‌یابی ۸ شهرک گردشگری در استان گلستان

گزارش آخرهفته مسكن ابلاغ اصلاحیه شیوه‌نامه تبصره ۲ ماده ۲۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان از سوی وزیر راه و شهرسازی، اعلام تدوین نسل نوین تهیه طرح‌های توسعه وعمران از سوی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و اعلام خبر مکان‌یابی ۸ شهرک گردشگری در استان گلستان به وسیله شرکت عمران شهرهای جدید از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

لزوم اعمال شیوه‌نامه جدید در ارجاع کار به مهندسان ناظر

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی صدور اصلاحیه‌ای شیوه‌نامه تبصره ۲ ماده ۲۴ آیین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان را اعلام و تمامی دستگاه‌های ذیربط را در ارجاع کار به مهندسان ناظر، میزان حق‌الزحمه و نحوه دریافت و پرداخت آن موظف به اعمال این شیوه‌نامه کرد.

نسل نوین تهیه طرح‌های توسعه وعمران تدوین می‌شود

محمدسعيد ايزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، از تدوین نسل نوینی از تهیه طرح های توسعه وعمران که با حمایت مهندسان مشاور در دست تهیه قرار دارد، خبر داد و گفت: امیدواریم نسل نوینی از تهیه طرح های توسعه و عمران را که با حمایت مهندسان مشاور در دست اقدام داریم با حمایت وزارت کشور به نتیجه برسانیم

کاهش اجاره بها با افزایش مدت قرارداد اجاره

حامد مظاهريان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه وزارتخانه برای افزایش مدت زمان اجاره ساختمان گفت: افزایش مدت زمان قرارداد اجاره به دو سال و بیشتر به مستاجران اطمینان خاطر بیشتری می‌دهد که هرسال مجبور به تغییر خانه نباشند.

وزارت راه و شهرسازی پیشتاز واگذاری اراضی دولتی در برنامه بازآفرینی است

هوشنگ عشايری معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه تاکنون تنها وزارت‌خانه‌ای که به صورت جدی وارد عمل شده و تمامی اراضی خود را برای اجرایی شدن برنامه بازآفرینی واگذار کرده، وزارت راه و شهرسازی است گفت: به نظر می‌رسد تأکید مجدد رئیس‌جمهوری به انجام امور مذکور و مطالبه‌گری جدی ایشان در این راستا مهمترین و بهترین راهکار در تسریع امور بوده که با هماهنگی‌های انجام شده با سازمان ثبت و وزارت اقتصاد و دارایی در معرفی اراضی دولتی پیش‌بینی می‌شود تا یک ماه آینده اتفاقات خوبی به وقوع بپیوندد.

 مکان‌یابی ۸ شهرک گردشگری در استان

حبيب‌الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گلستان اولین استان در محدوده شمالی کشور است که مصوبه هیئت وزیران برای احداث شهرک‌های گردشگری در آن اجرا خواهد شد گفت: بنا بر بررسی‌های انجام شده تصمیم داریم تا ۸ مکان را برای احداث این شهرک‌ها نهایی کرده و عملیات اجرایی را پس از تصویب شورایعالی معماری و شهرسازی آغاز کنیم.

همکاری سازمان مجری و بنیاد برکت در ساخت ۵ بیمارستان

محمدجعفر علیزاده مدیرعامل سازمان مجری ضمن اعلام همکاری موثر سازمان مجری و تاسیسات عمومی و دولتی با بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از تامین اعتبار ۴۲ میلیاردتومانی بنیاد برکت در ساخت و احداث پنج بیمارستان با همکاری سازمان، خبر داد.

تخصیص ۱۹۴۰ واحد به مسکن اقشار کم‌درآمد

حميدرضا عظيميان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ضمن اعلام آمادگی آن سازمان برای حمایت از سرمایه‌گذاران به منظور اجرای طرح مسکن اجتماعی، اعلام کرد: مشکلی برای تامین زمین از سوی سازمان ملی زمین و مسکن برای اجرای طرح مسکن‌اجتماعی وجود ندارد.

تکمیل بیش از یک میلیون واحد مسکن مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر

حميدرضا عظيميان معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، آخرین وضعیت تکمیل مسکن‌های مهر در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر را تشریح کرد و گفت: از یک میلیون و ۱۹۴هزار و ۶۹۸ واحد مسکن مهر عقد قرارداد شده در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، یک میلیون و ۵ هزار و ۱۴۵ واحد به بهره برداری رسیده و عملیات ساخت ۱۰۲هزار و ۹۹ واحد باقیمانده که از این مقدار باقی‌مانده، ۸۷ هزار و ۴۵۴ واحد عملیات ساخت آنها به پایان رسیده اما قابلیت افتتاح ندارد.

همکاری مرکز تحقیقات با شرکت عمران شهرهای جدید برای تکمیل مسکن مهر پردیس

محمدشكرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، گفت: ما در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام آمادگی می‌کنیم تا برای موضوعات فنی، تهیه بسته‌های مالی و منابع و همچنین مطالعات اقتصادی در صورت تمایل شرکت عمران شهرهای جدید، مساعدت و همکاری لازم را برای حل مسائل مسکن مهر پردیس، داشته باشیم.

بخش مسکن نیاز به مکانیسم‌های قانونی و نهادهای جدید دارد

مجيد روستا عضو هیئت‌مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران قیاس طرح امید با مسکن مهر را قياس مع‌الفارغ خواند و گفت: یکی از تفاوت‌های جدی این است که دولت خودش را با سازنده درگیر نمی‌کند. در مورد مسکن مهر، تعاونی‌ها با دولت مشکل جدی دارند. سازندگان و پیمانکاران مطالبات و مشکلات جدی با دولت دارند. اما در بافت فرسوده، دولت ابزارهای تشویقی را می‌آورد، یا توسعه‌گر به وکالت از مردم طرف قرارداد خواهد بود که دولت، نقش حمایتی و تأثیرگذاری اعمال می‌کند و تخفیف، تشویقات و تسهیلاتی را در نظر می‌گیرد، یا خود مردم وارد عمل می‌شوند.

تقویت بانک مسکن و راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن یکم

بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زلزله تازه آباد کرمانشاه که با بزرگای ۵.۹ ریشتر اعلام شده در طیف پس‌لرزه‌های زلزله ازگله کرمانشاه که ۲۱ آبان ماه سال گذشته رخ داد محسوب می‌شود. اما در عین حال این زلزله منفک از زلزله ازگله در حدود ۵۰ کیلومتر به سمت جنوب شرق حرکت کرده و حوالی گسل زاگرس مرتفع قرار گرفته است، در واقع تفکیکی بین این زلزله و زلزله ازگله دیده می شود.

مشخصات و ویژگی‌های ۳ زلزله بزرگ کشور؛ تازه آباد کرمانشاه، هرمزگان و کرمان

منا عرفانيان عضو هیئت مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران و مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بانوان با تأکید بر ضرورت آموزش و ترویج مفاهیم بازآفرینی شهری در جامعه بیان کرد: ما در برنامه بازآفرینی شهری از نگاه صرفا تک مدیریتی به سمت مشارکت محوری، محله محوری و مدیریت یکپارچه و شبکه‌ای تغییر مسیر دادیم در واقع همه ما به این باور رسیدیم که با یک سازمان و یک نهاد نمی‌توان به مشکلات بافت‌های ناکارآمد رسیدگی کرد بلکه تمام کنشگران و دست اندرکاران در فرایند بازآفرینی شهری تاثیرگذار هستند./

نظر شما