شناسهٔ خبر: 56681 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی بر اخبار حوزه حمل و نقل استان ها:

اختصاص بودجه ۱۷۰ میلیارد ریالی به جاده‌های گلستان/ خسروی پایانه‌ای امن برای تردد مسافران و زائران حسینی/ بندرعباس فعال‌ترین مرز کشور در ترانزیت ورود کالا

گزارش آخر هفته به جز سرمایه گذاری در حوزه جاده در هفته ای که گذشت در حوزه بنادر کشور هم شاهد خبرهای خوبی بودیم. سرمایه گذاری با بخش خصوصی در چابهار و همچنین رونق صادرات و واردات کالا در بندرعباس و جاسک از عمده ترین خبرهای ممهم در هفته ای که گذشت در این دو حوزه بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته ای که گذشت اختصاص بودجه ۱۷۰ میلیارد ریالی به جاده‌های گلستان، خسروی پایانه‌ای امن برای تردد مسافران و زائران حسینی، رونق صادرات و واردات در بندر جاسک، انعقاد قرارداد آزادراه بیستون-کرمانشاه-حمیل، بندرعباس فعال‌ترین مرز کشور در ترانزیت ورود کالا، سهم عمده پژو و پراید در فوتی‌های کرمان، امضا قرارداد ۱۸۴ میلیارد تومانی با بخش خصوصی در چابهار و  آزادسازی ۳۳ کیلومتر از مسیر پروژه قطار حومه‌ای مشهد - گلبهار از مهمترین اخبار در حوزه استان ها در حوزه جاده، ریل و دریایی بودند.

خراسان شمالی

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: تا کنون ۸۰  درصد از مطالبات و درخواست‌های رانندگان باری محقق شده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان گفت: تا کنون ۸۰  درصد از مطالبات و درخواست‌های رانندگان باری محقق شده است.

وی اظهار داشت: براساس درخواست رانندگان باری نرخ  كرايه ۲۰ درصد افزایش یافته است.

زنجان

مدیر کل راهداری زنجان گفت: به منظور بهبود محیط كسب و كار و استفاده از ظرفیت‌های كشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازارگاه‌های الكترونیكی بلیت مسافری بین شهری تدوین و از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابلاغ شد.

ایرج دست‌نشان، مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای این استان گفت: به منظور بهبود محیط كسب و كار و استفاده از ظرفیت‌های كشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش خصوصی و با هدف تسهیل تهیه بلیت مسافرت‌های بین‌شهری، كاهش مراجعات حضوری و رعایت حقوق مسافران و شركت‌های حمل و نقل مسافری و دیگر ذی‌نفعان ضوابط فعالیت بازارگاه‌های الكترونیكی بلیت مسافری بین شهری تدوین و از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ابلاغ شد.

همچنین مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان گفت :  ۱۶۰هزار و ۲۲۲ برگ بارنامه از ابتدای  سال جاری تا ۷ مرداد در استان زنجان صادر شده است.

ایرج دست نشان، مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای این استان با بیان اینکه در مدت یاد شده ۲ میلیون و ۴۶۱هزار و ۱۳۳ هزار تن بار جابجا شده است،گفت: سیمان، خاک معدنی، سیلیس، گازوییل، میلگرد، شمس آهن ،گندم ،سنگ آهن ، رول کاغذ و انواع بنزین، بیشترین کالاهای جابجا شده توسط ناوگان حمل و نقل جادهای کالا استان هستند.

گلستان

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: امسال ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای روکش آسفالت راه‌های ارتباطی استان ابلاغ شده است.

عادل مصدقی، معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان گفت: بخشی از این اعتبارات با انتخاب پیمانکار صرف روکش آسفالت هفت محور آزادشهر - شاهرود (خوش ییلاق)، بزرگراه گرگان - کردکوی، گرگان - آزادشهر، گرگان - آق قلا، اینچه برون، جاده قدیم گرگان-بندرگزوگرگان-شاهرود(توسکستان)خواهد شد.

کرمانشاه

در جریان بازدید معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از پایانه‌های مرزی پرویزخان و خسروی مقرر شد مسائل مربوط به این دو پایانه در شورایعالی ساماندهی مبادی وردوی و خروجی مجاز کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی در حضور جمعی از مدیران کشوری و استانی از پایانه مسافری و باری پرویز خاندر مرز خسروی واقع در استان کرمانشاه، بازدید کرد.

در این بازدید که تقی زاده معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، مدیر پایانه پرویزخان و نماینده گمرگ نیز حضور داشت، مشکلات و معضلات موجود در این پایانه به بحث و گفتگو گذاشته و مقرر شد تمامی مشکلات و موانع موجود در این پایانه در شورایعالی ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مجاز کشور که به ریاست وزیر راه و شهرسازی و دبیری معاون حمل‌ونقل در ستاد وزارتخانه برگزار می‌گردد، مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

همچنین معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها از انعقاد قرارداد احداث آزادراه بیستون-کرمانشاه و حمیل به طول ۱۳۰ کیلومتر خبر داد.

سید حسین میرشفیع در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از انعقاد قرارداد احداث آزادراه ۱۳۰ کیلومتری بیستون-کرمانشاه-حمیل خبر داد و گفت: قرارداد این آزادراه با سهم مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش خصوصی به ارزش ۷۵۰ میلیارد تومان به امضا رسیده است.

اردبیل

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل از صدور ۹۶ هزار برگ بارنامه در ۴ ماه اول سال جاری در استان اردبیل خبر داد.

علی رحمتی با بیان در مدت یاد شده یک میلیون و ۲۷۰ هزار تن بار جابجا شده افزود:گندم و هندوانه بیشترین کالاهای حمل شده است.

عضو شـورای اداری استان اردبیل گفت:در ۶ روز اول مردادماه سال جاری نیز بیش از ۷ هزار برگ بارنامه صادر شده و رانندگان سخت کوش بخش حمل و نقل توانسته اند حدود ۸۹ هزارتن بار جابجا کنند.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل گفت:کلیه تمهیدات لازم برای جابجائی زائرین اربعین حسینی برنامه‌ریزی شده‌است.

علی رحمتی که در جلسه کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد اربعین استان سخن می‌گفت، با بیان اینکه سال گذشته حدود ۷ هزار نفر از استان در اربعین حسینی عازم کربلای معلی شدند، افزود: این میزان زائر با ۱۵۹ دستگاه اتوبوس به مرز مهران جابجا شدند.

عضو کمیسیون ایمنی راه‌های استان اردبیل از آمادگی کامل این اداره کل برای جابجائی زائران اربعین حسینی و ملزومات موکب استان برای پذیرائی از زائران در عراق خبر داد و گفت: امسال نیز جهت ارائه خدمات شایسته به زائران حسینی نمایندگی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل در محل پایانه مرزی مهران واقع در استان ایلام مستقر خواهد شد.

هرمزگان

مدیر اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنر و حوزه شرق هرمزگان از افزایش چشمگیر عملیات صادرات و واردات کالا در بندر جاسک خبر داد.

حمیدرضا محمدحسینی در حاشیه بازدید از بندر جاسک، اظهار کرد: در ۴ ماهه ابتدایی امسال، ۱۹ درصد رشد صادرات و ۳۲۰ درصد رشد واردات را شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌های راهبردی سازمان بنادر در بندر جاسک موجب شده تا این بندر در زمینه تردد شناورهای باری و صیادی در سال ۹۷ به رونق قابل‌توجهی دست یابد.

همچنین مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان هرمزگان گفت: بندرعباس فعال‌ترین مرز کشور در ترانزیت ورود کالا طی سه‌ماهه اول سال ۹۷ بوده است.

داریوش باقرجوان گفت: در سه‌ماهه اول سال ۱۳۹۷ استان هرمزگان با حمل با ۸۷۹.۹۳۳ تن کالا، فعال‌ترین مرز کشور در زمینه ترانزیت ورود کالا بوده است و از بین ۳۲ مرز فعال کشور شامل ۲۲ مرز زمینی و ۱۰ مرز آبی استان هرمزگان با ۳۶ درصد ترانزیت کل کشور، فعال‌ترین استان در زمینه ترانزیت ورودی کالا بوده است.

قزوین

مدیرکل راه و شهرسازی در شورای مسکن استان قزوین گفت: پروژه جاده دسترسی ناحیه شهری مهرگان در مرحله نقشه برداری و انتخاب مسیر قرار دارد و در صورت عدم وجود مشکل، کلنگ احداث آن در هفته دولت به زمین خواهد خورد.

مسعود حق لطفی در جلسه شورای مسکن استان که با حضور استاندار، معاونی عمرانی استاندار، رییس سازمان برنامه و بودجه و همچنین اعضای این شورا در سالن جلسات دفتر استاندار برگزار شد، عنوان کرد: موضوع احداث راه دسترسی مهرگان با توجه به قول مساعد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در دستور کار قرار گرفته و راه و شهرسازی هزینه های آن را پرداخت خواهد کرد.

گیلان

مدیرکل راه و شهرسازی استان گیلان از آغاز عملیات اجرایی فاز دوم پروژه محور ملاسرا – شفت – زنجان خبر داد.

علی خاوری مدیرکل راه وشهرسازی گیلان در جریان بازدید از پروژه ملاسرا- شفت- زنجان که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان و نمایندگان مردم شریف شهرستانهای فومن و شفت و زنجان انجام شد خاطرنشان کرد: با توجه به ماهیت منطقه و عدم وجود راه در بخش هایی از مسیر ، مطالعات محورملاسرا- شفت- زنجان در دو بخش یکی به صورت بهسازی و دیگری به صورت نوسازی دنبال شود.

همدان

سرپرست جدید اداره کل راهداری استان همدان گفت: در بخش بهره وری حمل و نقل، موضوع اقتصادی کردن آن و افزایش ایمنی و نگهداری ابنیه راه ها مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد.

مصطفی پناهنده در آیین تودیع و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای این استان گفت: اولویت اصلی در این اداره تکریم ارباب رجوع و ادا کردن حق مطلب برای مردم است.

وی افزود: باید همواره با روی گشاده و با تواضع پذیرای مردم باشیم که در غیر این صورت از خط قرمز اصلی نظام عبور کرده‌ایم.

خوزستان

سامانه امور مشترکین آب و برق مجتمع بندری امام خمینی(ره) با هدف تسهیل خدمات رسانی به مشتریان و بهره‌گیری از فناوری های نوین در این زمینه به همت کارشناسان فاوای اداره کل بنادر و دریاوردی استان خوزستان راه اندازی شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با اشاره به استقرار و فعالیت بیش از ده‌ها شرکت در بخش‌های مختلف عملیاتی، صنعتی و خدماتی این مجتمع بزرگ بندری و بهره‌مندی کلیه شرکت‌های مذکور از خدمات آب و برق اظهار کرد: به منظور مرتفع کردن مشکلات شرکت های مذکور در پرداخت حق انشعاب و قبوض دوره ای و همچنین پایش مستمر میزان مصرف آب و برق سامانه هوشمند امور مشترکین آب و برق مجتمع بندری امام خمینی(ره) طراحی و به بهره‌برداری رسید.

مرکزی

روح اله نصرالهی رئیس اداره نگهداری راه‌های راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان این خبر اظهار داشت: نگهداری ۲۰  کیلومتر از باند برگشت جاده اراک – سلفچگان و  ۵ کیلومتر از جاده اراک – خمین با اعتباری بالغ بر۲۵ میلیارد ریال اجرایی می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه عبور بارهای ترافیکی-اختلاف دما در فصول مختلف و هم چنین از بین رفتن خواص قیر در سطح روسازی آسفالتی باعث شن زدگی- ترک خوردگی و کاهش چسبندگی سطح جاده می‌شود افزود : عملیات نگهداری محور به مدت ۱۰ ماه طول خواهد کشید و امیدواریم با  اجرای پروژه  در این محورها ضمن بالا بردن ضریب ایمنی،آسایش و امنیت را برای مسافران به ارمغان آوریم.

لرستان

رئیس اداره حمل و نقل کالا راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیرماه، یک میلیون و ۶۴۴هزار و  ۷۰۴ تن انواع کالا توسط ناوگان حمل و نقل کالا استان لرستان جابجا شده است.

رضا عبدی، رئیس اداره حمل و نقل کالا راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان گفت: این میزان کالا در قالب ۱۲۲هزار و ۲۳۶ فقره بارنامه جابجا شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، میزان جابجایی کالا ۵ درصد و صدور بارنامه ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سمنان

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان از جابجایی بیش از ۳ میلیون و پانصد تن کالا از سمنان در ۴ ماهه اول سال جاری خبر داد.

احسان منصورکیایی، مدیر کل حمل و نقل و پایانه های این استان از جابجایی بیش از ۳ میلیون و پانصد تن کالا از مبدا استان سمنان در چهار ماهه اول سال جاری خبر داد.

وی با اشاره به اینکه حمل و نقل جاده ای سهم قابل ملاحظه ای در رونق اقتصادی کشور دارد، افزود: در چهار ماهه اول امسال بیش از ۳ میلیون و پانصد تن کالا از مبدا این استان به سایر نقاط کشور جابجا شده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته است.

کرمان

ششمین جلسه کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل ونقل استان کرمان در سال جاری با حضور سرپرست استانداری کرمان، معاون عمرانی استانداری کرمان، مدیرکل راه وشهرسازی استان کرمان و سایر اعضاء کمیسیون در استانداری کرمان برگزار شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان روز یکشنبه در ششمین جلسه کمیسیون مدیریت اجرایی ایمنی حمل ونقل استان کرمان با تاکید بر اینکه افزایش تعداد پاسگاه‌های پلیس راه در این استان ضروری است، گفت: ایجاد ۹ پاسگاه جاده ای در کرمان مورد نیاز است.

محمدمهدی بلوردی افزود: به ازای هر هزار کیلومتر راه برون شهری در کشور سه پاسگاه وجود دارد که این تعداد در استان کرمان به ازای هر هزار نفر ۱.۴ پاسگاه است.

سیستان و بلوچستان

مدیركل اداره بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تاكید بر اینكه توسعه بندر چابهار عملیاتی می‌شود خواستار احداث و تكمیل كمربندی چابهار و همچنین عملیاتی شدن اتصال ریل به بندر و توسعه جاده‌ها در استان شد.

بهروز آقایی مدیركل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان امروز ۴ مردادماه در مراسم امضای ۴ قرارداد سرمایه‌گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار به ارزش ۱۸۰ میلیارد تومان در عملیاتی شدن توسعه بندر چابهار تاكید كرد و گفت: بندر شهید بهشتی چابهار با حمایت‌های وزارت راه و شهرسازی از ظرفیت ۲.۵ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن ارتقا پیدا كرد. انتظار ما این است كه هم‌اكنون كه بخش عمده‌ای از معاونان وزیر راه و شهرسازی به بندر چابهار سفر كردند، دو تقاضای ما مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

همچنین چهار قرارداد سرمایه‌گذاری ۱۸۴ میلیارد تومانی بخش خصوصی با حضور معاون وزير راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان در بندر شهید بهشتی چابهار به امضا رسيد.

چهار مردادماه ۴ قرارداد سرمایه‌گذاری  ۱۸۴ میلیارد تومانی بخش خصوصی به میزبانی اداره كل بندر و دریانوردی سیستان و بلوچستان و با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، استاندار و برخی از نمایندگان مجلس و همچنین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به امضا رسيد.

در ادامه مراسم عملیاتی شدن دو دستگاه مکنده غلات ساخت مشترک کشورهای آلمان و ایران صبح امروز در چابهار برگزار شد.

مراسم عملیاتی شدن دو دستگاه مکنده غلات ساخت مشترک کشورهای آلمان و ایران،  ۴ مرداد ۱۳۹۷ ، با حضور محمد راستاد، معاون  وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران، جمعی از مسوولان استان، نمایندگان مجلس و سرمایه‌گذاران طرح، در بندر شهید بهشتی چابهار برگزار شد.

از دیگر خبرهای این استان که می توان به آن اشاره داشت جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان بود که  با حضور استاندار و معاونین وزیر راه و شهرسازی با هدف بررسی مسائل شهر چابهار، مسیر راه‌آهن و ارتباط شهر با منظقه آزاد در محل فرمانداری چابهار برگزار شد.

جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان سیستان و بلوچستان با حضور دانیال محبی‌نیا استاندار، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، محمد راستاد معاون وزیر و رئیس سازمان بنادر و دریانوردی، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات مسکن، راه و شهرسازی، باقری مشاور و دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی و همچنین سایر مدیران منظقه‌ای و استانی در محل فرمانداری شهرستان چابهار برگزار شد.

خراسان رضوی

گریوانی در بخش دیگری از سخنان خود از افتتاح یکهزار واحد مسکن مهر در شهریورماه سال جاری در این شهر جدید خبر داد و گفت: هم‌اکنون تعهدات انبوه‌ساز در سایت مسکن مهر گلهبار تمام شده و وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید در این منطقه مسئولیتی ندارد، تنها ایراداتی در برخی از خدمات قابل مشاهده بوده که در حال پیگیری است.

هومن گریوانی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص آخرین وضعیت پروژه قطار برقی مشهدگلبهار – چناران اعلام کرد: خوشبختانه در جهت پیشبرد این پروژه اتفاقات خوبی افتاده و درحال حاضر مصوبه شورای اقتصاد در بحث فاینانس تمدید و اقدامات لازم جهت اخذ ماده ۶۲ درحال انجام است.

نظر شما