شناسهٔ خبر: 57035 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه بنادر و دریانوردی؛

استفاده افغانستان از ظرفیت‌های لجستیکی بنادر ایران/ امضای صورتجلسه مشترک همکاری‌های حمل و نقلی بین ایران و افغانستان/ اظهار رضایت از اجرای پروژه‌ها در بندر امیرآباد

گزارش آخر هفته بندر استفاده افغانستان از ظرفیت‌های لجستیکی بنادر ایران ، امضای صورتجلسه مشترک همکاری‌های حمل و نقلی بین ایران و افغانستان، بازدید هیات بلندپایه افغانستان از بندر چابهار، آمادگی بنادر کشور برای حضور صنعتگران و تولیدکنندگان، تشکیل شرکت کشتیرانی افغانستان در ایران، راه‌اندازی سامانه جامع امور دریانوردان و ارایه تسهیلات به بخش خصوصی برای ورود کشتی به مرز خلیج‌فارس بخشی از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی به شرح زیر است:

استفاده افغانستان از ظرفیت‌های لجستیکی بنادر ایران

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه دیدار با وزیر حمل و نقل و هوانوردی ملکی افغانستان، از توافق میان دو کشور برای توسعه ترانزیت ریلی و جاده‌ای خبر داد و گفت: ظرفیت زیادی برای حمل‌ونقل و ترانزیت میان دو کشور وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موافقتنامه ترانزیتی سه جانبه چابهار برای گسترش روابط ترانزیتی میان ایران، هند و افغانستان گفت: موافقت‌نامه چابهار خیلی خوب عمل کرده و اکنون بین سه کشور کریدور جدیدی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال محموله‌های گندمی که برای افغانستان از هند آمده در بندر چابهار تخلیه و منتقل شد. در همین چند روز گذشته محموله‌ حبوبات از طریق بندر چابهار از هند به افغانستان منتقل شد.

امضای صورتجلسه مشترک همکاری‌های حمل و نقلی بین ایران و افغانستان

صورتجلسه مشترک همکاری‌های حمل و نقل بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان به امضای وزرای دو کشور رسید.

عباس آخوندی و محمدحمید طهماسی وزرای راه و شهرسازی ایران و ترانسپورت افغانستان براساس این صورتجلسه بر تسهیل ترانزیت و حمل و نقل به مقاصد یکدیگر از رهگذر کاهش هزینه‌ها و همچنین ارائه تسهیلات ترانزیت و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور در بندر چابهار تاکید کردند.

بازدید هیات بلندپایه افغانستان از بندر چابهار

هفته گذشته هیأت بلندپایه کشور افغانستان از زیرساخت‌ها، تجهیزات، اسکله‌ها و ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی بندرشهید بهشتی و کلانتری چابهار بازدید کرد. بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به گسترش و تقویت همکاری‌های ترانزیتی در راستای موافقتنامه سه‌جانبه چابهار، افزود:  با افتتاح فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی، امکان پهلوگیری کشتی  با آبخور بالا و افزایش ظرفیت عملیات تخلیه و بارگیری ایمن فراهم شده است. همچنین با ورود چندین محموله گندم ترانزیتی از بندر کاندلای هندوستان به مقصد کشور افغانستان از طریق بندر چابهار شاهد حرکت رو به رشد و توسعه‌ای بندر چابهار هستیم.

آمادگی بنادر کشور برای حضور صنعتگران و تولیدکنندگان

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی، درباره حضور سرمایه‌گذاران در بنادر کشور، اعلام کرد: امکانات ایجاد شده در بنادر با هدف تبدیل بنادر کشور به بنادر نسل سوم تطبیق دارد و این امر توانسته زمینه را جهت فعالیت صنعتگران و تولیدکنندگان فراهم کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بهترین مشوق‌ها  برای حضور سرمایه‌گذاران در پس‌کرانه بنادر در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: از حضور صاحبان صنایع جهت حضور در این نواحی استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم زیرساخت‌های لازم برای فعالیت آنها ایجاد کنیم و درصورت لزوم تسهیلات مورد نیاز از جمله تسهیلات زیربنایی را در اراضی تحت مالکیت سازمان بنادر و دریانوردی تامین کنیم.

تشکیل شرکت کشتیرانی افغانستان در ایران

همچنین مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هفته گذشته در دیدار با وزیر حمل و نقل و هوانوردی افغانستان، گفت: بندر چابهار فرصت طلایی برای ایران و افغانستان در زمینه صادرات و ترانزیت محسوب می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با هماهنگی و همکاری ایجاد شده بین دو کشور، در آینده نزدیک شاهد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی افغانستان برای پایانه صادراتی لجستیکی در چابهار باشیم.

در این دیدار، همچنین، محمد حمید طهماسی؛ وزیر حمل و نقل و هوانوردی  افغانستان، با اعلام علاقه‌مندی و استقبال دولت این کشور برای استفاده حداکثری از امکانات و فرصت‌های تجاری فراهم شده در بندر چابهار، گفت: دولت افغانستان به دنبال بهبود و توسعه روابط تجاری و اقتصادی با ایران است و در این راستا به بندر چابهار توجه ویژه داشته است.

راه‌اندازی سامانه جامع امور دریانوردان

معاون اداره کل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی از راه‌اندازی سامانه جامع امور دریانوردان خبر داد و گفت: راه‌اندازی سامانه ایجاد شده در جهت کاهش هزینه‌های ایاب و ذهاب دریانوردان از طریق حذف مراجعات حضوری، امکان پرداخت اینترنتی و بررسی آنلاین وضعیت صدور اسناد دریانوردی شامل گواهینامه‌های شایستگی و مهارت است.

ارایه تسهیلات به بخش خصوصی برای ورود کشتی به مرز خلیج‌فارس

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در هفته گذشته در مورد استفاده از کشتی کروز در حوزه گردشگری دریایی، اظهار کرد: به جز یک مورد کشتی کروز که به صورت شبانه‌روزی در دریا تردد می‌کند (کشتی سانی در کیش) کشتی کروز دیگری نداریم اما فعالان گردشگری دریایی را تشویق می‌کنیم که از تسهیلات سازمان بنادر و دریانوردی استفاده کنند و به منظور ورود کشتی کروز به مرز خلیج فارس اقدام نمایند.

پنجره بلندمدت به خطوط کشتیرانی وفادار در کلیه بنادر کشور داده می‌شود

روانبخش بهزادیان مدیر کل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص مذاکره با خطوط کشتیرانی، افزود: با توجه به مشکلات و انتقادات منعکس شده توسط خطوط کشتیرانی از عملکرد ارائه دهندگان خدمات دریایی و بندری در بنادر کشور؛ مفاهیم بازاریابی بندری، رویکردهای مرسوم در صنعت حمل و نقل دریایی و... به منظور جلب و حفظ خطوط کشتیرانی جهت تردد به بنادر کشور مدنظر قرار گرفته است.

وضعیت اجرای پروژه‌ها در بندر امیرآباد مطلوب است

محمدرضا اله‌یار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: سیاست سازمان بنادر جذب حداکثری سرمایه‌های بخش خصوصی برای رشد و گسترش بنادر است. همه بنادر مکانیزم روشن و مناسبی دارند تا بتوانند فرصت‌های اقتصادی مناسبی را برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی فراهم کنند.

نظر شما