شناسهٔ خبر: 57332 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی بر اخبار حوزه بنادر؛

امضای ۷ سند همکاری میان سران ۵ کشور ساحلی دریای خزر/ اعلام آمادگی ایران برای توسعه تجارت در بنادر شمالی و جنوبی

گزارش آخر هفته بندر امضای هفت سند همکاری میان سران پنج کشور ساحلی دریای‌خزر، اعلام آمادگی ایران برای توسعه تجارت در بنادر شمالی و جنوبی کشور، پاسخ‌های وزارت خارجه به پرسش و ابهامات کنوانسیون حقوقی دریای‌خزر، تهیه بسته همکاری با سایر کشورها در حوزه کشتیرانی و دریایی از اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

امضای ۷ سند همکاری میان سران ۵ کشور ساحلی دریای خزر

هفته گذشته با حضور رئیس‌جمهوری کشورمان در نشست خبری با حضور روسای جمهوری کشورهای ساحلی خزر، هفت سند همکاری میان سران پنج کشور ساحلی دریای‌خزر به امضا رسید. رئیس‌‌جمهور با بیان اینکه با امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گام جدیدی در روابط بهتر و بیشتر کشورهای ساحلی دریای‌خزر برداشته شد، اظهار داشت: امروز ۵ کشور ساحلی خزر برای تقویت امنیت منطقه، روابط بهتر کشورهایشان و استفاده بهتر از دریای خزر گام بسیار مهمی برداشتند.

اعلام آمادگی ایران برای توسعه تجارت در بنادر شمالی و جنوبی کشور

رئیس‌جمهور در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در قزاقزستان، امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای‌خزر را گام بسیار مهمی در مسیر تقویت همگرایی بیشتر کشورهای ساحلی این دریا خواند و گفت: جمهوری اسلامی ایران با داشتن دسترسی دریایی در شمال و جنوب، آمادگی دارد تا نسبت به ایفای نقش راهبردی و منطقه‌ای خود برای توسعه تجارت و حمل و نقل اقدام نماید.

پاسخ‌های وزارت‌خارجه به پرسش و ابهامات کنوانسیون حقوقی دریای‌خزر

به دنبال توافق و امضای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به همراه ۶ موافقت‌نامه دیگر، وزارت‌ امور خارجه ایران به برخی پرسش‌های متداول درخصوص اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر در آکتائو قزاقستان پاسخ داد. بنابر اعلام دستگاه دیپلماسی ایران، کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر حاصل اجماع ۵ کشور بوده و در این سند، منافع همه کشورهای ساحلی رعایت شده و از آن می‌توان به‌عنوان یک سند ارزشمند در روابط خارجی کشورمان یاد کرد.

اخذ احکامی از دولت برای رفع دغدغه‌های ناشی از تحریم‌ها برای سرمایه‌گذاران حوزه بنادر

محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در سفر یکروزه به هرمزگان در نشست با استاندار استان، گفت: احکام خوبی از کارگروه‌های مرتبط در دولت به ویژه ستاد اقتصاد مقاومتی گرفته‌ایم که بخش زیادی از دغدغه‌های تجار، سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت حمل و نقل دریایی را برطرف می‌کند.

تهیه بسته همکاری با سایر کشورها در حوزه کشتیرانی و دریایی برای مدیریت دوران تحریم

راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برنامه ضد تحریم ترانزیت کالا و نیز بسته‌ تداوم همکاری‌های بخش کشتیرانی و دریایی با خارجی ها توسط سازمان بنادر و دریانوردی تدوین شده است، گفت: امیدواریم از این طریق بتوان محدودیت‌هایی را که در زمان اعمال تحریم‌ها محتمل هستند مدیریت کرد.

ارتقای خطوط مسافری دریایی ایران

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح برنامه‌های آن سازمان برای کاهش اثرات تحریم‌ها، گفت: با وجود آن‌که تحریم‌های جدید می‌تواند برای ایران مشکلاتی را به وجود آورد، اما قطعا دریاها برای عبور از تحریم‌ها و فشارهای جدید آمادگی کامل دارند.

انعکاس موضوع کالاهای مهلت منقضی به معاون اول رئیس‌جمهوری

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست اتاق فکر با بیان اینکه کالاهای متروکه کمتر از یک درصد کالاهای رسوبی در بنادر را تشکیل می‌دهد، گفت: کالاهای متروکه و یا کالاهای مهلت منقضی، بر خلاف کالاهای مجهول‌المالک و فاقد مالکیت، صاحبان آنها مشخص است و باید دلایل و عوامل بروز این پدیده در اماکن بندری بررسی و ریشه‌یابی شود.

تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری دریایی با مشارکت سازمان بنادر

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه طبق ماده ۱۰۰ قانون برنامه ششم توسعه، متولی تدوین سند راهبردی توسعه گردشگری دریایی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری است، اظهار کرد: قرار است این سند در بخش‌های مختلف از جمله بخش دریایی تهیه شود و سازمان بنادر و دریانوردی نیز در تهیه این سند مشارکت می‌کند.

وی ادامه داد: هدف از تهیه سند راهبردی توسعه گردشگری دریایی این است که از نظر امکانات سخت‌افزاری که شامل ترمینال های و شناورهای مسافری است و هم از لحاظ  نرم افزاری که شامل اشاعه فرهنگ دریانوردی و تشویق مردم به انجام سفرهای دریایی است، وضعیت فعلی بهبود پیدا کند و به سمت شرایط مطلوب‌تری گام برداشت.

سهم ۱۱ درصدی ایران از آب دریای خزر صحت ندارد

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر یک گام بسیار مهم در‌‌موضوع کشتیرانی، تجارت و ترانزیت کالا است.

ضرورت امنیت و اطمینان‌دهی به سرمایه‌گذاران بنادر کشور

عضو فراکسیون بنادر، دریانوردی و توسعه صنایع دریایی در مجلس شورای اسلامی گفت: ایجاد اشتغال و اثرگذاری در رشد اقتصادی می‌تواند از مهمترین دستاورهای سرمایه‌گذاری در بنادر برای اوضاع فعلی اقتصادی باشد چرا که ظرفیت ویژه‌ای در این رابطه وجود دارد.

ارتقای بنادر به استانداردهای کانتینری و قابل رقابت در منطقه

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اقدامات انجام شده توسط این سازمان در راستای رشد کیفیت بنادر، اعلام کرد: بنادر کشور در بخش‌های مختلفی از جمله کانتینری به نرم‌های استاندارد و قابل رقابت با بنادر منطقه دست یافته است.

نظر شما