شناسهٔ خبر: 57568 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه مسکن و شهرسازی؛

وجود ۱۰۰ برج و ۱۶ بیمارستان روی گسل‌های تهران/ ابلاغ آئین‌نامه اجرایی واگذاری مسکن مهر فاقد متقاضی/ تولید و عرضه ۵۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید

گزارش آخر هفته  حضور وزیر راه و شهرسازی در جلسه ستاد بازآفرینی استان سمنان و بررسی پروژه‌های بازآفرینی استان، اعلام خبر وجود ۱۰۰ برج و ۱۶ بیمارستان روی گسل‌های تهران از سوی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، ابلاغ آئین‌نامه اجرایی واگذاری مسکن مهر فاقد متقاضی از سوی قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن مهر و اعلامخبر تولید و عرضه ۵۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید به وسیله معاون وزیر راه وشهرسازی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

بازآفرینی شهری؛ اصلی‌ترین مساله ۲۰ سال آینده ایران

جلسه ستاد بازافرینی شهری استان سمنان در استانداری آن شهر به ریاست عباس اخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور شهاب‌الدین چاووشی استاندار سمنان، هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و جمعی از مدیران و مسئولان استانی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این جلسه به تشریح سیاست‌های طرح جامع بازآفرینی ملی پرداخت و مزایای اجرای برنامه محله محوری و معایب عدم توجه به بافت‌های میانی شهری را تشریح کرد. آخوندی در این جلسه، تصریح کرد: اصلی‌ترین مساله در ۲۰ سال آینده ایران بازافرینی شهری خواهد بود که اگر به آن پرداخته نشود این بیماری و گرفتاری تعمیق پیدا می‌کند. به طوریکه هرچه به حاشیه برویم گرفتاری در بافت میانی شهر بیشتر می‌شود.

 تولید و عرضه ۵۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید

معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز برنامه تولید و عرضه مسکن از هفته دولت در شهرهای جدید خبر داد و گفت: در برنامه مسکن مهر شاهد اجرای ۴۰۰هزار واحد مسکونی در سطح شهرهای جدید بوده‌ایم که به همین دلیل طی ۱۰ سال اخیر نتوانستیم به پروژه‌های دیگر توجه کرده و طرحی نو را آغاز کنیم. خوشبختانه امسال فرصتی فراهم شد تا در شهرهای جدید به جز برخی از شهرهای اطراف تهران که همچنان دارای مشکلاتی برای اتمام مساکن مهر هستند، طرحی جدید را در عرضه واحدهای مسکونی آغاز کنیم.

وی ادامه داد: طبق این طرح جدید قرار است ۵۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید کشور ساخته شود که عملیات اجرایی ۱۰ هزار واحد آن از هفته دولت امسال و مابقی از ۲۲ بهمن آغاز خواهد شد. 

ابلاغ آئین‌نامه اجرایی واگذاری مسکن مهر فاقد متقاضی

احمد اصغری مهرآبادی گفت: از ۲ میلیون واحد مسکن مهر تاکنون ۲ میلیون واحد به اتمام رسیده است.

وی ادامه داد: از ۲۰۰ هزار واحد باقیمانده نیز حدود ۱۰۰ هزار واحد فاقد متقاضی بود که از دولت برای واگذاری آنها مجوز دریافت کردیم.

وی در عین حال بیان کرد: این در حالی بود که از واگذاری واحدهای مسکن مهر فاقد متقاضی حتی با حذف شرایط نیز استقبال نشد.

تاکید بر پرهیز از حاشیه‌سازی در ارجاع پروژه‌های شهری

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارتخانه با اشاره به این مطلب که از زمان حضور وی به عنوان معاون معماری و شهرسازی، به طور متوسط ماهانه یک جلسه با جامعه مهندسان مشاور برگزار شده است، گفت: رویکرد ما در تشکیل جلسات مشترک، حل مسائل و مشکلات متعددی است که وجود دارد. همچنین هدف از تشکیل این جلسات، ایجاد فضایی برای گفتگوی دو جانبه و شنیدن نظرات و پیشنهاداتی است که از سوی حرفه و صاحبنظران مطرح می‌شود.

ایزدی ادامه داد: نحوه ارجاع کار که دغدغه جامعه مهندسان مشاور است دغدغه‌ای عمومی است. در عین حال، در ارجاع کار، شاهدیم که شرکت بازآفرینی شهری به گفته و تایید مدیرعامل آن از شفافیت لازم در واگذاری طرح‌های بازآفرینی برخوردار است.

برگزاری همایش مدیران شهرسازی شهرهای جدید

همایش مدیران شهرسازی شهرهای جدید با هدف آموزش، هم اندیشی و تبیین راهبردها طی روزهای چهارشنبه و پنجشبه ۲۴ و ۲۵ مردادماه ۱۳۹۷ برگزار شد.

تبیین نظام برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه شهری و شهرهای جدید موضوع بحث بعدی داودپور بود که مستند به مقررات و ضوابط قانونی و سوابق مطالعاتی و... سیر تحول آن را بررسی کرد. همچنین به تعریف قانونی و فنی از طرح‌های توسعه شهری و شهرهای کشور پرداخته و مسایل و چالش‌های موجود را تحلیل و راهنمایی لازم برای نحوه اجرای طرح‌ها و ضوابط و مقررات آن ارایه کرد.
 

اجرای ۴۰۰ پروژه بازآفرینی در کشور

هوشنگ عشایری در حاشیه سفر به استان سمنان گفت: در گام اول برنامه بازآفرینی شهری حدود یک هزار و ۳۳۴ محله بالغ بر ۶۶ هزار هکتار از بافت های ناکارآمد بازآفرینی خواهد شد. نزدیک به ۱۰ میلیون نفر جمعیت در این محله ها زندگی می کنند و محلات مذکور، جزء برنامه اجرایی بازآفرینی شهری است.

عشایری افزود: یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هم از بودجه عمومی از تبصره ۱۸ در مفهوم اشتغال زایی اختصاص می یابد. تحلیل ما این است که فعالیت های روبنایی، زیربنایی و نوسازی مسکن در سال ۳۰۰ هزار شغل ایجاد می کند.

تشکیل کمپین اصلاح طرح‌های توسعه و عمران

 نهمین نشست از سلسله نشست‌های شهرسازی و معماری تحت‌عنوان بررسی توده و فضا در مسکن ایرانی به ریاست محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی و با حضور تعدادی از شهرسازان و معماران و انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

محمدسعید ایزدی معاون شهرسازی و معماری در این نشست ضمن اعلام این مطلب که نشست‌ها با هدف هم‌اندیشی و حصول نتیجه از موضوعات مختلف شهرسازی و معماری تشکیل می‌شود، گفت: اینکه برخی با تعیین برخی از ضوابط و در اجرا، تلاش کردند تا شهرها را یکسان‌سازی کنیم اتفاق ناخوشایندی است که متاسفانه تعمیم پیدا کرده و این موضوع نیز ادامه دارد.

جزییات ممنوعیت ساخت ساختمان‌های با اهمیت زیاد در پهنه گسل‌های اصلی تهران

محمد شکرچی‌زاده، معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، درباره ابلاغیه ممنوعیت ساخت ساختمان‌های با اهمیت زیاد در پهنه گسل‌های اصلی تهران گفت: تجارب زلزله‌ها نشان می‌دهد که بیشترین خسارت در پهنه گسل‌ها اتفاق می‌افتد. از پیش اعلام شده بود که ساخت ساختمان‌های با اهمیت زیاد در پهنه گسل‌ها ممنوع است. اما کسی نمی‌دانست پهنه گسل‌ها کجا است.

بیش از ۲میلیون مسکن مازاد بر خانوار شناسایی شد

مجید روستا در گفتگو با برنامه «نمودار» که از رادیو سراسری ایران پخش شد، درباره علل افزایش حاشیه نشینی در ایران، توضیح داد: یکی از دلایل حاشیه نشینی، سر ریزهای اقتصادی - اجتماعی جمعیت فقیرِ شهرها است اما اصولاً مسئله مسکن و اجاره بها سهم کوچکی از افزایش حاشیه نشینی دارد.

وی با بیان اینکه در ایران ۲۵ میلیون خانوار و ۲۷ میلیون مسکن داریم، افزود: در حال حاضر، بیش از دو میلیون مسکن مازاد بر خانوار شناسایی شده است که این امر از عدم توزیع نامناسب مسکن ناشی می شود؛ مشکلات فعلی مسکن هم صرفاً منجر به مهاجرت نمی شود.

جزئیات افتتاح ۳ پروژه بیمارستانی سازمان مجری در هفته دولت

 بر اساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، پروژه‌های قابل افتتاح سازمان مجری تاسیسات ساختمان‌های عمومی و دولتی تا پایان هفته دولت سال ۱۳۹۷ اعلام شد. بر اساس این گزارش، تا پایان هفته دولت سالجاری (۹۷)، ۳ پروژه بیمارستانی (خوی، پارس آباد و باشت) در سازمان مجری تاسیسات ساختمان‌های دولتی و عمومی با اعتبار بالغ بر ۱۰۰۳ میلیارد ریال شامل ۴۰۰ تختخواب آماده افتتاح خواهد بود.

افتتاح ۳۰۲۱۰ واحد مسکن مهر تحت‌مسئولیت سازمان ملی زمین و مسکن در هفته دولت

 بر اساس گزارش معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی، پروژه‌های قابل‌افتتاح سازمان ملی زمین و مسکن تا پایان هفته دولت سالجاری (۹۷) اعلام شد. بر اساس این گزارش، تا پایان هفته دولت، ۳۰۲۱۰ پروژه مسکن مهر در قالب تفاهم سه جانبه، تعاونی و خود مالک و ۵۵ پروژه در زمینه خدمات روبنایی شامل ساخت مدرسه، مسجد و سایر پروژه ها در سازمان ملی زمین و مسکن افتتاح خواهد شد.

پرداخت بالغ بر ۹۴۸ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی در ۴ ماهه سال ۹۷ به متقاضیان

ندا کسری کرمانشاهی با اعلام این مطلب، گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان تیر ماه ۴۷ هزار و ۲۴۰ فقره انواع تسهیلات حمایتی در پنج بخش شامل تسهیلات بهسازی و نوسازی مسکن روستایی، تسهیلات حوادث غیرمترقبه، تسهیلات قرض الحسنه، تسهیلات بافت های ناکارآمد و فرسوده شهری و تسهیلات ایثارگران به متقاضیان پرداخت شده است./

نظر شما