شناسهٔ خبر: 57971 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

فرشته پور خبر داد:

راه و شهرسازی خراسان رضوی ركورددار بيشترين تعداد بازديد در سامانه نظارت عاليه مقررات ملی ساختمان

فرشته‌پور رئيس اداره توسعه مهندسی و نظارت بر مقررات ملي و كيفيت ساختمان گفت: اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی ركورد بيشترين تعداد بازديد در سامانه نظارت عاليه مقررات ملی ساختمان در منطقه سه كشور در سال جاری را به خود اختصاص داده است.

به گزارش اداره ارتباطات و اطلاع رساني اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي، احسان فرشته پور با اعلام اين خبر گفت: تعداد بازديدهاي ثبت شده اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي در اين سامانه ۸۹۶ مورد و تعداد بازديدهاي ساير استان هاي منطقه ۳ (خراسان هاي شمالي و جنوبي، يزد، سمنان و گلستان) جمعاً ۹۸۷ مورد مي باشد.

وي در خصوص پراكندگي بازديد هاي ثبت شده در اين سامانه در استان خراسان رضوي گفت: بيشترين بازديد در شهر مشهد با ثبت ۸۳۹ بازديد و ۵۷ مورد در ساير شهرستان هاي استان بوده است كه ۳۲ مورد منجر به توقف عمليات اجرايي،۱۳۵ مورد مكاتبه با مهندسين ناظر و ۴ مورد معرفي به شوراي انتظامي و همچنين ۴ مورد مكاتبه با شهرداري جهت اصلاح فرايندها انجام گرفته است.

وی با تأکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی صحیح عمومی در رعایت مقررات ملی ساختمان، اظهار داشت:باید اطلاع‌رسانی کافی به مردم ارائه شود تا بدانند مقررات ملی ساختمان چیست و آیا در بناهایی که در دست ساخت دارند یا قصد ساخت آن را دارند، اين مقررات رعایت می‌شود یا خیر و همه عوامل دخیل در ساخت‌وساز با تشویق، تبلیغ و اطلاع‌رسانی این مقررات را به مطالبه عمومی مردم تبدیل کنند.

وي با اعلام اینکه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان دو بخش مهم نظام مهندسی و کنترل ساختمان را دارد، بیان کرد: اعضای سازمان نظام مهندسی در قالب ظرفیت و صلاحیت خود باید نظارت کافی و قانونی را بر پروژه‌های ساختمانی در گرو ه های مختلف داشته باشند.

وي در خصوص نقش نظارت عالیه در ساخت وسازها گفت: مهندسین ناظر باید با نظارت صحیح، اصولی، به موقع و مستمر، فرهنگ صحیح شهرسازی و ساختمان‌سازی را در جامعه نهادینه کنند، اضافه کرد: ساختمان احداثی به عنوان محصول نظارتی مهندس ناظر در آینده به صورت کالایی ملی در قالب ساختمان یا بنا بین مردم و بهره‌برداران رد و بدل می‌شود و کوچک‌ترین سهل‌انگاری در نظارت باعث بروز حوادث ناگوار و ایجاد خساراتی جبران‌ناپذیری به مردم و جامعه خواهد شد.

گفتني است بر اساس ماده ۳۵،مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمانها و طرح های شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است؛ بر عهده وزارت راه و شهرسازی خواهد بود و در صورتی که در حين بازديدها به تخلفی برخورد نماید، با ذکر دلایل و مستندات دستور اصلاح یا جلوگیری از ادامه کار را به مهندس مسئول نظارت و مرجع صدور پروانه ساختمانی ذیربط ابلاغ نماید و تا رفع تخلف، موضوع قابل پیگیری است. در اجرای این وظیفه کلیه مراجع ذیربط موظف به همکاری می باشند.

نظر شما