شناسهٔ خبر: 5835 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

عبور ۸۰ ایرلاین خارجی از آسمان ایران/ تبادل ترافیک هوایی مستقیم با ۱۱ کشور همسایه/ ۲۷۲ نقطه ممنوعه و محدوده پروازی در آسمان کشور

 بازدید وزیر راه و شهرسازی از مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور به عبور ۸۰ ایرلاین خارجی از فضای آسمان ایران اشاره کرد و گفت: مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور در طول ۲۴ ساعت بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ پرواز داخلی، عبوری، نشست و برخاست بین المللی و نظامی را کنترل می کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت الله مه‌آبادی روز گذشته(۱۱ فروردین) در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی از مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور در گزارشی به وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این مرکز در سال ۱۳۸۰ تاسیس شد، گفت: تمامی کشورها برای کنترل ترافیک پروازها حداقل یک مرکز کنترل ترافیک دارند حتی برخی کشورها بر اساس ضرورت و بسته به میزان ترافیک مانند فرانسه و ترکیه دارای دو مرکز کنترل ترافیک هوایی هستند.

وی با اشاره به اینکه تمام فضای کشور ما نیز تحت پوشش مرکز کنترل ترافیک هوایی است افزود: این مرکز در حال حاضر با ۵ تیم عملیاتی، ۱۰ سر کشیک و معاون سرکشیک، ۱۸۵ پرسنل عملیات مراقبت پرواز و ۶۰ پرسنل عملیات الکترونیک هواپیما فعالیت می‌کند.

مه‌آبادی به ارائه گزارشی از تعداد پروازهای انجام شده در فضای ایران پرداخت و گفت: در  بخش پروازهای عبوری به دلیل بسته شدن فضای عراق و اوکراین و مسائل امنیتی بخش اعظمی از پروازهای عبوری از آسمان ایران انجام شد به طوریکه این میزان افزایش ۸۰ درصدی را نسبت به سال ۹۲ نشان می دهد. ضمن اینکه در روز ۸ فروردین ۱۰۲۰ پروزا عبوری از آسمان ایران انجام شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور با بیان اینکه مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور در طول ۲۴ ساعت بین ۱۷۰۰ تا ۲۰۰۰ پرواز داخلی، عبوری، نشست و برخاست بین المللی و نظامی را کنترل می کند، ادامه داد: این مرکز با ۱۱ کشور همسایه ارتباط مستقیم و تبادل ترافیک بر روی مرزهای هوایی کشور دارد.

وی گفت: بیش از ۸۰ ایرلاین خارجی از فضای آسمان ایران عبور می کنند.

مه‌آبادی همچنین ضمن ارائه گزارشی از نقاط ممنوعه پروازی، محدود، خطر و هشدار موجود فضای آسمان ایران به وزیر راه و شهرسازی گفت: ۵ نقطه ممنوعه پروازی، ۴۹ منطقه محدودیت پروازی، ۱۱۹ منطقه خطر و ۹۹ منطقه هشدار و  در مجموع ۲۷۲ منطقه ممنوعه، محدود، خطر و هشدار در آسمان ایران وجود دارد که محدودیت هایی را برای پرواز ایجاده کرده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور به آمار پروازهای نوروزی تا ۱۰ فروردین اشاره کرد و گفت: از ۲۵ اسفند تا ۱۰ فروردین در مجموع تعداد پروازها ۳۵ درصد نسبت به نوروز ۹۳ افزایش داشته است.

در این جلسه مومنی رخ عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه های کشور نیز با بیان اینکه مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور با برج مراقبت ۵۴ فرودگاه کشور ارتباط دارد و تمام اطلاعات از طریق سیستم های مخابراتی به این مرکز منتقل می شود گفت: توسط ۲۰۲ دستگاه کمک ناوبری در سراسر کشور در مسیر کریدورها و فرودگاه های کشور سرویس داده می شود.

همچنین شوشتری معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه های کشور با تاکید بر اینکه باید پروازهای ترانزیتی از حالت سنتی به مدرن تبدیل شود گفت: در حال حاضر ۶۶ مسیر هوایی سنتی به طول ۳۷هزار و ۷۱۰ کیلومتر و ۲۷ مسیر ماهواره ای به طول ۲۴ هزار و ۶۶ کیلومتر در کشور فعال است.

شوشتری با بیان اینکه در سال ۹۳ تعداد کل پروازهای داخلی، عبوری، بین المللی و نظامی نسبت به سال ۹۲ به میزان ۲۵.۳ درصد افزایش داشته است گفت: تعداد کل پروازها از ۴۱۸ هزار و ۸۸۶ پرواز به ۵۲۴ هزار و ۹۷۳ پروزا در سال ۹۳ افزایش یافت.

نظر شما