شناسهٔ خبر: 59221 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی مطرح کرد:

خرده فرهنگ‌ها فقط با گردشگری حفظ می‌شوند/ درآمد حاصل از بوم‌گردی باید به اقتصاد روستایی وصل شود

سیدامیرحسین گرکانی مدیرکل مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی گفت: تنها راهکار و نسخه برای حفظ معماری بومی گردشگری است. خرده فرهنگ‌ها تنها در صورت فعال شدن صنعت گردشگری حفظ خواهند شد و درآمد حاصل از بوم‌گردی باید به اقتصاد روستاییان وصل شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرحسین گرکانی، مدیرکل مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی، در هجدهمین همایش "سیاست‌های توسعه مسکن در ایران"در سلسله گفت‌وگوهای تخصصی با موضوع "سیاست‌های توسعه و تامین مسکن روستایی"، به ارایه سخنرانی با محور معماری بومی روستایی؛ چالش‌ها و راهکارها پرداخت و گفت: معماری بومی بر طبیعت مبتنی است. این معماری براساس همخوانی با طبیعت شکل گرفته و قانونمندی‌های بسیار دارد و کاملا منطبق بر محور طبیعت است.

وی با برشمردن ویژگی‌هایی از معماری بومی افزود: معماری بومی در همه وجوه سادگی دارد و معیشت‌پذیر است. دیگر آنکه این معماری همواره انسان‌مدار بوده است. معماری بومی کاملا متحول شده و هر دوره ارتقا یافته است. از معیارهای آن انطباق با زمان است و برای معماری بومی، گذشته، منبع موثقی برای زمان حال نیست.

گرکانی در ادامه با طرح یک سوال توضیح داد: آیا سازه‌های قدیمی پاسخ نیاز امروز است؟ یا باید تغییر کند؟ این در حالی است که معماری بومی پویا است و خود را با زمان منطبق می‌کند. این معماری در عین پویایی، هوشمند هم هست و به معنای تکرار محض گذشته نیست و خودش را با گذشته منطبق می‌کند.

وی با بیان برخی چالش‌های پیش رو در معماری بومی اضافه کرد: یکی از چالش‌های مهم ما در این حوزه بی نظمی است و موضوع دیگر مساله نابودی خرده‌فرهنگ‌ها است و جایگزین شدن تکنولوژی‌های جدید به بافت اصلی معماری بومی. در واقع کعبه آمال جامعه روستایی شهرها شده‌اند؛ در حالی که هویت شهرها هم رو به نابودی است.

مدیرکل مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی با اشاره به اینکه دانش بومی در تدوین مقررات ملی ساختمان لحاظ نشده است، گفت: متاسفانه نگاه ما در تدوین مقررات ساختمان، شهری است و دانش بومی در آن لحاظ نشده است. دانش بومی در حال فراموشی است و مسایل روستایی در حوزه‌های تخصصی مهجور مانده‌اند.

وی با اشاره به نبود تحقیقات حوزه روستا در دانشگاه‌ها اضافه کرد: خوب است بدانیم مسایل روستایی چقدر در دانشگاه‌ها مطرح می‌شوند. متاسفانه برخی استادان دانشگاه فکر می‌کنند روستا تنها موضوعی نوستالژی و تاریخی است که باید پاک شود؛ در حالی که معماری صادقانه‌ترین رسانه است.

گرکانی که در ادامه سخنانش به بیان راهکارها در این باره پرداخت، افزود: تنها راهکار برای حفظ معماری بومی گردشگری است. با گردشگری اقتصاد و ارز تولید می‌شود و واضح است که خرده‌فرهنگ‌ها تنها در صورت فعال شدن صنعت گردشگری حفظ خواهند شد و تنها نسخه ما از این منظر، بوم‌گردی است.

این پژوهشگر اضافه کرد: هر جا بومگردی وارد شده است، زمین نیز دارای ارزش شده و درآمد خوبی را برای هم برای روستاییان بوجود آورده است.

وی گفت: اگر تلاش نکنیم که چنین درآمدهایی ایجاد شود و آنها را به جیب و اقتصاد روستایی وصل نکنیم، فقط شعار داده‌ایم.

مدیر کل مطالعات و تحقیقات مسکن بنیاد مسکن در پایان گفت: بهترین راهکار در معماری بومی، بومگردی است با تلاش‌های همکاران مرتبط در بنیاد مسکن این برنامه در حال آغاز شدن است. برآنیم تا خانه روستایی با معماری بومی بسازیم./ 

نظر شما