شناسهٔ خبر: 59252 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

یک استاد دانشگاه مطرح کرد:

اندیشه توسعه باید در مسایل روستا لحاظ شود/ روستاهای زیر ۲۰ خانوار نادیده گرفته می‌شوند

عباس سعیدی یک استاد دانشگاه گفت: وقتی از توسعه روستا و مسکن شهری حرف می‌زنیم، باید اندیشه توسعه بر ذهن ما حاکم باشد، ولی متاسفانه روستاهای زیر ۲۰ خانوار را در برنامه‌ها قابل بحث نمی‌دانیم و این روستاها حذف می‌شوند، انگار ساکنانشان هموطنان ما نیستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس سعیدی، استاد دانشگاه شهيد بهشتی در هجدهمین همایش "سیاست‌های توسعه مسکن در ایران"در سلسله گفت‌وگوهای تخصصی با موضوع "سیاست‌های توسعه و تامین مسکن روستایی" گفت: در سال‌های اخیر بارها از توسعه شهرنشینی می‌گوییم، ولی چقدر این مباحث واقعی و درست مطرح شده است و می‌تواند بنیانی محکم و قابل دفاع داشته باشد.

وی افزود: در این باره که جمعیت زیاد شهرها نشان‌دهنده رشد است، باید تامل کنیم و بیندیشیم که جابجایی جمعیت، چقدر کشور را با بحران مواجه می‌کند. 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: مسکن جزو کوچکی از کالبد روستا است. در این راستا کدام اندیشه توسعه‌ای بر ذهن ما حاکم است وقتی از توسعه روستا و مسکن شهری حرف می‌زنیم؟ و با چه رویکرد نظری این بحث ها را مطرح می‌کنیم؟

سعیدی توضیح داد: واقعیت این است که روستاهای زیر ۲۰ خانوار را قابل بحث نمی‌دانیم و متعجبم که چگونه در برنامه‌ها روستاهای زیر ۲۰ خانوار حذف می‌شوند و انگار هموطن ما نیستند.

مدیر بخش جغرافیای دانشنامه ایران با اشاره به نوع رابطه بین شهر و روستا افزود: روابط بین شهر و روستا بی‌معنی است؛ در واقع هر مبحثی درباره روستا بدون توجه به شهر بی معنی است و اگر پیوستگی روستا و شهر را نادیده بگیریم ما را به بیراهه می‌برند.

وی با بیان اینکه از یک سری فعالیت‌ها در حوزه مسکن بعد از انقلاب نمی‌توان چشم پوشید، گفت: همه تلاش‌ها در وضعیت مسکن و آزمون و خطاها را نمی‌توان از نظر دور داشت، ولی می‌بینیم که نتیجه، وضعیت فعلی شده است. اغلب روستاهای ما حتی روستاهای نزدیک به شهر با بحران مواجهند و ما در بنیاد مسکن کلید توسعه یکپارچه را در قالب برنامه‌ریزی‌های فضایی دیدیم.

سعیدی خاطرنشان کرد: مسکن از معیشت جدا نیست و اگر در تلاش هایی که ما در بنیاد مسکن و برنامه‌ریزی‌های بلند مدت و میان مدت داشتیم، مسایل شهر و روستا را جست‌وجو نکنیم، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید.

وی از در حال مطالعه بودن "طرح منظومه‌ها" در حوزه مسکن سخن گفت و توضیح داد: طرح منظومه‌های روستایی را در حال مطالعه داریم و طرح هادی طرح پایین دست منظومه‌ها است. امیدوارم فرصتی باشد که بتوانیم با یکدیگر بحث و برنامه‌ریزی داشته باشیم./

نظر شما