شناسهٔ خبر: 59281 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

روستا اعلام کرد:

هویت و احساس تعلق باید به بافت‌های ناکارآمد بازگردد/ بازتنظیم سیاست زمین در محلات هدف

مجید روستا عضو هیئت‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران بازتنظیم سیاست زمین در محلات ناکارامد را یکی از بهترین سیاست‌های دولت در امر بازآفرینی شهری قلمداد کرد و گفت: ما باید در حوزه بازآفرینی شهری رویکردی متفاوت نسبت به مسکن داشته باشیم، تغییر سیاست زمین ایده خوبی است که در کنار برنامه مسکن به بهبود آن کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مجید روستا عضو هیئت‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران طی سخنرانی در پنل تخصصی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در نخستین روز از هجدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن با بیان اینکه سند ملی بازآفرینی در ۲۳ مهرماه سال ۹۲ از سوی هیئت وزیران به تصویب رسید گفت: تا کنون تلاش‌های خوبی برای نهادینه کردن رویکرد بازآفرینی شهری در کشور انجام شده و درحال حاضر نیز به عنوان یک رویکرد همه شمول در دستور کار قرار دارد.

روستا با بیان اینکه بحث بازآفرینی ۴ محور اصلی دارد که مسکن یکی از رویکردهای آن محسوب می‌شود گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده ۳۰ درصد اقدامات و منابع برنامه بازآفرینی تا پایان برنامه ششم به حوزه نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن اختصاص پیدا کرده است.

وی خدمات روبنایی و زیربنایی، توانمندسازی و مباحث اجتماعی را از دیگر رویکردهای مهم برنامه بازآفرینی اعلام کرد و گفت: متأسفانه مهمترین مشکل ما در حوزه مسکن در کشور آن است که با وجود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار مسکن مازاد در کشور ولی مسکن مصرفی تولید نکرده و واحدهای مسکونی لاکچری بودند که روزبه روز تعدادشات رو به فزونی بود.

این مقام مسئول ادامه داد: ما امروز علی‌رغم تمامی اقدامات ولی در حوزه ساخت مسکن برای کم‌درآمدها موفق نبوده‌ایم خصوصا با وجود مهاجرت هایی که به هیچ وجه در سیاست‌های توسعه‌ای مسکن تا کنون به درستی در نظر گرفته نشده است.

روستا با تأکید بر ضرورت توانمندسازی و مقتدر شدن شهروندان در سطح جوامع شهری بیان کرد: شهروندان باید در برنامه ارتقای سطح کیفی محلاتشان لحاظ شده و مشارکت داده شوند، بافت‌های ناکارامد و ساخت مسکن باید از بعد اجتماعی نیز مورد بررسی قرار گیرد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: درحال حاضر مناطقی در کشور وجود دارند که بخشی از ساختار هویتی کشور در آن‌ها وجود دارد در حالی که به شدت از وضعیت بدمسکنی رنج می‌برند، در این راستا باید بگوییم که مسئله فقر شهری که ما به مردم این نواحی نسبت‌ داده‌ایم واژه‌ای نامناسب است چراکه سیاست‌های اشتباه وضعیت زندگی این افراد را به این شکل دراورده است.

این مقام مسئول افزود: ما باید کاری کنیم تا هویت و احساس تعلق به دارایی‌های افراد در این مناطق بازگشته و بار دیگر توسعه محله در دستور کار قرار گیرد.

وی بازتنظیم سیاست زمین در محلات ناکارامد را یکی از بهترین سیاست‌های دولت در امر بازآفرینی شهری قلمداد کرد و گفت: ما باید در حوزه بازآفرینی شهری رویکردی متفاوت نسبت به مسکن داشته باشیم، تغییر سیاست زمین ایده خوبی است که در کنار برنامه مسکن به بهبود آن کمک می‌کند.

گفتنی است مواردی از جمله مسكن در بازآفرینی شهری، رویكرد محله محور در برنامه بازآفرینی شهری، حفظ بافت‌های تاریخی و ارزشمند در بازآفرینی شهری و مدل‌های تامین مسكن گروه‌های كم درآمد شهری از موضوعات مورد بحث در این پنل به شمار می‌روند./

نظر شما