شناسهٔ خبر: 60046 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل هوایی در هفته‌ای که گذشت:

تغییر نگاه صنعت هوایی از پروژه محوری به برنامه محوری/ صنعت هوایی کشور یک صنعت ممتاز است/ افتتاح ۲۷۰۰ میلیارد ریال پروژه زیربنایی و خدماتی در فرودگاه مهرآباد

گزارش آخر هفته  تغییر نگاه صنعت هوایی از پروژه محوری به برنامه محوری، صنعت هوایی کشور یک صنعت ممتاز است،قول مساعد رییس بانک مرکزی برای تسریع روند تخصیص ارز نیمایی به ایرلاین‌ها،افتتاح ۲۷۰۰ میلیارد ریال پروژه زیربنایی و خدماتی در فرودگاه مهرآباد و راه اندازی مرکز جست و جو و نجات در سه فرودگاه کشور تا پايان امسال همچنین  پیشرفت ۹۵ درصدی توسعه ترمینال داخلی فرودگاه اهواز و انجام بیش از ۳۶ هزار پرواز در شهریور ماه مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل هوایی در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل هوایی در هفته گذشته به شرح زیر است:

تغییر نگاه صنعت هوایی از پروژه محوری به برنامه محوری

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت توجه به کارآیی نهایی پروژه‌ها، گفت: در این دوره در صنعت هوایی نگاه پروژه محوری به نگاه برنامه‌محوری تغییر کرد.عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی در مراسم افتتاح ۱۰ پروژه در فرودگاه مهرآباد با اشاره به اهمیت صنعت هوایی، گفت: این صنعت صنعت بسیار سختی است چراکه هم در رده صنایع دارای فناوری جهانی به شمار می‌رود و هم اولین تیر تحریم‌ها به آن اصابت می‌کند.

وی ادامه داد: از اینرو ادامه صنعت هوایی بسیار سخت است. من بارها مراتب تقدیر و تشکر خود را چه از سازمان‌ها و نهادهای مختلف درگیر در این صنعت و هم بخش خصوصی ابراز داشته‌ام.آخوندی سپس به تجربه خود در عرصه مدیریتی کشور اشاره کرد و گفت:  در کشور مدیریت بسیار پروژه مهور است. پروژه‌هایی بسیار ارزشمند افتتاح می‌شود بدون آنکه به کارآیی نهایی آن توجه شده باشد.

صنعت هوایی کشور یک صنعت ممتاز است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی کشور نگاه به صنعت هوایی باید نگاه ویژه‌ای باشد زیرا که این صنعت یک صنعت ممتاز است.دکتر علی آملی لاریجانی در مراسم افتتاح ۱۰ پروژه زیربنایی و خدماتی فرودگاه مهرآباد با اشاره به اینکه خدمات سنجیده‌ای در صنعت هوایی کشور صورت گرفته است گفت: این صنعت باید از تکنولوژی‌های روز برخودار شود زیرا که صنعت هوایی مورد توجه تمامی قواست و هر سه قوه از آن حمایت می‌کنند.

وی با تأکید براینکه شرایط فعلی کشور نسبت به قبل تفاوت کرده است افزود: بنده فکر می‌کنم شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کار خودش را کرده است اما در این شرایط باید از روش‌های دیگری بهره‌ ببرد.نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود بر قرار گرفتن فکر توسعه‌ای در پروژه‌های کشور تأکید کرد و افزود: کشور نیازمند این است که در یک گوشه نظام توسعه‌ای برنامه‌ریزی شود زیرا که اگر این نظام روی کار نباشد با انبوه پروژه‌هایی که در دست اقدام است دچار مشکل می‌شویم و در این زمینه در کشور ضعف وجود دارد.

قول مساعد رییس بانک مرکزی برای تسریع روند تخصیص ارز نیمایی به ایرلاین‌ها

رییس سازمان هواپیمایی کشوری روند تخصیص ارز نیمایی به ایرلاین‌ها را کند دانست و گفت: در مذاکراتی که با بانک مرکزی داشتیم، رییس این نهاد برای رفع این مشکل قول مساعد داده است.علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری در حاشیه مراسم افتتاح ۲۷۰۰ میلیارد ریال پروژه در فرودگاه مهرآباد، در جمع خبرنگاران درباره تخصیص ارز نیمایی به ایرلاین‌ها گفت: تخصیص ارز نیمایی به ایرلاین‌ها تاکنون روند کندی داشته که در جریان جلسه‌ای با رئیس کل بانک مرکزی قرار بر این شد که این مشکل حل شود.

وی ادامه داد: طبق برآوردهای رسمی بین ۵۰ تا ۵۵ درصد از هزینه‌های ایرلاین‌ها به صورت ارزی است و با توجه به تحولات بازار ارز حمایت از آنها برای کاهش دادن رقم هزینه‌هایشان اهمیت زیادی دارد.عابدزاده به تلاش‌های سازمان هواپیمایی کشوری اشاره کرد و گفت: سازمان هواپیمایی کشوری تلاش کرده با مذاکراتی که از سوی ایرلاین‌ها با بانک مرکزی انجام می‌دهد، تخصیص ارز نیمایی به آنها را ممکن کند تا بخشی از افزایش هزینه‌های آنها جبران شود.

افتتاح ۲۷۰۰ میلیارد ریال پروژه زیربنایی و خدماتی در فرودگاه مهرآباد

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: ابرپروژه‌ای در مهرآباد مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت که به حق باید از آن به عنوان جلوه‌ای از توان و هنر مهندسی کشور در عرصه صنعت فرودگاهی و نقطه عطفی در تاریخ مهرآباد نام برد. باند ۲۹ راست بتنی مهرآباد که با اعتباری حدود ۱۳۰ میلیارد تومان، پس از ۴۰ سال کم‌توجهی فاحش نوسازی شد؛ با بالاترین سطح استانداردهای بین‌المللی احداث شد.

رحمت اله مه آبادی در سخنانی با بیان اینکه فرودگاه بین المللی مهرآباد به عنوان كهن ترین فرودگاه‌ كشور، نمادی از پیشتازی ایران زمین در عرصه حمل‌ونقل هوایی منطقه و جهان هوانوردی است، اظهار داشت: مهرآباد متاسفانه به دلیل بی‌مهری‌های دولت‌های پیشین، در چند ساله ابتدایی دهه ۱۳۹۰، به یكی از کانون‌های ناكارآمدی مدیریت و نمایشگاهی از انواع چالش‌های مختلف زیرساختی، تجهیزاتی، تسهیلاتی، کمیت و کیفیت خدمت رسانی به شهروندان و حتی چالش ایمنی، در صنعت هوانوردی کشور تبدیل شده و می‌رفت تا چهره، در هم کشیده و حتی زمینه‌ساز بروز بحران‌های بزرگ در این صنعت شود.

راه اندازی مرکز جست و جو و نجات در سه فرودگاه کشور تا پايان

 رييس اداره بازرسی و يکنواختی اداره کل کنترل ترافيک هوايي با اشاره به راه اندازی مرکز جست و جو و نجات هوايی در فرودگاه زاهدان از تشکيل چنين مرکزی در فرودگاه‌های اصفهان، بندرعباس و کرمانشاه تا پايان سال جاری خبر داد.فرامرز فرامرزپور با اعلام اين خبر عنوان كرد: اداره بازرسي و يكنواختي شامل سه واحد جست و جو و نجات، بازرسي و نظارت و واحد كنترل ترافيك هوايي فرودگاه هاست.

رييس اداره بازرسي  يكنواختي اداره كل كنترل ترافيك هوايی با بيان اينكه واحد جست و جو و نجات (RCC) وظيفه هماهنگي و هدايت نيروهاي حاضر در صحنه، پياده سازي مكان سانحه ارتباط با كاوشگرهاي كنترل و نجات و نيز هواشناسي را برعهده دارد، توضيح داد: واحد بازرسي و نظارت نيز به بررسي همجواري ها، تخلفات، خطاهاي كنترلرها و خلبانان، رويدادهاي پروازي و هر اتفاقي كه در فضا رخ مي دهد با بررسي اسناد و مدارك و هماهنگي با سازمان هواپيمايي كشوري مي پردازد و واحد مراقبت پرواز فرودگاه ها نيز تمام امور مربوط به عمليات فرودگاهي را مانند تكنيكال بلاك، نيروي انساني، صورت كشيك ها، وقايع، موضوعات مرتبط با دستگاه هاي ناوبري و ارتباطي و نيز كمبود امكانات و تجهيزات و امور مربوط به تسهيلات را ساماندهي مي كنند.

پیشرفت ۹۵ درصدی توسعه ترمینال داخلی فرودگاه اهواز

معاون برنامه ريزی، نظارت و امور اقتصادی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران از پروژه‌های ترمينال جديد خارجی و توسعه ترمينال داخلی فرودگاه اهواز ديدن کرد.حمیدرضا سیدی در اين ديدار از تلاش‌های انجام شده برای پیگیری دريافت سند مالکیت فرودگاه اهواز و برطرف كردن موانع و معارضان قدردانی كرد.

همچنين محمدرضا رضایی، مدیرکل فرودگاه های استان خوزستان گفت: فرودگاه اهواز دارای پتانسیل های فراوانی است و هر روز این نیاز بیشتر احساس می شود.وی تاکید کرد: در صورت تخصیص اعتبار می توان چند پروژه مهم از جمله تاکسی وی موازی، ساختمان تکنیکال بلاک و افزایش محل پارک هواپیما را در این فرودگاه کلید زد.

انجام بیش از ۳۶ هزار پرواز در شهریور ماه

 آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در شهریور ۹۷ بیش از ۳۶ هزار پرواز در کشور انجام شده و نزدیک به ۴.۵ میلیون مسافر با این پروازها جابجا شده‌اند.آمار منتشر شده درباره عملکرد شهریور ماه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در شهریور ماه سال جاری در مجموع ۳۶ هزار و ۷۱۱ پرواز در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور انجام شده و ۴ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۸۷۰ مسافر و ۴۸ میلیون و ۶۰۴ هزار و ۲۴۵ کیلوگرم بار توسط این پروازها جابجا شده‌اند. این آمار نسبت به ماه مشابه در سال گذشته به ترتیب ۱۹، ۲۷ و ۲۳ درصد و نسبت به ماه پیش از آن به ترتیب ۶، ۹ و ۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

نظر شما