شناسهٔ خبر: 6030 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

اسامی هشت شهر جدیدی که به زودی تاسیس می‌شوند/ امکان تشکیل چند شهر جدید در برخی استان‌ها

مسکن مهر استان گلستان بر اساس اعلام مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، به زودی در برخی استان‌های کشور شهرهای جدید برای کنترل سر ریز جمعیتی راه‌اندازی می‌شود و تاکنون هشت شهر جدید به تصویب شرکت عمران شهرهای جدید رسیده‌اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس قانون شهرهای جدید، شهر جدید به نقاط جمعیتی اطلاق می‌شود که در چارچوب طرح مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خارج از محدوده قانونی و حریم استحفاظی شهرها (‌هرکدام که بزرگتر باشد) برای اسکان حداقل ۳۰ هزار نفر‌ به اضافه ساختمان‌ها و تأسیسات مورد نیاز عمومی، خدماتی، اجتماعی و اقتصادی ساکنان آن پیش‌بینی می‌شود.

بر این اساس طی سال‌های گذشته ۱۶ شهر جدید در استان‌های کشور ایجاد شدند اما چهار شهر جدید اندیشه، پرند، پردیس و هشتگرد از اهمیت بیشتری برخوردار هستند که در جدول زیر به این شهرها و تاریخ تاسیس‌شان اشاره می‌شود.

ردیفنام شهرتاریخ تاسیس
۱اندیشهسال ۱۳۸۲
۲هشتگردسال ۱۳۶۸
۳پرندسال ۱۳۷۷
۴پردیسسال ۱۳۸۴

اواخر سال گذشته محسن نریمان مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، با حضور در پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی آخرین وضعیت گسترش شهرهای جدید در استان‌ها را تشریح کرد.

وی در این باره به برخی نکات اشاره کرد که مهمترین آن عبارتند از: 

"با توجه به سیاست‌های دولت و وزارت راه و شهرسازی، نسل نو شهرهای جدید با مطالعات قوی و در مکان‌های مناسب ایجاد خواهند شد."

"نیاز اولیه شهرهای جدید مطابق نظر وزیر راه و شهرسازی ایجاد راه‌های ارتباطی از جمله آزاد راه‌ها، بزرگراه‌ها و ارتباطات ریلی است که باید لحاظ شود. در همین زمینه برای شهرهای پردیس، پرند، گلبهار، بهارستان و مجلسی خط ریلی و آزاد راه سهند - تبریز هم برای شهر جدید سهند در نظر گرفته شد."

"اگر نتیجه مطالعات مثبت باشد در برخی از استان‌ها امکان تشکیل چند شهر جدید وجود دارد."

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از ایجاد شهرهای جدید در برخی مناطق کشور هم خبر داد که در جدول ذیل به آن اشاره می‌شود.

ردیفنام شهر جدیدمنطقه محل استقرار
۱پارسعسلویه
۲طیسچابهار
۳هوراهمدان
۴شهرک طوسانمازندران
۵خوارزمیتهران
۶ایوانکیسمنان
۷پرنیانقم
۸لارستانفارس

نظر شما