شناسهٔ خبر: 60435 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گریوانی خبر داد:

بهره‌برداری از مترو گلبهار- مشهد تا سه سال آینده/ آزادسازی ۸۲ درصد از مسیر تا کنون

هومن گریوانی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: در صورت تامین منابع اعتباری متروی گلبهار- مشهد از محل فایناس، این پروژه تا سال ۱۴۰۰ بهره برداری خواهد شد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شرکت عمران شهر جدید گلبهار، هومن گریوانی در برنامه تلویزیونی اشاره در صدا و سیمای خراسان رضوی که با موضوع حمل و نقل برگزار شد، در پاسخ به سوالی در خصوص وجود مشکلات حمل و نقل برون شهری در بین گلبهار-مشهد افزود: با توجه به اینکه سیاست احداث شهرهای جدید اسکان سریز جمعیت کلان شهرها بوده است و حمل و نقل به عنوان نیاز اصلی برای این شهرها تلقی می شود.

وی ادامه داد: در گذشته با توجه به مجوز شورای هماهنگی ترافیک استان اتوبوس های درون شهری در محور گلبهار- مشهد و بالعکس نسبت به جابه جایی مردم اقدام می نمودند، اما در حال حاضر و با مستقر شدن شهرداری در گلبهار و برای تامین ایمنی خدمات دهی این سرویس ها در دورن شهر انجام می شود.

گریوانی با بیان اینکه گلبهار با وجود ۴۰ هزار واحد مسکن مهر بیشترین تعداد واحدها ی این طرح را در سطح استان به خود اختصاص داده است گفت: اغلب کسانی که در این واحدها استقرار دارند اقشار متوسط به پایین هستند که از لحاظ سطح درآمد در سطح پایین تری قراردارند، هزینه های بالای تردد و حمل  و نقل سنگین  است.

گریوانی ویژگی بارز شهر جدید گلبهار را هوای پاک عنوان کرد و اظهار داشت: سیاست شهرهای جدید در کشور احداث و توسعه شبکه ریلی است که در جهت تامین حمل و نقل سریع، آسان و کم هزینه ایجاد می شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار با اشاره به اینکه طول مسیر قطار برقی گلبهار- مشهد ۴۰ کیلومتر است در تشریح اقدامات و مطالعات انجام شده در خصوص احداث قطار برقی سریع السیر گلبهار- مشهد اذعان کرد: مصوبه قطار برقی این محور در سال ۸۴ به تصویب شورای هماهنگی ترافیک کشور رسیده و در سال ۸۹ نیز در دفترفنی استانداری خراسان رضوی تایید و در کارگروه ماده ۳۲ تصویب شد.

وی ادامه داد: مدیران وقت شرکت عمران شهر جدید گلبهار در سال ۹۰ توانستند ردیفی برای تامین اعتبار پروژه تهیه کنند و بودجه ملی نیز این طرح دیده شد.

وی با بیان اینکه مشاور وقت احداث پروژه قطار گلبهار- مشهد را به ۴ فاز تقسیم کرده و در سال ۹۱ قطعه اول به طول ۸.۵ کیلومتر به مناقصه گذاشته و پیمانکار انتخاب شده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این قطعه با اجرای زیر سازی،پل ها و آب روها حدود ۴ ماه گذشته تحویل موقت شده و آماده برای ریل گذاری است.

گریوانی خاطرنشان کرد: قطعه دوم به طول ۱۰ کیلومتر نیز با اجرای زیرسازی، پل ها و آب روها آماده ریل گذاری است و مناقصه قطعه سوم در سال ۹۵ و قطعه چهارم در سال ۹۷ برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۶ کیلومتر از مسیر ۴۰ کیلومتری مسیر گلبهار- مشهد طی مدت اجرای پروژه آزادسازی شده است، افزود: تملک ۴ کیلومتر از این مسیر باقی مانده که یک کیلومتر در اختیار اوقاف و بقیه مسیر متعلق به تعاونی حکمت کارکنان نیروی انتظامی است.

وی اظهار داشت: توافقات خوبی برای بازگشایی و آزادسازی این مسیرها با دو ارگان مربوطه انجام شده که امیدواریم هر چه زودتر اجرایی شود.

گریوانی در ادامه از تخصیص اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی هیئت دولت طی سفر اردیبهشت امسال به متروی گلبهار برای تسریع در روند احداث خبر داد و گفت: با وجود شرایط کشور تاکنون با وجود مشکلات فراوان با تامین اعتبار از منابع داخلی شرکت عمران و بودجه های اختصاص داده شده پروژه تعطیل نشده و ما پروژه های عمرانی جدیدی را نیز انجام دادیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار در پایان سخنان خود با اشاره به تقاضاهایی برای ایجاد ایستگاهی دیگر در مسیر گلبهار- مشهد گفت: پس از بررسی یک ایستگاه در بین این مسیر پیش بینی شده که اجرا خواهد شد.

پیشرفت ۹۵ درصدی ساختمان پلیس راهور در گلبهار

 گریوانی همچنین با اشاره به اینکه عملیات احداث ساختمان پلیس راهور گلبهار از مهر سال ۹۵ در مساحت ۱۸۰۰ متر مربع آغاز شده است، افزود: این  بنا در ۲ طبقه و  با زیر بنای ۵۲۲ متر مربع ساختمان و ۱۲۵۰ متر مربع محوطه در حال احداث می باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این بنا دارای دژبانی با مساحت ۱۵ متر مربع و با ۱۸۰ متر طول دیوار محوطه اجرایی شده است.

وی با اذعان به اینکه این پروژه با هزینه ای بالغ  بر ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اجرایی شده است، گفت: در حال حاضر ساختمان پلیس راهور گلبهار ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار ابراز امیدواری کرد: با توجه به اینکه روند احداث این بنا با پیشرفت قابل ملاحضه ای همراه است، پیش بینی می شود در بهمن ماه امسال همزمان با دهه مبارک فجر افتتاح شود./