شناسهٔ خبر: 60969 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون اول رییس جمهور:

با برنامه‌ریزی جامع در انواع روش‌های حمل‌ونقل، از تحریم عبور می‌کنیم/ تاکید بر توسعه شبکه داخلی و بین‌المللی ریلی کشور/ایمنی سفرهای هوایی تامین خواهد شد

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور با اشاره به وظایف خطیر وزارت راه و شهرسازی در دوران تحریم گفت: باید با برنامه‌ریزی جامع در انواع حمل و نقل و همچنین همکاری فعالان اقتصادی از این دوران سخت عبور کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در مراسم تودیع عباس آخوندی و معارفه محمد اسلامی به عنوان وزرای سابق و فعلی راه و شهرسازی، با اشاره به اهمیت این وزارتخانه در عرصه اقتصاد و توسعه کشور گفت: وزارت راه و شهرسازی مسئولیت بسیار سنگینی دارد. در ایام عادی که همه فکرها متمرکز بر توسعه و بسترسازی برای پیشرفت کشور است، این وزارتخانه یکی از نهادهایی است که مسئولیت آن بسیار سنگین است.

وی ادامه داد: دو بخش مهم اقتصادی در اختیار این وزارتخانه است. بخش حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی، از جمله نیازهای ضروری مردم هستند که هیچگاه کمرنگ نمی‌شوند و باید بتوان در همه شرایط به این نیازها پاسخ گفت.

جهانگیری سپس به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: در شرایطی مثل مقطع فعلی که شرایط دشوار است نیز وزارت راه و شهرسازی یکی از دستگاه‌هایی است که بیش از همه مورد توجه است.

وی به توجه و تمرکز دشمن به این دستگاه و فعالیت‌هایش اشاره کرد و افزود: فلج کردن فعالیت‌هایی که در حوزه این دستگاه است، می‌تواند به نارضایتی عمومی دامن و به خدمات مورد نیاز مردم آسیب بزند.

این عضو کابینه دوازدهم ادامه داد: به همین دلیل در شرایط پیچیده مسئولیت مدیران وزارت راه و شهرسازی بسیار دشوار و خطیر است، چراکه باید بتوانند برنامه متناسب با این مقطع تهیه کنند که خوشبختانه بخش وسیعی از این اقدام صورت گرفته است.

توسعه حمل‌ونقل ریلی

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه دوستان نیز به تدابیری که در این وزارتخانه اتخاذ می‌شود، چشم دوخته‌اند، گفت: اشکال مختلف حمل و نقل اعم از هوایی، دریایی، ریلی و جاده‌ای باید در دستور کار قرار بگیرد که اشکالی پیش نیاید.

وی ادامه داد: خوشبختانه برای کشور در این بخش‌ها برنامه خوبی تدوین شده است. فکر می‌کنم علی‌رقم همه اقداماتی که انجام گرفته است، مسئولین این بخش‌ها با شهامت، شجاعت و دقت برنامه جامعی تدوین کردند.

جهانگیری با اشاره به موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران گفت: کشور ما با ۱۵ کشور ارتباط دارد.  امروز ارتباط ریلی گسترده‌ای داریم که می‌توانیم با استفاده از آن از چین به اروپا کالا منتقل کنیم. البته این شبکه باید گسترش یابد.

وی به گسترش شبکه ریلی در کشور اشاره کرد و افزود: درون کشور شبکه ریلی منسجمی داریم که به صورت دقیقی به هم متصل هستند.  برنامه‌های ریلی وسیعی هم در دولت‌های گذشته و هم به خصوص در این دولت اجرا شده است که مناطق مختلف کشور از منظر ریلی به هم متصل بشوند.

این عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: تعدادی از استان‌ها در سال جاری و سال گذشته به شبکه ریلی متصل شدند. اکنون باید بنادر کشور به راه آهن سراسری متصل شود که همچنان در اولویت دولت قرار خواهد داشت. راه آهن برقی تهران-مشهد، اینچه برون- گرمسار و... جزو مهم ترین برنامه هایی است که در شرایط عادی و خطیر امروزی به آنها نیاز داریم و باید در دستور ار وزارت راه قرار بگیرد.

تحریم هوانوردی ظلم به مردم است

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به این که دشمن به دنبال اخلال در حمل و نقل هوایی است، گفت: تحریم‌های هوانوردی مستقیما مردم را هدف قرار می‌دهد و بسیار ظالمانه است، چراکه سعی دارد با ایجاد مانع در نوسازی ناوگان و تامین قطعات مورد نیاز از انجام سفرهای ایمن جلوگیری کند.

وی ادامه داد: باید هواپیماهای مورد نیاز از بازار جهانی تامین شود، در دشوارتر از این شرایط امکان تامین هواپیما و قطعات وجود داشته است. مطمئنم همکاران ما در سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی با اطمینان به مردم سرویس ایمنی را درد حمل ونقل هوایی ارائه می کنند.

جهانگیری سپس با تاکید بر اهمیت حمل‌ونقل دریایی گفت: باید سالانه کالاهای مختلفی اعم از نفت و غیر از نفت از ایران باید صادر و وارد شود. برنامه های مورد نیاز برای فعال تر شدن حمل ونقل دریایی تهیه شده است. با اطمینان به ملت ایران می گوییم با کمک نیروهای زبده کاری میکنیم هیچ کالای ایرانی برای حمل و نقل معطل نماند. حمل ونقل یکی از حیاتی ترین بخش هاست و انتظار داریم وزارت راه با جدیت بیشتر این بخش را در توسعه کشور قرار دهد.

نوسازی مسکن روستایی در اولویت دولت است

معاون اول رییس جمهور سپس با طرح برخی مشکلات صنعت حمل و نقل و با اشاره به این که کمتر درباره کامیون داران صحبت کرده است، گفت: همواره یکی از دغدغه های دولت این بوده که به  فعالان صنعت حمل‌ونقل بیشتر توجه شود و باید برای حل مشکل آنها گام های موثری بردارد.  بنابراین باید قول های داده شده از سوی دولت به کامیونداران باید اجرایی شود.

وی با اشاره به اینکه دولت با گفت‌‌‌وگو با تشکل‌‌‌های کامیونداران درصدد برطرف کردن مشکلات این صنف است، افزود: اکنون شرایط کشور این گونه است که باید چند ماهی را تحمل کنیم تا از این دوره عبور کنیم. بعد از آنکه از این دوره سخت سربلند بیرون آمدیم، دشمنان متوجه میشوند که این قبیل روشها موثر نیست و باید با گفت وگو و تعامل با ملت ایران رفتار کنند.

جهانگیری با بیان اینکه بخش مسکن به عنوان اصلی‌‌‌‌ترین بخش جامعه باید مورد توجه وزیر جدید راه و شهرسازی قرار گیرد، گفت: سیاست‌‌‌های برون‌‌‌بخشی می‌‌‌‌تواند موتور محرک مسکن باشد.  اگر در این بخش عمل کنیم می‌‌‌‌‌‌‌توانیم سیاست‌‌‌‌‌‌های داخلی را نیز با موفقیت به جلو ببریم.

این عضو کابینه دوازدهم تامین و بهسازی مسکن روستایی را از اولویت‌های دولت دانست و افزود: مسکن روستایی باید به طور دقیق و با جدیت مورد توجه این وزارتخانه قرار گیرد.  در برخی از روستاها که طرح نوسازی با جدیت اجرا نشده است، مشکلات عدیده‌‌ای مواجهه هستیم.

وی با اشاره به اینکه روز آینده در جلسه هیات دولت گزارش جامعی درباره زلزله سال گذشته کرمانشاه ارائه خواهد شد گفت: با اجرای طرح نوسازی شاهد آن بودیم که در برخی روستاها حتی یک واحد مسکونی نیز در زلزله آسیب ندید، اما متاسفانه به دلیل عدم اجرایی این طرح در باقی روستاها، برخی روستاها با زلزله سال گذشته در کرمانشاه به طور صد در صد تخریب شدند.  

اسلامی مدیری توانمند است

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در بخش بافت‌‌‌‌های فرسوده برنامه‌‌‌های خوبی از جمله اعطای وام کم‌‌‌‌بهره و واگذاری زمین از طرف دولت در دستورکار است، گفت: دولت بدهکار جدی پیمانکاران در بخش مسکن است و البته برنامه مشخصی برای این بدهی‌‌‌های دولت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: البته از این فعالان انتظار داریم تا با روش‌‌‌های جدید دولت را در روزهای تحریمی یاری رسانند و برای رفع موانع ایجاد شده به دولت کمک کند.

جهانگیری در ادامه با اشاره به سابقه درخشان محمد اسلامی در حوزه راه و شهرسازی گفت: مهندس اسلامی از جمله مدیران لایق و توانمند کشور محسوب می‌شوند. سابقه آشنایی من با ایشان به دورانی باز می‌گردد که من استاندار اصفهان بودم و ایشان مدیرعامل کارخانه هواپیما سازی در اصفهان بود.

این عضو کابینه دوازدهم درباره وزیر سابق راه و شهرسازی نیز گفت: دکتر آخوندی یک عضو فعال دولت بود، و هر زمان درباره مباحث اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... بحثی در هیات دولت در می‌گرفت، ایشان فعالانه مشارکت می‌کرد.  هرچند مسئولیت‌های مختلف میان وزرای مختلف تقسیم شده است، اما تمام هیات دولت در برخی موارد مسئولیت مشترک دارند و اینگونه نیست که به عنوان مثال سیاست خارجی تنها در انحصار وزارت امور خارجه باشد.

جهانگیری با اشاره به فشارها و تخریب‌های برخی رسانه‌ها علیه دولت گفت: فشارها بر دولت بوده و بعد از این هم ادامه خواهد داشت. ما مدیرانی هستیم که دل دریایی باید داشته باشیم؛ قرار نیست یک موضوع کوچک تبدیل به موج بزرگی شود و همه مردم را نگران کند. ما مسئولیت پذیرفته ایم که دغدغه و نگرانی مردم را برداریم. هر کدام از ما اگر کاسه دل را باز کنیم می توانیم هزاران گلایه از همدیگر کنیم.  

 

نظر شما