شناسهٔ خبر: 61038 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

رفع بدمسکنی در اولویت سیاست‌های شهری/۵ هزار هکتار از تهران درگیر بد مسکنی است/ انبوه‌سازی در بافت فرسوده مفهومی ندارد/ در اجرای سیاست‌های مسکن قانون‌مدارانه عمل می‌کنیم

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رفع بدمسکنی در اولویت سیاست‌های شهری در تهران قرار دارد،‌ گفت: اساسا انبوه‌سازی در بازآفرینی شهری معنا و مفهوم ندارد و در اجرای طرح‌های بازآفرینی باید پایبند اسناد بالادستی مانند طرح‌های تفصیلی شهری باشیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی با اشاره به سیاست‌های توسعه مسکن در کشور، اظهار کرد: اخیرا بخشنامه‌ای تدوین و ابلاغ شده است که برای اولین بار به بحث اجرای ماموریت‌ها در حوزه مسکن می‌پردازد.

وی افزود: در این بخشنامه و این برنامه سعی داریم که میزان ظرفیت جمعیت‌پذیری در شهرهای مختلف را تعیین کنیم تا سیاست‌های گذاری‌ها بر اساس ظرفیت جمعیت‌پذیری شهرها از طریق سیاست‌های سه گانه توسعه مسکن به اجرا برسد.

ایزدی با اشاره به سیاست‌های سه گانه توسعه مسکن اظهار داشت: سه سیاست توسعه درونی با استفاده از اجرای طرح‌های بازآفرینی شهری، سیاست توسعه تدریجی با استفاده از طرح‌های آماده سازی زمین و سیاست توسعه منفصل از طریق ایجاد شهرهای جدید وجود دارد که باید بر اساس این سه سیاست نسبت به اجرای برنامه‌های مسکن با توجه به میزان جمعیت پذیری شهرها اقدام کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای اینکه بتوانم برنامه عملیاتی مسکن را به وزیر جدید ارائه دهم از تمام استان‌ها خواسته‌ام به سوالاتی مبنی بر اینکه در مناطق مختلف میزان جمعیت‌پذیری چقدر است و از طریق کدام یک از سیاست‌های توسعه مسکن می‌توان اقدام کرد،  پاسخ دهند.

وی ادامه داد: باید دید شهرهای مختلف هر کدام به چه میزان ظرفیت جمعیت‌پذیری دارند و این ظرفیت‌ها از طریق کدام یک از شقوق توسعه می‌تواند به اجرا برسد و موضوع مهمتر اینکه باید نسبت به تعیین اولویت‌ها اقدام کرد.

معاون معماری و شهرسازی تاکید کرد: متاسفانه طرح مسکن مهر هم بدون توجه به این سیاست‌ها به اجرا رسید و برای همین است که امروز در برخی شهرها با انبوهی از مساکن مهر فاقد متقاضی مواجه هستیم.

ایزدی افزود: برای مثال در شهر همدان همزمان با اجرای برنامه‌های بازآفرینی شهری، شهر جدید حورا در حال تاسیس است و در کنار آن سازمان ملی زمین و مسکن از طریق برنامه‌های آماده‌سازی، در حال پاسخ به نیاز مسکن است.

وی گفت: طبق اسناد بالادستی شهر همدان گنجایش پذیرش ۲۵۰ هزار نفر جمعیت را دارد و معتقدم بهترین راهکار برای اجرای سیاست‌های مسکن در این شهر  استفاده از توسعه درونی و سیاست توسعه تدریجی است و نباید از طریق سیاست توسعه منفصل یعنی ایجاد شهرهای جدید مشکل مسکن این شهر را حل کرد.

ایزدی با اشاره مهم‌ترین سیاست های مسکن در کلان شهر تهران که باید در اولویت اجرا قرار بگیرد، به ایلنا، گفت: معتقدم در تهران اولویت با رفع مشکل بدمسکنی است امروز با گسترش نوعی از سرپناه‌سازی در نواحی پیرامونی شهر به ویژه جنوب و جنوب شرقی مواجه هستیم که باید به سرعت راهکاری برای مهار آن اتخاذ کرد  بنابراین رفع بدمسکنی در اولویت سیاست‌های شهری در تهران قرار دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در مجموعه شهری تهران پنج هزار هکتار درگیر بدمسکنی است، ادامه داد: ارتقای کیفیت زندگی شهری از طریق ساماندهی وضعیت بدمسکنی باید در اولویت قرار بگیرد.

ایزدی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد در جریان تغییر سیاست‌ها برای عرضه پرفشار مسکن موضوع انبوه‌سازی در بافت فرسوده اجرا شود، گفت: بر اساس طرح‌ها و برنامه‌هایی که در بیش از چهار سال گذشته تلاش کردیم آنها را تدوین و تصویب کنیم اساسا انبوه‌سازی در بازآفرینی شهری معنا و مفهوم ندارد.

وی افزود: بازآفرینی شهری در مقیاس محله با مشارکت اهالی در قالب نوسازی تدریجی عملیاتی می‌شود و در اجرای طرح‌های بازآفرینی باید پایبند اسناد بالادستی مانند طرح‌های تفصیلی شهری باشیم.

وی تاکید کرد: هر شهری طرح تفصیلی تعیین شده‌ای دارد که در این اسناد درباره میزان تراکم‌ها و ساخت و سازها در هر محله تعیین تکلیف شده و باید قانون مدارانه عمل کنیم و از سقف پیش‌بینی شده عدول نکنیم.

ایزدی ادامه داد: هر بافت در هر محله و هر شهری مقتضیات خاص خود را دارد برای مثال بافت فرسوده محله سیروس که در مجاورت منطقه تاریخی قرار دارد با محدودیت ارتفاعی مواجه هستیم اما ممکن است در بافت فرسوده منطقه دیگری اجازه ساخت و ساز تا هشت طبقه را هم داشته باشیم بنابراین اعمال و اجرای سیاست‌ها در هر منطقه منحصر به فرد است و نمی‌توانیم یک نسخه را برای تمام محله‌ها تجویز کنیم.

نظر شما