شناسهٔ خبر: 61359 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

در راستای توسعه شبکه حمل و نقل در استان در دولت تدبیر و امید صورت گرفت؛

روان سازی حمل و نقل در آذربایجان غربی

جاده توسعه شبکه حمل و نقل اعم از جاده ای، ریلی و هوایی یکی از اهداف دولت تدبیر و امید در آستان آذربایجان غربی است و گام های مهمی در این مسیر برداشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، امروزه همه بر این امر اذعان دارند که راه به عنوان زیرساخت توسعه می تواند نقش بسیار مهمی در پیشرفت همه جانبه یک منطقه داشته باشد؛ بر این اساس اولویت دولت تدبیر و امید برای محرومیت زدایی از آذربایجان غربی و برون رفت آن از توسعه نیافتگی، اتمام پروژه های راهسازی و توجه بیشتر به گسترش شبکه حمل و نقل ریلی و هوایی است.

آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان، دروازه ارتباطی ایران با اروپا محسوب می شود و توسعه زیرساخت های حمل و نقل به ویژه شبکه ریلی آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

گسترش شبکه راه ها در آذربایجان غربی به سبب قرار گرفتن آن در ابتدای مسیر کریدور شماره ۱۰ کشور (شمال به جنوب) بر اهمیت راه های این استان افزوده است؛ این محور ارتباطی که به کریدور شمال - جنوب معروف است، بندر امام خمینی (ره) را به مرز بازرگان متصل کرده و به طول یکهزار و ۴۸۲ کیلومتر از پنج استان کشور عبور می کند.

توجه به مساله حمل و نقل ریلی، هوایی و جاده ای در آذربایجان غربی به ویژه در دولت تدبیر و امید، شتاب بیشتری به خود گرفته که فعال شدن، افتتاح و افزایش پروازهای سه فرودگاه ارومیه، خوی و ماکو، اتمام پروژه خط راه آهن - ارومیه و تکمیل بخش های زیادی از کریدور شمال جنوب در محدوده آذربایجان غربی از جمله نمادهای بیرونی کارنامه درخشان دولت تدبیر و امید در حوزه حمل و نقل این استان است.

** سوت قطار بزودی در ارومیه شنیده می شود
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این ارتباط گفت: در سایه توجه ویژه دولت تدبیر و امید در سه سال گذشته، اقدامات بی مانندی برای تکمیل طرح راه آهن مراغه - ارومیه انجام شده که ریل گذاری ۹۸ کیلومتری، افتتاح ایستگاه ارومیه و شنیده شدن صدای سوت قطار در مرکز استان از جمله آنهاست.

ابراهیم مبارک قدم افزود: عملیات عمرانی راه آهن مراغه - ارومیه به عنوان یکی از طرح های ملی به اتمام رسیده است و شرکت رجا /راه آهن جمهوری اسلامی ایران/ نیز تجهیز آن را انجام می دهد.
وی اضافه کرد: مسیر خط آهن ۱۸۲ کیلومتری مراغه - میاندوآب - مهاباد - نقده - ارومیه در سال ۱۳۸۱ آغاز شد و آذربایجان غربی را به استان های آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین و به مرکز کشور وصل می کند.

وی افزود: برای هر کیلومتر ریل گذاری این طرح ۴۵ تا ۵۰ میلیارد ریال و برای کل آن بیش از پنج هزار و ۱۳۱ میلیارد ریال هزینه شد که بخش عمده آن در دولت تدبیر و امید انجام گرفت.
مبارک قدم گفت: این مسیر ریلی دارای چهار ایستگاه است و ایستگاه ارومیه با ۱۶ هزار مترمربع زیربنا و یک سالن ترانزیت، بزرگترین ایستگاه آن به شمار می رود.

وی یادآور شد: عملیاتی شدن این طرح علاوه بر افزایش ایمنی حمل و نقل و صرفه جویی در مصرف سوخت، آلودگی زیست محیطی را نیز کاهش می دهد و نقش بسیار موثری در توسعه حمل و نقل عمومی آذربایجان غربی دارد.

** فعالیت سه فرودگاه در آذربایجان غربی
مدیرکل فرودگاه های آذربایجان غربی با اشاره به احداث جهادی فرودگاه ماکو در دولت تدبیر و امید، گفت: استان دارای سه فرودگاه در شهرستان های خوی، ارومیه و منطقه آزاد ماکو است که در بین آنها فرودگاه ارومیه به لحاظ فعالیت و برنامه پروازی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کمال پرهیزگار افزود: فرودگاه ارومیه رتبه ۱۵ در جابجایی مسافر در پروازهای داخلی و رتبه ۱۱ در پروازهای بین المللی در بین فرودگاه های تحت مالکیت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران را دارد.

وی اضافه کرد: هم اکنون برنامه هفتگی (فصل پاییز) این فرودگاه شامل ۴۵ پرواز ۲ طرفه (رفت و برگشت) و ۱۶ پرواز یک طرفه به مقصدهای تهران، مشهد و استانبول است.

وی اظهار داشت: پروازهای این فرودگاه توسط ۶ شرکت مسافربری هوایی معتبر شامل ایران ایر، آسمان، ایرتور، زاگرس، آتا و قشم در طول ایام هفته انجام می شود.

پرهیزگار گفت: فرودگاه ارومیه در سال ۱۳۴۲ در زمینی به وسعت ۳۴۳ هکتار ساخته شد و در سال ۱۳۴۵ به بهره‌برداری رسید.

مدیر فرودگاه امام خمینی (ره) خوی نیز گفت: این فرودگاه در سال ۱۳۸۳ به بهره برداری رسیده و وسعت آن ۷۰۰ هکتار می باشد که در جنوب خوی و در مسیر خوی - سلماس واقع است.

مرتضی یوسفی با اشاره به شروع فعالیت پروازی این فرودگاه از سال ۱۳۹۶، افزود: هم اکنون این فرودگاه در هفته سه پرواز رفت و برگشت از مبدا تهران دارد و پروازهای آن توسط شرکت هوایی ایران ایر انجام می شود.

مدیر فرودگاه منطقه آزاد ماکو هم گفت: پروازها در این فرودگاه از نیمه دوم مهر سال جاری /۱۳۹۷/ با شرکت هواپیمایی آتا از سرگرفته شده و در این مدت علاوه بر ۳۳ هزار مسافر، بیش از ۳۳ تُن بار جابجا کرده است.

قربان محرم نژاد افزود: هر هفته سه پرواز در روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه با هواپیمای ۷۳۷ شرکت هواپیمایی آتا از فرودگاه ماکو به تهران و بالعکس انجام می شود.

وی اضافه کرد: فرودگاه ماکو در زمینی به وسعت ۴۰۰ هکتار احداث شده و مساحت سطوح پروازی این محوطه ۲۰۰ هکتار و طول باند آن سه هزار و ۲۷۰ متر است که تجهیزات فرودگاهی و هوانوردی این فرودگاه دارای استانداردهای بین المللی بوده و مطابق با آخرین تکنولوژی روز دنیاست.

محرم نژاد افزود: این فرودگاه برای هواپیماهای ایرباس A۳۲۰ طراحی شده و دارای هشت هزار مترمربع ترمینال اصلی و ۸۰۰ مترمربع سالن تشریفات می باشد؛ ارتفاع برج مراقبت آن ۳۲ متر و ساختمان های جنبی آن از قبیل ایمنی آتش نشانی و هواشناسی و غیره در حال احداث است.

وی گفت: احداث این فرودگاه در خرداد سال ۱۳۹۳ شمسی آغاز شد و با پرواز مسافری بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی سپهران در مسیر تهران – ماکو و بالعکس به بهره برداری رسید.

** روان سازی حمل و نقل زمینی
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: در دولت تدبیر و امید حمل و نقل زمینی روان تر شده و هم اکنون ۱۰ هزار و ۷۷۷ کیلومتر راه بین شهری و روستایی در استان وجود دارد که از این مقدار ۲ هزار و ۸۲۵ کیلومتر آن راه بین شهری و هفت هزار و ۹۴۶ کیلومتر نیز راه روستایی است.

مبارک قدم افزود: هم اکنون از مجموع راه های بین شهری استان ۴۰ کیلومتر آن آزاد راه و ۳۵۲.۳ کیلومتر نیز به صورت بزرگراه احداث شده است، در حالی که قبل از دولت تدبیر و امید سهم استان از آزاد راه صفر و در بزرگراه ۲۶۶ کیلومتر بود.

وی اضافه کرد: در بخش راه های بین شهری اصلی و فرعی نیز هم اکنون ۵۶۸ کیلومتر راه اصلی و یکهزار و ۸۶۴ کیلومتر راه فرعی وجود دارد که قبل از دولت تدبیر و امید، طول راه های اصلی ۸۰۴ کیلومتر و راه های فرعی یکهزار و ۹۸۲ کیلومتر بود و این وضعیت نشان می دهد راه های اصلی و فرعی استان نیز در این مدت گسترش یافته است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی مجموع راه های روستایی آسفالت را در استان حدود چهار هزار کیلومتر اعلام کرد و گفت: هم اکنون سرانه بهره مندی روستاییان استان از راه آسفالت ۸۲ درصد و تنها هشت درصد از میانگین کشور کمتر است.

مبارک قدم در خصوص راه های شوسه و خاکی استان نیز گفت: هم اکنون یکهزار و ۲۸۹ کیلومتر از راه های روستایی استان شوسه و ۲ هزار و ۶۷۲ کیلومتر به صورت خاکی است که قبل از دولت تدبیر و امید به ترتیب یکهزار و ۵۵۰ کیلومتر راه شوسه و ۲ هزار ۸۳۲ کیلومتر راه خاکی بود.

وی با اشاره به صدها پروژه راهسازی در دست اجرا و آماده افتتاح در آذربایجان غربی افزود: هم اکنون تنها در بخش راه های روستایی استان ۹۶ پروژه در دست اجرا و فعال است که مبلغ قرارداد آنها در مجموع یکهزار و ۲۴۰ میلیارد ریال است.
علاوه بر اجرای طرح های عمرانی و بهبود و ارتقای راه های استان، تعمیر و نگهداری، نصب علایم و خط کشی، عملیات برف روبی و نمک پاشی در فصل زمستان از دیگر خدمات دولت در این حوزه است.
شرایط جغرافیایی و کوهستانی بودن آذربایجان غربی باعث شده که هزینه های راهسازی در این استان در مقایسه با استان های مرکزی چندین برابر باشد و لازم است برنامه ریزان با توجه به این امر بودجه بیشتری برای اجرایی طرح های راهسازی در این استان اختصاص دهند.

از سوی دیگر به دلیل فعالیت مرزهای بازرگان، منطقه آزاد ماکو و تمرچین پیرانشهر در استان و مهیا بودن شرایط صادرات و واردات کالا از طریق پایانه های مرزی آذربایجان غربی، توسعه راه ها و روان سازی حمل و نقل این استان به صورت مستقیم می تواند در اقتصادی استان و حتی استان های همجوار نیز نقش آفرینی کند.

نظر شما