شناسهٔ خبر: 61559 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در دیدار با نماینده ویژه رییس جمهور روسیه مطرح شد:

تاکید وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت همکاری ایران و روسیه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا/ تاثیر مثبت توسعه کریدور شمال-جنوب بر کشورهای منطقه

اسلامی وزیر راه و شهرسازی در دیدار با نماینده ویژه ولاديمير پوتين رئیس جمهور روسیه در امور همکاری های اقتصادی و بشردوستانه کشورهای حوزه خزر بر ضرورت تعمیق همکاری‌های دو جانبه برای مقابله با تحریم‌های آمریکا تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در ادامه دیدارهای خود در مسکو، با رمضان عبدالطیف اوف، نماینده ویژه ولاديمير پوتين رئیس جمهور روسیه در امور همکاری های اقتصادی و بشردوستانه کشورهای حوزه خزر دیدار و گفتگو کرد. وی در اين ديدار گسترش هر چه بیشتر روابط اقتصادی بین دو‌ کشور همسایه را خواستار شد.

تاکید بر گسترش جدی مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور از طریق خطوط کشتیرانی ، ریلی و جادهای، رفع موانع پیش روی صادرکنندگان دو کشور و اجرایی شدن موافقتنامه‌های معطل مانده، به ویژه در زمینه احداث و تکمیل خطوط ریلی، محور گفتگوی محمداسلامی و رمضان عبدالطیف اوف بود. این دیدار با حضور مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه و معاونان وزارت راه و شهرسازی انجام شد.

اسلامی در حاشیه این دیدار، در گفت‌وگو با خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به ظرفیت‌های مشترک همکاری دو کشور اشاره کرد و گفت: فکر نمی‌کنم موانع جدیدی در این مسیر وجود داشته باشد. همه اشکالات و کاستی‌ها و عوامل بازدارنده شناسایی شده است و برای آن‌ها تصمیمات مشترک اتخاذ شده است.

وی ادامه داد: در مورد وحدت رویه و سیستم یکپارچه هوشمندی که قرار است بار را مدیریت کرده و به صورت پلمپ شده از مبدا تا پلمپ نهایی در مقصد عبور دهد، همچنین مسائل گمرکی در پروتوکل‌های تعریف شدهف هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است.

این عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به کریدور شمال-جنوب گفت: این کریدور تاثیرات قابل ملاحظه‌ای برای دو کشور و کشورهای ذینفع ایجاد خواهد کرد. همکاری‌های دوجانبه، به ویژه در حوزه راه‌آهن باید تعمیق شود.

رمضان عبدالطیف اوف ، نماینده ویژه ولاديمير پوتين رئیس جمهور روسیه در امور همکاری های اقتصادی و بشردوستانه کشورهای حوزه خزر نیز در این دیدار با اشاره به اینکه سیستم حمل و نقل زیرساخت اصلی توسعه روابط اقتصادی است، گفت: من معتقدم ایران و روسیه در شرایط کنونی می‌توانند با کمک به یکدیگر، بر تحریم‌های آمریکا غلبه کنند و این ظرفیت وجود دارد.

وی ادامه داد: من به دوستان هم گفته‌ام، اینکه آمریکا ما را تحریم کرده به آن معنی نیست که ما هم باید همدیگر را تحریم کنیم!

اتصال ایران به قفقاز، آسیای میانه و اروپا از طریق روسیه

وزیر راه و شهرسازی در روز نخست سفرش به مسکو نیز با یوگنی دیتریخ، وزیر حمل و نقل و اولگ بلازروف، مدیرعامل شرکت بین‌المللی راه‌آهن سراسری روسیه دیدار و گفتگو کرد.

اسلامی در این دیدار گفت: با توجه به اینکه هر دو کشور مورد تحریم آمریکا هستند، توسعه روابط از همیشه ضروری تر است

وی ادامه داد: ایران می‌تواند از طریق دریا، ریل و حتی جاده به صورت مکمل، به عنوان فرصت‌های متنوعی برای اتصال به آسیای میانه، قفقاز و بخشی از اروپا استفاده کند.

وزیر راه و شهرسازی حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی را از زیرساخت‌های اساسی ارتباط دو کشور همسایه بر شمرد و تسریع در روند طرح‌های در دست اجرا و پیگیری موافقت‌نامه‌های امضا شده ر خواستار شد.

یوگنی دیتریخ، وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه نیز در این دیدار ایران را کشوری بسیار مهم با موقعیتی راهبردی در منطقه توصیف کرد و گفت: هیچ محدودیتی برای اجرای طرح‌های مشترک میان دو کشور وجود ندارد.

نظر شما