شناسهٔ خبر: 6172 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

گفتگوی پایگاه خبری با ۱۰ تن از نمایندگان مجلس درباره عملکرد نوروزی وزارت راه و شهرسازی

اقدامات و برنامه‌های نوروزی در حوزه حمل و نقل عمومی ایده‌آل بود

حمل و نقل جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ویژه اعضای کمیسیون عمران تاکید کردند که عملکرد مناسب وزارت راه و شهرسازی در نوروز ۹۴ زمینه سفرهای ایمن را برای هموطنان را فراهم کرد به گونه‌ای که ضمن کاهش تلفات جاده‌ای، هیچ گونه لغو پروازی در این ایام شاهد نبودیم و انسداد طولانی در محورهای مواصلاتی گزارش نشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ جزئيات آمار استفاده شهروندان از وسايل حمل ونقل عمومي از ۲۵ اسفند ۹۳ تا ۱۵ فروردين ۹۴ نشان مي‌دهد كه در اين مدت يك ميليون و ۷۶۰ هزار و ۶۶۶ نفر از طريق قطار‌ها جا‌به‌جا شده‌اند كه نسبت به سال گذشته ۴ درصد كاهش را نشان مي‌دهد. در همین مدت به حدود هشت میلیون نفر مسافر دریایی خدمت‌رسانی شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت.

در همین مدت ۷۵۸ هزار و ۵۸۷ نفر از ۲۳ پایانه فعال مرزی کشور تردد کردند. این رقم شامل تردد خودروهای سواری٬ اتوبوس‌ها٬ کامیون‌ها و سایر وسایل حمل و نقلی بود. از آمار یادشده ۱۳۱ هزار مسافران خارجی ورودی٬ ۱۴۰ هزار نفر مسافران خارجی خروجی٬ ۲۴۵ هزار نفر مسافر ایرانی ورودی و ۲۴۲ هزار نفر مسافر ایرانی خروجی بودند.

آمار تجمیعی از تاریخ ۲۵ اسفند ۹۳ تا پایان ۱۴ فروردین ۹۴ در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نشان می دهد میانگین ساعتی تردد ۳.۷ درصد افزایش داشته است. همچنین شمار متوفیان در صحنه ۱۱ درصد کاهش و شمار مجروحان  ۳.۱ درصد کاهش داشته است. کل فقره تصادفات نیز با ۹.۷ درصد کاهش همراه بوده است. بیشترین تردد نیز در روز ۷ فروردین ۹۴ گزارش شده است.

یکی از دلایل کاهش شمار متوفیان و همچنین مجروحان به گفته ۱۰ تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عملکرد مناسب وزارت راه و شهرسازی است. در همین زمینه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم که ماحصل آن در جدول زیر می آید. پس از جدول مشروح اظهارات این نمایندگان درج شده است.

بر همین اساس با تنی چند از نمایندگان مجلس به گفتگو نشستیم.

نماینده مجلس

حوزه انتخابیه

موضوع

سیدمهدی هاشمی

تهران٬ ری٬ اسلامشهر و شمیرانات

کیفیت مدیریت نوروزی جاده‌ها در سال ۹۴ افزایش یافت

رحمت‌الله نوروزی

علی‌آباد‌کتول

ایام نوروز راهداران در بازگشایی مسیرهای مسدود شده عملکرد سریع و به‌موقعی داشتند

مهرداد لاهوتی

لنگرود

هوشمندسازی نظارت جاده‌ای از میزان تلفات رانندگی در نوروز کاست

سیداحسن علوی

سنندج٬ دیواندره٬ کامیاران و میان‌دره

هیچ گونه لغو پرواز و انسداد طولانی در محورهای مواصلاتی گزارش نشد

علیرضا خسروی

سمنان

توزیعی مناسبی در سفرهای نوروزی انجام شد و کنترل‌ها و نظارت‌ها تا حد زیادی توسعه یافت. امسال در حوزه هوایی نیز اقدامات خوبی انجام شد که یکی از اقدامات ممنوع کردن فروش بلیت های چارتری خارج از تور بود

حمیدرضا پشنگ

خاش٬ نصرت‌آباد٬ میرجاوه و کورین

اقدامات و برنامه‌های نوروزی انجام‌شده در حوزه حمل و نقل عمومی اعم از جاده‌ای٬ ریلی و هوایی نسبت به سال گذشته متفاوت و ایده‌آل بود

منصور آرامی

بندرعباس٬ قشم٬ حاجی آباد٬ ابوموسی وخمیر

وزارت راه در نوروز با همه ظرفیت خدمات‌رسانی کرد/ ناوگان حمل‌ونقل دریایی انصافا خوب فعالیت کرد

نعمت چهاردولی

ملایر

سامانه ۱۴۱ خلاء بزرگ اطلاع‌رسانی به مردم را پر کرد

محمد فیروزی

نطنز و قمصر

استانداردسازی جاده‌‌ها روند رو به رشدی دارد

نادر قاضی‌پور

ارومیه

وقتی جاده‌ای بر اثر بارش برف یا ریزش کوه بسته باشد سوخت‌رسانی و انتقال مواد ضروری از آن مسیر انجام نمی‌شود ضمن آنکه ترانزیت و صادرات و واردات جاده‌ای کشور از مسیر استان‌های سردسیر مختل خواهد شد اما راهداران با کوشش‌های شبانه‌روزی خود از بروز این اتفاقات ناخوشایند پیشگیری و جلوگیری کردند

 

سیدمهدی هاشمی رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره استقبال مردم از سامانه اطلاع‌رسانی ۱۴۱ برای دریافت اطلاعات ترافیکی و جوی محورهای مواصلاتی کشور  گفت: براساس گزارش‌های اولیه وضعیت مدیریت نوروزی جاده‌ها در مقایسه با سال گذشته از شرایط بهتری برخوردار بود که بعد از بازدید از مرکز مدیریت راه‌های کشور نظر اعضای کمیسیون جمع‌بندی و اعلام می‌شود.

 

عملکرد به موقع و سریع راهداران در بازگشایی و رسیدگی به راه‌های کشور

رحمت‌الله نوروزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت راه‌های کشور و آمار کاهش تصادفات نوروزی٬ گفت: علت اصلی کاهش تصادفات و سوانح جاده‌ای اطلاع‌رسانی به موقع٬ وسیع٬ مناسب و دقیق دستگاه‌های مختلف به ویژه وزارت راه و شهرسازی بود.

نماینده مردم علی‌آباد‌کتول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مراجعات بالای مردمی به سامانه ۱۴۱ از اینکه این سامانه علاوه بر نمایش اطلاعات و وضعیت جوی و ترافیکی راه‌ها٬ از طریق دوربین‌ها تصاویر جاده‌های کشور را به صورت به‌لحظه در اختیار مردم قرار می‌دهد٬ تشکر کرد.

نوروزی٬ با بیان اینکه نوروز امسال اطلاع رسانی‌ها به قدری بود که مردم به راحتی می‌توانستند از وضعیت راهها باخبر و آگاه شوند٬ افزود: هرچه در این مسیر گام‌های بیشتری برداشته شود ثمرات و نتایج آن در کاهش ترافیک و به تبع آن کاهش تصادفات و سوانح جاده‌ای بروز می‌کند.

وی با تقدیر و تشکر از راهداران٬ پلیس راه٬ امداد و نجات و هلال احمر به دلیل فعالیت‌های شبانه‌روزی در ایام تعطیلات نوروز٬ ادامه داد: فعالیت‌های به هنگام به موقع و مناسب این عزیزان در این مدت قابل تقدیر و قدردانی است.

عضو مجمع نمایندگان استان گلستان در مجلس شورای اسلامی به حادثه ریزش کوه در جاده‌های تهران- شمال اشاره و اظهار کرد: اقدام به موقع راهداری در این ریزش‌ها موجب بازگشایی به موقع جاده شد و شاهد مسدود شدن و ترافیک در پی این حوادث نبودیم البته پیشگیری بسیار مناسب‌تر از درمان است و اگر کیفیت جاده‌های ارتقا پیدا کند که دیگر شاهد چنین ریزش‌هایی نباشیم٬ رضایت بخش‌تر است.

تاثیر اطلاع‌رسانی وزارت راه در کاهش ۱۲ درصدی تصادفات نوروزی

مهرداد بائوج لاهوتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره کاهش میزان تصادفات نوروزی گفت: اطلاع‌رسانی به موقع و به هنگام دستگاه‌های مسئول به ویژه وزارت راه و شهرسازی در کاهش ۱۲ درصدی میزان تصادفات جاده‌ای در قیاس با سال گذشته تأثیر بسزایی داشت.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی افزود: نصب دوربین‌های هوشمند در جاده‌ها که اخیرا از طرف وزارت راه و شهرسازی پیگیری می‌شود اقدام مناسب و درستی بود که با صرفه اقتصادی هم همراه است.

وی با یادآوری خدمات و اقدامات دستگاه‌های مسئول از جمله راهداران٬ هلال احمر و پلیس راه و امداد و نجات اظهار کرد: اگرچه این دستگاه‌ها فعالیت‌های مناسبی در این عرصه داشته‌اند ولی اگر هوشمندسازی جاده انجام شود بهره‌وری و بازدهی بهتری در بخش حمل و نقل کشور خواهیم داشت.

لاهوتی با بیان اینکه همین امسال فقط پلیس راه بیش از ۵۰ هزار نیرو را در ایام تعطیل عید فعال کرد٬ ادامه داد: با این وجود علت اصلی کاهش تصادفات در نوروز امسال اضافه شدن همین نظارت هوشمند است و امیدواریم طبق قانون برنامه توسعه هوشمندسازی نظارت جاده‌ای ارتقا پیدا کند تا هر سال از میزان تصادفات کم شود.

این نماینده مردم در مجلس سخت‌گیری‌های پلیس برای اجرای قوانین را یکی دیگر از دلایل کاهش تصادفات جاده‌ای مطرح و تأکید کرد: بسیاری از مسائل که در رانندگی رعایت نمی‌شد امروز به دلیل همین سختگیری‌های پلیس تبدیل به فرهنگ عمومی در جامعه شده است.

وی یادآور شد: البته باید در کنار این سختگیری‌های پلیس بحث فرهنگ‌سازی را بیش از پیش جدی گرفت و حتی در زمینه‌های هوشمندسازی جاده‌های کشور نیز اطلاع‌رسانی‌های بیشتری صورت بگیرد تا در مواقعی مثل تعطیلات نوروزی با کمترین میزان تصادفات جاده‌ای روبه‌رو شویم.

عملکرد نوروزی وزارت راه و شهرسازی جای تقدیر دارد

سید احسن علوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ارزیابی وضعیت خدمات‌رسانی حوزه حمل و نقل عمومی به مسافران نوروزی تأکید کرد: اعتبارات مربوط به خدمات‌رسانی و رسیدگی به وضعیت راه‌ها باید در بودجه‌ها سالیانه بیشتر مورد توجه قرار گیرد و رسیدگی‌ها همه جانیه و تمام نقاط کشور را در بر گیرد.

نماینده مردم سنندج و میان‌دره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرترددترین محورهای مواصلاتی کشور یادآور شد: جاده‌های شمالی کشور مانند تهران- مازندران و تهران- گیلان ظرفیت جابه‌جایی این حجم از مسافر را ندارد و باید با اختصاص بیشتر به این بخش ظرفیت جاده‌های شمالی کشور ارتقا پیدا کند تا ترافیک روان‌تری را در این بخش شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه چنانچه ظرفیت جاده‌های شمالی کشور افزایش یابد از تصادفات و سوانح جاده‌ای کاسته می‌شود٬ افزود: در حال حاضر جاده‌های شمالی ما ظرفیت و کشش این حجم از مسافر را ندارد؛ البته این مسئله به وزارت راه و شهرسازی مربوط نمی‌شود چراکه این وزارتخانه در دوره اخیر زحمات زیادی را در این حوزه متقبل شد ولی جاده‌های کشور به ویژه جاده‌های شمالی نیاز به توجه و اختصاص بودجه بیشتری دارد.

علوی با اشاره به عملکرد به موقع و سریع راهداران در بازگشایی و رسیدگی به راه‌های کشور در ایام نوروز٬ گفت: جا دارد از عملکرد راهداران زحمتکش در ایام نوروزی که بسیار سریع و به موقع عمل می‌کردند تقدیر و تشکر کرد به طوری که هیچ گونه مسدودی طولانی مدت در دوره نوروزی گزارش نشد.

وی عملکرد وزارت راه وشهرسازی را در حوزه جاده‌ای در ایام عید مثبت ارزیابی و تأکید کرد: این وزارتخانه کارهای کلان را بر عهده دارد و در این زمینه‌ هم موفق بوده در واقع نباید زمانی که راننده‌ای خوابش می‌برد یا راننده‌ای موجب حادثه می‌شود وزیر را مقصر دانست.

علوی درباره وضعیت حمل و نقل هوایی کشور با یادآوری این مسئله که در ایام نوزور هیچ گونه لغو پروازی نداشتیم٬ گفت: در این بخش مدیریت بهتری را نسبت به سال‌های گذشته شاهد بودیم و خدا را شکر شاهد حادثه‌ای هم نبودیم.

وی به عقب بودن توسعه خطوط ریلی نسبت به برنامه پنجم توسعه اشاره و اظهار کرد: به دلیل کم‌کاری‌ها و کمبود بودجه‌هایی که در دولت‌های گذشته وجود داشته در این حوزه از قوانین برنامه عقب هستیم و برای رسیدن به برنامه نیاز به اختصاص بودجه‌ است.

این عضو کمیسیون عمران مجلس٬ جابه‌جایی یک میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر نوروزی با قطار را مثبت ارزیابی و تأکید کرد: با توجه به اینکه تأخیرها در زمینه حمل و نقل ریلی بسیار کمتر شده نارضایتی در این حوزه به کمترین حد خود رسیده همچنین ایمنی سفر با قطار هم در حد مطلوبی است.

تمهیدات خوبی برای کاهش حوادث جاده‌ای در نوروز اندیشیده شد/ قدردانی از تلاشهای نوروزی وزارت راه و شهرسازی

علیرضا خسروی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه در ایام نوروز شاهد حضور دستگاه های مختلف خدمات رسان در جاده ها بودیم که از خانواده های خود دور بودند، ضمن قدردانی از وزارت راه و شهرسازی، راهداران، اورژانس، پلیس راه، هلال احمر، اورژانس و سایر دستگاه‌های خدمات رسان در ایام نوروز در جهت کمک به تسهیل عبور و مرور مسافران نوروزی گفت: امسال تمهیدات خوبی در جاده ها انجام شد تا سال کم حادثه ای را داشته باشم.

نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از رفتار پرخطر برخی رانندگان در جاده های کشور گفت: بعضا مشاهده می شود که در جاده های کشور رانندگان با سرعت ۱۵۰ کیلومتر رانندگی می‌کنند که توجیهی ندارد.

وی با تاکید بر ایجاد توازن بین ریل و جاده گفت: باید بین بخش های مختلف حمل و نقل از نظر مسافری به ویژه در حوزه ریل و جاده توازن برقرار کنیم. علی رغم همه تلاش های انجام شده اما هنوز ۱۱ استان کشور به شبکه ریلی متصل نیستند و سهم حمل و نقل ریلی از جابجایی مسافر همچنان کم است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته امسال توزیعی در سفرهای نوروزی انجام شد و کنترل‌ها و نظارت‌ها تا حد زیادی توسعه یافت به طوریکه سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) برای اولین بار در کشور در محور تهران – مشهد راه اندازی شد. همچنین در بخش جاده ای با استفاده از سیستم های الکترونیکی کنترل سرعت تا حد زیادی از بروز سوانح حادثه ساز جلوگیری شد که از نقاط قوت است.

وی تاکید کرد: کشور در بخش خصوصی و سایر حوزه ها از امکانات خوبی برخوردار است که باید از این امکانات بیشتر در جهت سازندگی استفاده کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم با اشاره به اینکه وسعت آزادراه های کشور نیز باید توسعه یابد گفت: باید بیش از ۳ هزار کیلومتر فعلی آزادراه در کشور وجود داشته باشد. ضمن اینکه آزادراه حرم تا حرم که بخشی از آن در ماه های پایانی سال گذشته توسط رئیس جمهور  و وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری رسید می تواند نقش مهمی در این محور به لحاظ کاهش سوانح و کاهش مدت زمان سفر داشته باشد.

خسروی همچنین ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده در حوزه نظارت حمل و نقل هوایی گفت: امسال در حوزه هوایی اقدامات خوبی انجام شد که یکی از اقدامات ممنوع کردن فروش بلیت های چارتری خارج از تور بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم بر لزوم ایجاد جاذبه های دریایی در شمال و جنوب کشور اشاره کرد و گفت: اگر جاذبه های دریایی در شمال و کشور توسعه یابد و تورهای دریایی راه اندازی شود قطعا برخی از هموطنان به جای سفر به کشورهای خارجی از این مناطق گردشگری استفاده خواهند کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در مجموع در ایام نوروز اقدامات خوبی برای تسهیل سفرهای نوروزی انجام شده است گفت: البته وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه بسیار بزرگ است و نیازمند حمایت همه دستگاه ها است.

وزارت راه برای ایمن‌سازی جاده‌ها در نوروز سنگ تمام گذاشت

حمیدرضا پشنگ در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره عملکرد نوروزی وزارت راه و شهرسازی گفت: سفرهای نوروزی جاده‌ای٬ ریلی و هوایی به استان سیستان و بلوچستان بیشتر از سال‌ گذشته بود ضمن آنکه با وجود افزایش تردد خودروها در محورهای مواصلاتی استان اما تلفات ناشی از سوانح رانندگی کمتر بود.

وی افزود: دستگاه‌های مختلف به‌ویژه وزارت راه و شهرسازی برای ایجاد جاده‌های امن سنگ تمام گذاشتند که اقدامات و برنامه‌های نوروزی انجام‌شده در حوزه حمل و نقل عمومی اعم از جاده‌ای٬ ریلی و هوایی نسبت به سال گذشته متفاوت و ایده‌آل بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در ایام نوروز لغو پروازی رخ نداد یادآور شد: عملکرد راهداران نیز در این مدت عالی بود و شاهد انسداد هیچ کدام از محورهای مواصلاتی کشور نبودیم.

وی درباره سامانه اطلاع‌رسانی ۱۴۱ ادامه داد: مردم با مراجعه به این سامانه اطلاع‌رسانی می‌توانند از وضعیت جوی و ترافیکی مسیر سفر مطلع شوند و این مسئله کمک بزرگی به کاهش خطاهای انسانی در زمان رانندگی می‌کند در واقع موجب افزایش امنیت خاطر و دقت رانندگان خواهد شد و آنها با برنامه‌ریزی بیشتری مسیر سفر را طی می‌کنند. به عبارت دیگر سامانه اطلاع رسانی ۱۴۱ در پیشگیری از سوانح و تصادفات جاده‌ای موثر است.

ناوگان حمل‌ونقل دریایی انصافا خوب فعالیت کرد

منصور آرامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه بسیاری از دستگاه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی، پلیس، هلال احمر و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط در ایام سفرهای نوروزی وظیفه خدمت رسانی به مسافران را داشتند گفت: برنامه ریزی بسیار خوبی در ایام انجام شد و در مجموع عملکرد تمام دستگاه‌ها مثبت ارزیابی می‌شود. البته کاستی‌هایی وجود داشت اما حضور پررنگ‌تر وزارت راه و شهرسازی و هماهنگی دستگاه‌ها منجر به کاهش سوانح در سطح جاده‌ها شد.

نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، ابوموسی و خمیر در مجلس به وضعیت ناوگان حمل و نقل کشور اشاره کرد و افزود: در ایام سفرهای نوروزی از تمام ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی در تمام بخش ها استفاد شد ضمن اینکه ناوگان حمل‌ونقل دریایی انصافا خوب فعالیت کرد.

آرامی با بیان اینکه البته حوزه حمل و نقل با استانداردهای جهانی فاصله دارد گفت: با توجه به این شرایط از تمام ظرفیت‌ها برای سفرهای نوروزی استفاده شد و مردم ایران این موضوع را به خوبی درک می‌کنند. ناوگان هوایی کشور نیازمند نوسازی است که بخشی از آن به تحریم‌ها علیه این صنعت برمی‌گردد. همچنین حوزه ریل باید با توجه به امنیت بیشتر نسبت به جاده بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت مجلس از لایحه «طرح جامع حمل و نقل» با هدف ورود بخش خصوصی به سرمایه‌گذاری در این حوزه گفت: سرمایه گذاری در این بخش برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی دارد و باید در این راستا برنامه ریزی کرد. مجلس شورای اسلامی نیز در جهت تسهیل ورود بخش خصوصی به پروژه های عمرانی تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت و دولت باید از این ظرفیت‌ها استفاده کند.

اقدامات وزارت راه و شهرسازی عامل افزایش امنیت و آرامش رانندگان و مسافران نوروزی شد

محمد فیروزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره وضعیت جاده‌های کشور و سوانح و تصادفات گفت: کاهش ۱۲ درصدی تصادفات جاده‌ای نسبت سال گذشته در ایام نوروزی بیانگر این مسئله است که استانداردسازی جاده‌‌ها روند رو به رشدی را دارد که امیدواریم این روند با اختصاص بودجه بیشتر تسریع شود.

نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی و به تبع آن راهداری‌ها در زمینه استاندسازی جاده‌ها برنامه مدون و دقیقی دارند٬ تأکید کرد: اصلاح و ایجاد مسیرهای جدید تأثیر بسیاری در میزان کاهش تلفات و سوانح جاده‌ای داشته است.

وی این قبیل اقدامات وزارت راه و شهرسازی را موجب افزایش آرامش و امنیت بیشتر در نزد رانندگان کشور دانست و افزود: البته تا رسیدن به وضع مطلوب راه‌های کشور فاصله زیادی دارند ولی امید می‌رود با همت این دولت بهبود وضعیت راه‌های کشور با سرعت بیشتری شتاب گیرد و ادامه پیدا کند.

فیروزی خدمات رسانی وزارت راه شهرسازی در زمینه‌های مختلف را مناسب ارزیابی و با اشاره به راه اندازی سامانه ۱۴۱ اظهار کرد: روند اطلاع رسانی٬ شفاف‌سازی و به تبع آن اعتمادسازی در میان مردم از دیگر اقدام‌های به‌جا و مناسب وزارت راه و شهرسازی بود که آگاهی مردم از مسیرهای کشور را بالا برد و حتی انتخاب مسیر از سوی مردم بسیار سهل‌تر و آسان‌تر صورت گرفت که این مسئله نیز در کاهش میزان ترافیک و تصادفات جاده‌ای تأثیر جدی داشته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه با اشاره به میزان جابه‌جایی‌ها در ناوگان حمل و نقل ریلی کشور گفت: جابه‌جایی بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر در ایام نوروز رقم کمی نیست که ساده از کنار آن بگذریم ولی چنانچه ظرفیت‌های ریلی کشور همانطور که در دستور کا وزارت‌خانه است افزایش یابد مردم به علت ارزانی و امنیت بالا سفر با حمل و نقل ریلی را ترجیح می‌دهند.

وزارت راه و شهرسازی انتظارات را در حوزه راهداری برآورده کرد/ راهداران باعث حفظ آرامش شدند

نادر قاضی‌پور در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره عملکرد راهداران در حوزه بازگشایی راه‌های مناطق سردسیر کشور گفت: همت و تلاش زحمت‌کشان حوزه راهداری اعم از رانندگان لودر٬ برف روب‌ها و نمک‌پاش‌ها قابل تقدیر و تشکر است.

وی افزود: در شب‌هایی که ما راحت خوابیدیم راهداران بلندهمت وزارت راه و شهرسازی در عملیاتی شبانه‌روزی راه‌های کشور را بازنگه داشتند و نگذاشتند بارش برف و ریز کوه موجب انسداد طولانی مدت مسیرهای ارتباطی در استان‌های سردسیر شود٬ از این رو کمال تشکر را از آنها داریم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملکرد راهداران باعث حفظ آرامش اقتصادی و اجتماعی در کشور شد٬ اظهار کرد: وقتی جاده‌ای بر اثر بارش برف یا ریزش کوه بسته باشد سوخت‌رسانی و انتقال مواد ضروری از آن مسیر انجام نمی‌شود ضمن آنکه ترانزیت و صادرات و واردات جاده‌ای کشور از مسیر استان‌های سردسیر مختل خواهد شد اما راهداران با کوشش‌های شبانه‌روزی خود از بروز این اتفاقات ناخوشایند پیشگیری و جلوگیری کردند.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی درباره عملیات برف‌روبی در راه‌های روستایی نیز یادآور شد: راه‌های روستایی زیاد و طولانی هستند بر همین اساس به دهیاری‌ها تراکتور داده شد که آنها کمک حال راهداران باشند اما باز هم همه بار بازگشایی راه‌های روستایی از برف بر دوش وزارت راه و شهرسازی افتاد. این وزارتخانه نیز به نحو احسن از پس مسئولیت خود برآمد و انتظارات را برآورده کرد بنابراین کمال تشکر و قدردانی را از این وزارتخانه و راهداران داریم.

سامانه ۱۴۱ خلاء بزرگی در اطلاع‌رسانی به مردم پر کرد/ راهداران با حضور فعال نوروزی در جاده‌ها کاهش تصادفات را رقم زدند

علی نعمت چهاردولی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد راهداران در ایام تعطیلات نوروز گفت: حضور فعال و شبانه‌روزی این عزیزان و خدمات‌رسانی آنها به مسافران عاملی شد که امسال آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کند.

وی افزود: اصلاح نقاط حادثه‌خیز٬ تجدید خط‌ کشی راه‌ها٬ نصب گاردریل و علام راهنمایی و رانندگی و ترمیم آسفالت جاده‌ها از جمله اقدامات مهمی بود که پیش از آغاز تعطیلات سال نو در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و امروز آثار مثبت این اقدامات را شاهد هستیم.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس درباره سامانه اطلاع‌رسانی ۱۴۱ یادآور شد: راه‌اندازی این سامانه و خدماتش به مردم شایسته تقدیر است چراکه خلاء بزرگی را پر کرد و مسافران پیش از عزیمت به مقاصد دلخواه می‌توانند از وضعیت ترافیکی و جوی مسیر مطلع شوند که این مسئله تأثیر چشمگیری در کاهش سوانح٬ افزایش بهره‌وری راه‌های کشور و کاهش اتلاف وقت مسافران داشت.

وی افزود: وقتی اطلاعات جوی و ترافیکی جاده در اختیار سرنشینان خودرو باشد آنها با تخمین واقعی‌تر از زمان سفر به سوی مقصد حرکت می‌کنند. یعنی اگر بدانند ترافیک سنگین است زمان سفر را به وقتی مناسب موکول می‌کنند یا در صورتی که همان زمان عازم سفر شوند برای رسیدن به مقصد تعجیل نمی‌کنند ضمن آنکه تجهیزات لازم را نیز همراه خود می‌برند.

چهاردولی با بیان اینکه هم اکنون اطلاع‌رسانی از جاده‌ها به صورت عکس در سامانه ۱۴۱ انجام می‌شود تأکید کرد: امیدوارم این سامانه تکمیل‌تر شود تا مردم با دریافت تصویر زنده از مسیرهای شریانی کشور برای سفر خود تصمیم بگیرند./

نظر شما