شناسهٔ خبر: 61771 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل و نقل استان ها

در کنار مردم بودن دولت تا بازسازی کامل مناطق زلزله زده / تأکید بر تکمیل قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران/ صدور ۴۴۰۰گواهینامه برای دریانوردان در پایتخت دریایی ایران/ سهم ۲۰ میلیون تنی مواد معدنی در بندر شهید رجایی / افزایش۹۰ درصدی میزان تردد مسافر از پایانه مرزی ماهیرود / نقش ویژه راه آهن قزوین - آستارا در اتصال آسیا به اروپا

گزارش آخر هفته  در هفته‌ای که گذشت در کنار مردم بودن دولت تا بازسازی کامل مناطق زلزله زده، تأکید بر تکمیل قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران، افزایش ۵برابری ظرفیت بارگیری هم‌زمان در راه آهن خراسان، صدور ۴۴۰۰ گواهینامه برای دریانوردان در پایتخت دریایی ایران، شهرک حمل و نقل تهران برگ برنده بخش خصوصی و نظام در زمان تحریم، سهم ۲۰ میلیون تنی مواد معدنی در بندر شهید رجایی، افزایش۹۰ درصدی میزان تردد مسافر از پایانه مرزی ماهیرود، نقش ویژه راه آهن قزوین - آستارا در اتصال آسیا به اروپا از مهمترین اخبار حوزه به شمار می آیند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مروری بر اخبار مهم حوزه حمل و نقل در استان‌های کشور موید این است که بسته حمایتی راه آهن در 12 بخش از معافیت های مالیاتی تا پرداخت تسهیلات، در کنار مردم بودن دولت تا بازسازی کامل مناطق زلزله زده، تأکید بر تکمیل قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران، افزایش ۵برابری ظرفیت بارگیری هم‌زمان در راه آهن خراسان، صدور ۴۴۰۰ گواهینامه برای دریانوردان در پایتخت دریایی ایران، شهرک حمل و نقل تهران برگ برنده بخش خصوصی و نظام در زمان تحریم، سهم ۲۰ میلیون تنی مواد معدنی در بندر شهید رجایی،افزایش۹۰ درصدی میزان تردد مسافر از پایانه مرزی ماهیرود، نقش ویژه راه آهن قزوین - آستارا در اتصال آسیا به اروپا از مهمترین اخبار در این حوزه به شمار می‌آیند.

اردبیل

مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان اردبیل از آمادگی راهداران سخت کوش برای اجرای طرح زمستان بیدار خبر داد.  علی رحمتی که در جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در استانداری سخن میگفت با اشاره به ساخت یک راهدارخانه در مسیر پیست اسکی آلوارس گفت:این راهدارخانه با اعتبار  ۱میلیارد و۲۸۰میلیون تومان احداث می شود که زمین آن تسطیح واکنون در مرحله مناقصه می‌باشد.

فارس

مدیر کل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری فارس توضیح داد: بسته های حمایتی راه آهن جمهوری اسلامی ایران را در 12 بخش می توان تقسیم نمود که پرداخت تسهیلات از محل وجوه اداره شده ، معافیت های مالیاتی ، پرداخت تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی و ... در این بسته حمایتی می باشند .هاله فولاد فردر یکصد وبیست و دومین کمیته جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری عنوان داشت: در بسته حمایتی تثبیت حق دسترسی واگن های باری نو که توسط بخش غیر دولتی وارد شبکه حمل ونقل ریلی شده نرخ تعرفه دسترسی به شبکه ریلی واگن های باری نو و اولین بارنامه ای که از تاریخ اول فرودین ماه 1393 به بعد صادر شده باشد برای واگن های چهار محوره و واگن های شش محوره که چهار و شش میلیون تن کیلومتر بار خالص حمل نمایند معادل یک ریال محاسبه ودریافت می گردد.

سمنان

رییس اداره نظارت بر راه روستایی راه و ترابری استان سمنان، با اشاره به اینکه در سال ۹۶ اعتبار ملی به پروژه‌های راه روستایی استان تعلق نگرفته است، درباره آخرین وضعیت پروژه‌های راه‌های روستایی استان گفت: در مجموع حدود ۲۵ پروژه در مراحل مختلف احداث یا مراحل پایانی راه روستایی در استان وجود دارد، در حالی که تا به حال میزان اعتبار استانی برای راه روستایی محدود بوده است. رضا اسکندری، با اشاره به اینکه در سال ۹۶ اعتبار ملی به راه روستایی تعلق نگرفته است، درباره آخرین وضعیت پروژه‌های راه‌های روستایی استان گفت: در اغلب روستاهای استان حداقل یک راه آسفالت وجود دارد. اعتبار استانی برای راه روستایی محدود است و امیدواریم بودجه ملی و کافی استانی به پروژه‌های معوق مانده روستایی تخصیص داده شود. رییس اداره نظارت بر راه روستایی راه و ترابری استان سمنان، افزود: تعداد پروژه‌های باز و آن‌هایی که در حال تحویل موقت و یا اجرا و یا برخی که دچار کمبود اعتبار بوده است، حدود ۲۵ پروژه است و بیشتر آن‌ها مربوط به پروژه‌هایی بود که طرح ملی داشتند.

همچنین رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های استان سمنان با اشاره به اینکه موضوع کمبود اعتبارات سبب شده که پروژه‌ها در استان به تعویق بیفتد، درباره وضعیت ایمنی محور شاهرود به مشهد گفت: از محورهای استراتژیک استان، محور شاهرود به سمت مشهد است که با چالش واژگونی در آن مواجهیم و از پروژه‌های تعریف شده برای این محور استراحت‌گاه‌ها و ایجاد پارکینگ است. محمد عاشوری، رییس اداره ایمنی و حریم راه‌های استان سمنان درباره وضعیت اعتبارات پروژه‌های ایمنی در استان به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: موضوع کمبود اعتبارات سبب شده که پروژه‌ها در استان به تعویق بیفتد. به تازگی قیمت‌های جدید در بازار نیز پی‌گیری مسایل ایمنی را از خود متاثر کرده است. وی افزود: حدود دو سال است که به دلیل بحث‌های قیمتی نتوانسته‌ایم مناقصه رنگ با پیمانکاران داشته باشیم  و آخرین قرارداد ما در سال ۹۵ است. در دو سال اخیر چند مناقصه رنگ داشته‌ایم که شرکت کننده‌ای نداشته است.

کرمانشاه

معاون اول رئیس جمهوری در بازدید از چند روستای زلزله ‌زده استان کرمانشاه گفت: مشکلات و نیازهای مناطق زلزله ‌زده این استان باید به سرعت رسیدگی و مشکلات مردم براساس اولویت بندی و رفع نیازهای اساسی برطرف شود. اسحاق جهانگیری صبح پنجشنبه از روستاهای «کرکهرک و چم امام حسن» در شهرستان قصرشیرین بازدید کرد. معاون اول رئیس جمهوری در روستای کرکهرک در منزل یکی از اهالی روستا حضور یافت و در سخنانی کوتاه تاکید کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما مسئولان باید به مشکلات مردم و تامین امکانات لازم برای آنها توجه ویژه ای داشته باشند. در این دیدار، مردم روستا خواستار توجه بیشتر مسئولان و دستگاه‌های خدمات رسان برای تسریع در بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله شدند.

همچنین معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه واحد‌های مسکونی روستایی مناطق زلزله زده کرمانشاه تا پیش از فصل سرما تکمیل خواهند شد، گفت: دولت تا بازسازی کامل واحد‌های مسکونی آسیب دیده در کنار مردم استان کرمانشاه خواهد بود.  اسحاق جهانگیری در بدو ورود به فرودگاه کرمانشاه در جمع خبرنگاران  مردم کرمانشاه را مرزدارانی غیور توصیف کرد که در طول تاریخ ایران شجاعانه از مرزهای کشور حراست و حفاظت کرده اند و افزود: متأسفانه مردم این استان بخصوص در شهرهای سرپل ذهاب، قصرشیرین، گیلانغرب و اسلام آبادغرب به دلیل وقوع زلزله های شدید متحمل خسارات سنگینی شده اند. جهانگیری با تأکید بر این که دولت از نخستین لحظات پس از وقوع زلزله سال گذشته کرمانشاه در کنار مردم این استان قرار داشت، تصریح کرد: دولت در این مسیر به دنبال اجرای نمایش و اقدام های تبلیغاتی نبود، بلکه مصمم بود بار سنگینی که بر دوش مردم مناطق زلزله زده قرار دارد را از دوش آنها بردارد.

خراسان شمالی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: طرح ايمن سازي فيزيكي محور بجنورد-شيروان با هدف ارتقای ایمنی وانت بارها اجرا می شود. علی اصغر بدیعی مقدم اظهار داشت: این طرح برای نخستین بار در کشور ودر محور بجنورد-شیروان  اجرایی می شود و سعی برآن است با استفاده ازعلائم افقی و عمودی ،فاصله طولی مجاز بین وسایل نقلیه به راننده اطلا ع رسانی شد. وی افزود: محور بجنورد-شیروان ، بیشترین تصادفات وانت بارها را به خود اختصاص داده و در این مسیر سوانح  وانت بارها به علت عدم رعایت فاصله طولی ودر نتیجه برخورد جلو به عقب ثبت شده است.

اصفهان

در دیدار مدیرعامل شرکت راه‌آهن با استاندار اصفهان تسریع در تکمیل قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران مورد تأکید قرار گرفت. سعید محمد زاده معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه‌آهن و جمعی از مدیران، به مدت ۳ ساعت پیرامون طرح‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی با عباس رضایی استاندار اصفهان به بحث و گفت‌وگو نشستند و بر تسریع در تکمیل قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران تأکید کردند. مدیرعامل راه‌آهن در این دیدار بابیان اینکه پروژه قطار سریع‌السیر اصفهان- تهران از سال گذشته بر عهده شرکت راه‌آهن ایران گذاشته‌شده است، افزود: در قراردادی که با چینی‌ها منعقدشده است درصدد تکمیل زیرساخت و بخشی از روسازی هستیم . وی ادامه داد: به‌منظور تأمین فاینانس پروژه اقدامات و پیگیری‌های لازم در سطوح ملی صورت پذیرفته است.

خراسان رضوی

مدیرکل راه‌آهن خراسان با تأکید بر اینکه افزایش زیرساخت‌ها ظرفیت بارگیری هم‌زمان راه‌آهن خراسان را با رشد ۵ برابری همراه کرده است گفت:برای نخستین بار، پنج هزار تن ورق فولادی از مجتمع فولاد مبارکه اصفهان بارگیری و توسط خطوط ریلی به مجتمع فولاد توس حمل و در ایستگاه راه‌آهن فریمان تخلیه‌شده است. محمدهادی ضیایی مهر با اشاره به دلایل رشد صادرات از ایستگاه شهید مطهری به کشورهای آسیای میانه افزود: با افزایش زیرساخت‌ها از قبیل توسعه خطوط تخلیه و بارگیری، توسعه سکوها جهت تسریع در امر بارگیری و احداث ساختمان اداری جهت استقرار بازرگانان و سازمان‌های مرتبط با حمل‌ونقل، ظرفیت بارگیری هم‌زمان، از ۳۰ دستگاه واگن به ۱۵۰ دستگاه واگن افزایش‌یافته است. وی ادامه داد: در هشت‌ماهه سال جاری، ۲۰۰ هزارتن محموله صادراتی از ایستگاه شهید مطهری بارگیری و به کشورهای آسیای میانه از طریق مرز ریلی سرخس صادر شد که تاکنون بی‌سابقه بوده و نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج برابر افزایش داشته است.

قم

رییس کارگروه تخصصی مخاطرات زلزله و لغزش های لایه های زمین استان قم گفت: برنامه مانور زلزله همزمان با سراسر کشور در استان قم و در ۱۶۰ مدرسه با شعار مدرسه امن و جامعه تاب آور برگزار شد. حسن صبوری در حاشیه برگزاری مانور زلزله در مدرسه شهید فهمیده استان اظهار داشت: در استان قم ۱۱ گسل زلزله وجود دارد که گسل خضر و قمرود از جمله گسل‌هایی هستند که در داخل شهر قم قرار دارد و می تواند موجب خطرات جبران ناپذیری برای جان و مال شهروندان شوند از این رو برگزاری مانور موجب کسب آگاهی و آمادگی در مقابل آن می شود. وی افزود:.برگزاری مانور موجب کاهش خسارت ها و خطرات احتمالی مالی و جانی می شود و یادآور این نکته است که همه افراد و آحاد جامعه در معرض مخاطرات زلزله هستند.

هرمزگان

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اعلام کرد: طی هشت ماه سال جاری، بیش از ۴۴۰۰ فقره گواهینامه برای دریانوردان فعال در پهنه های آبی پایتخت دریایی ایران صادر شد. اسماعیل مکی زاده با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۷ تاکنون، در مجموع شش هزار و ۵۱۳ فقره سند دریانوردی در این استان صادر شده است، اظهار داشت: تعداد چهار هزار و ۴۸۲ فقره از این اسناد مربوطه به گواهینامه های دریانوردان بوده است. وی افزود: از مجموع این گواهینامه ها، دو هزار و ۹۱۱ فقره به گواهینامه های اصلی(گواهینامه تعیین سمت در شناور) مربوط است و یکهزار و ۵۷۱ فقره نیز به گواهینامه های جانبی(آموزش های جنبی از جمله مباحث ایمنی) اختصاص دارد.

همچنین مديركل راهداري و حمل ونقل جاده اي استان هرمزگان از تردد بيش از ۱۲ ميليون وسايل نقليه در محورهای مواصلاتی استان هرمزگان درآبان‌ماه ۹۷ خبر داد. داريوش باقر جوان خبر از تردد تعداد  ۱۲۲۱۶۷۲۲ دستگاه وسيله نقليه درمحورهاي مواصلاتي استان  در آبان ماه سال ۱۳۹۷ بر اساس اطلاعات دريافتي از سامانه تردد شمار داد . داريوش باقرجوان گفت:  ۲۷ درصد از كل اين تردد سهم وسايل نقليه سنگين بوده كه بندر شهیدرجایی-بندرعباس با ۲۵۹۳۵۴ وسيله نقليه، بيشترين تردد وسايل نقليه سنگین را داشته است. اين مقام مسئول افزود: در آبانماه سال جاری محور بندرشهید رجایی-بندرعباس با ۷۸۵۹۲۱ تردد پرتردد ترین محور و سه راهی چهوو-لامرد با ۲۳۲۱۹ تردد کم ترددترین محور بوده است.

در ادامه مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان جزییاتی از آخرین وضعیت قرارداد سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در بندر شهید رجایی را تشریح کرد. اله مراد عفیفی پور در نشستی که با حضور جمعی از صادرکنندگان مواد معدنی و اعضای انجمن های تخصصی این حوزه برگزار شد، ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید رجایی را ۱۰۰ میلیون تن اعلام کرد و اظهار داشت: در سال گذشته عملکرد جابجایی بیش از ۸۰ میلیون تن انواع کالا در این بندر به ثبت رسید که محموله های مواد معدنی سهم ۲۰ میلیون تنی معادل ۲۵ درصد از حجم کل عملیات را به خود اختصاص داد.

گلستان

مدیر پایانه مرزی اینچه‌برون در استان‌گلستان اعلام‌کرد: با عبور بیش از ۷۳۰۰ دستگاه ناوگان باری در ۷ ماه گذشته از مرز اینچه برون، شاهد رشد تردد ۶۸ درصدی ناوگان صادراتی نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ از این گذرگاه جاده‌ای بودیم. محسن عامریون مدیر پایانه مرزی اینچه‌برون گفت: در بخش ورود ناوگان واردات کالا نیز با توجه به کاهش میزان واردات پارسال از مدخل مرز جاده ای اینچه برون ، با رشد ۱۰۰درصدی از این مرز روبرو بودیم. وی با بیان اینکه در تردد مسافر شهریور و مهرماه نیز با افزایش روند رشد مواجه بودیم، خاطرنشان کرد:تردد کل کامیون های عبوری از مرز اینچه برون (مجموع ورود و خروج) نیز در مهرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد رشد را در این بازه نشان می دهد.

تهران

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در بازدید از شهرک حمل و نقل تهران بر تسریع عملیات تکمیلی شهرک و تقاطع غیر همسطح اختصاصی این مجموعه تاکید کرد و گفت: تکمیل و بهره برداری از شهرک حمل و نقل تهران می تواند نقش یک برگ برنده بزرگ برای بخش خصوصی  و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دوران تحریم های ظالمانه علیه ملت و دولت ایفا کند.    داریوش امانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به همراه غلامسحین دغاغله مدیرکل دفتر حمل ونقل کالا این سازمان و حیدر نوروزی مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان تهران از شهرک حمل و نقل و تقاطع غیر همسطح اختصاصی این شهرک بازدید کرد. امانی در این بازدید بخش های مختلف شهرک حمل و نقل تهران همچون ساختمان های اداری، خدماتی، رفاهی، تجاری و انبارها را از نزدیک مورد بررسی قرار داد و خواستار تسریع اقدامات تکمیلی باقیمانده شد. وی در جلسه ای با حضور اعضای هیئت مدیره شهرک حمل و نقل تهران اظهار داشت: علی رغم تمام اقدامات و تلاش های صورت گرفته  که منجر به تشکیل یک فضای حرفه ای  و زیبا به نام شهرک حمل و نقل شده است، اما عملیات اجرایی از نظر زمانی بیش از حد به طول انجامیده و باید انجام عملیات تکمیلی در قبال معابر و محوطه داخلی شهرک به علاوه تقاطع غیر همسطح اختصاصی این شهرک حمل ونقلی تسریع شود.

قزوین

مدیرکل راه و شهرسازی از مبادله تفاهم نامه احداث راه دسترسی ناحیه شهری مهرگان به قزوین با برآرود اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات راه و شهرسازی بین این اداره کل، استانداری و شهرداری محمدیه خبر داد. مسعود حق لطفی با اعلام این خبر گفت: با توجه به عدم موافقت برای جابجایی محل عوارضی در آزادراه قزوین – زنجان توسط بخش خصوصی و سایر دلایل مربوط به آن، پس از پیگیری های انجام شده و موافقت وزارت راه و شهرسازی، مقرر شد راه دسترسی جداگانه ای بین ناحیه شهری مهرگان و قزوین احداث شود. وی افزود: این مسیر با اعتبارات وزارت راه و شهرسازی و سازمان ملی زمین و مسکن و به صورت تسهیلات نقدی و غیر نقدی ساخته خواهد شد.

همچنین نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی از نقش ویژه خط آهن قزوین - آستارا در اتصال هند به شمال اروپا خبر داد.  داوود محمدی، نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در حاشیه حرکت قطار آزمایشی قزوین - رشت درخصوص اهمیت این پروژه اظهار داشت:  خط آهن ۳۵۰ کیلومتری قزوین - آستارا در صورت بهره برداری نهایی بمبئی در کشور هند را به هلسینکی پایتخت فنلاند در شمال اروپا متصل می کند. داود محمدی با اشاره به نقش ویژه این مسیر ریلی در کاهش بار ترافیکی و تلفات جاده ای گفت: این مساله به همراه کاهش مصرف انرژی و عدم آلایندگی های زیست محیطی از مهمترین مزیت های خطوط ریلی است و جا به جایی میلیون ها مسافر و حمل کالا با ارزان ترین نرخ و امنیت موجود در آن را می توان از جمله دستاوردهای مهم استفاده از خط آهن برشمرد.

خراسان جنوبی

مدیر پایانه مرزی از افزایش۹۰ درصدی میزان تردد مسافر از پایانه مرزی ماهیرود در مهرماه ۹۷ خبر داد. علی اکبر مزیدی، در پایان میزان تردد مسافر در مهر ماه ۹۶ را ۲۲۰۰ نفر مسافر و مهر ماه ۹۷ را ۴۱۷۶ نفر مسافر اعلام کرد و گفت: این میزان تردد نسبت به سال ۹۶، ۹۰ درصد افزایش است. مدیر پایانه مرزی ماهیرود، افزود: پایانه مرزی میل (۷۸) مهم ترین معبر رسمی فعال در خراسان جنوبی است که در فاصله ۲۰۰ کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی  و۱۳۰ کیلومتری مرکز استان فراه(افغانستان) واقع شده است.

کرمان

عباس ثمره معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان از تکمیل و به بهره برداری رسیدن بیش از ۱۲۶ کیلومتر از بزرگراه جیرفت –کهنوج –رودان خبر دادعباس ثمره معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان کرمان گفت:پروژه احداث باند دوم بزرگراه جیرفت – کهنوج – رودان از پروژه های حائز اهمیت این اداره کل می باشد که نقش بسزایی در توسعه منطقه دارد . این محور  به طول کلی ۲۲۵ کیلومتر می باشد که ۱۹۵.۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی جنوب استان  کرمان می باشد ، که تا کنون ۱۲۶ کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است و عملیات اجرایی ۲۵ کیلومتر آن به همراه احداث ۳ دستگاه پل بزرگ شامل پل سرجاز، جنگل آباد و بهادر آباد با طول مجموع ۹۴۳متر با اعتباری بالغ بر ۹۱۰ میلیارد ریال در دست اجرا و اعتبار هزینه شده در این محور تا کنون بالغ بر ۶۳۰ میلیارد ریال است.