شناسهٔ خبر: 61815 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

عفیفی پور اعلام کرد:

تخليه دو نگله فوق سنگين ۶۵۴ تنی در بندر شهید رجایی/ ارائه خدمات ۲۴ ساعته بندری به صاحبان کالا

تخلیه بار مدیركل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از تخلیه دو نگله فوق سنگین با وزن مجموع ۶۵۴ تن در منطقه وی‍ژه اقتصادی بندر شهید رجایی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، اله مراد عفیفی پور ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: این محموله ها شامل یک دستگاه توربین با وزن ۳۳۶ تن و یک دستگاه ژنراتور ثابت به وزن ۳۱۸ تن بود که برای تخلیه آنها از کشنده های بوژی (دستگاهی برای حمل کالاهای حجیم و سنگین) با ۲۸ محور استفاده شد.

وی افزود: این محموله ها با استفاده از یك فروند كرین بارج (نوعی شناور جرثقیل دار) ۸۰۰ تنی متعلق به بخش خصوصی در بندر تخلیه شد.

عفیفی پور با اشاره به مراحل عملیات جابجایی این محموله گفت: این دو نگله ابتدا با استفاده از كرین بارج، از روی كشتی جابجا شد. پس از طی مسافت كوتاه دریایی و با بیشترین دقت، این محموله بر روی كشنده های بوژی كه از قبل بر روی اسكله مستقر شده بود، قرار گرفته و پس از مهاربندی كامل آن بر روی كشنده، با رعایت كامل الزامات ایمنی، عملیات انتقال به محوطه های بندری انجام پذیرفت.

مدیركل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: این محموله های پروژه ای كه تحت عنوان كالاهای سرمایه ای قلمداد می شود، پس از تخلیه و انجام مراحل تشریفات بندری و گمركی جهت نصب و راه اندازی در یک نیروگاه از طریق حمل مجدد دریایی به جزیره قشم انتقال می یاید.

وی خاطرنشان کرد: وجود ۲۴۰۰ هکتار محوطه عملیاتی و ارایه خدمات بندری به صورت ۲۴ ساعته به كشتی ها و صاحبان کالا و بهره گیری از مدرن ترین تجهیزات تخلیه و بارگیری ازجمله قابلیت ها و مزایای بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری كشور برشمرده می شود.

گفتنی است، "نگله" کلمه‌ای است ظاهراً هندی که در بنادر و گمرکات جنوب بسیار متداول است. با این توضیح که به واحد کالاهای بسته‌بندی نشده مثل یک شاخه تیر آهن یا یک شمش فلزی سنگین یا یک دستگاه ماشین بدون لفاف و حتی به یک دستگاه اتومبیل یا تراکتور نیز که اقلام مانیفست و بارنامه یک واحد را تشکیل می‌دهند، نگله می‌گویند.

نظر شما