شناسهٔ خبر: 61833 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رييس گروه همکاري هاي بين المللي شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران:

ايران در چند قدمي دستيابي به سامانه يکپارچه مديريت ترافيک هوايي است/ ضرورت برنامه ريزي مدون براي استفاده از ظرفيت هاي بين المللي

مرکز کنترل ترافیک هوایی رييس گروه همکاري هاي بين المللي شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران از فاز اجرايي پروژه بازمهندسي ساختار فضاي کشور تا شش ماه ديگر خبر داد و اين پروژه را مقدمه اي براي راه اندازي سامانه يکپارچه مديريت ترافيک هوايي و افزايش کيفيت خدمت رساني در اين حوزه عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران وحيد شاملو، رييس گروه همكاري هاي بين المللي و مدير اجرايي پروژه بازمهندسي ساختار فضاي كشور با بيان اين مطلب عنوان كرد: گروه همكاري هاي بين المللی شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران زيرمجموعه اداره كل برنامه ريزي راهبردي و مديريت عملكرد است كه وظيفه انجام مذاكره ها و همكاري های بين المللي و نيز برقراري و مدیریت ارتباط شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با سازمان ها و مجامع بين المللي را برعهده دارد.

شاملو با اشاره به افزايش قابل ملاحظه ارتباط هاي بين المللي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران با كشورهاي مختلف در دو سال اخير گفت: از سال 95 تاكنون بیش از 150 جلسه بين المللي با بخش های دولتی و خصوصی كشورهاي مختلف از جمله آلمان، فرانسه، انگلستان، هلند، بلژيك، ايتاليا، سوئد، مجارستان، چين، هند، كره جنوبي، امارات، قطر و روسيه در حوزه هاي جذب سرمايه گذاري خارجي، خريد تجهيزات، انتقال دانش و آموزش داشته ايم كه از جمله مهمترين دستاوردهاي آنها مي توان به برگزاری اجلاس بین المللی کاپا در تهران با همکاری مركز بين المللي هوانوردي (CAPA)، اجراي پروژه ملی بازمهندسي ساختار فضاي كشور، طرح اينگام و همکاری با TCB (دفتر همكاري هاي فني ايكائو) و عضويت در هيات مديره ACI براي اولين بار اشاره كرد.

رييس گروه همكاري هاي بين المللي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران از برگزاري موفق اجلاس CAPA در ايران (سال 1395) به عنوان نخستين رخداد موفق بين المللي صنعت هوانوردی  براي شركت پس از توافق برجام ياد كرد و توضيح داد: اين نشست با حضور 200 نفر از متخصصان و مديران صنعت هوانوردي از کشورهای مختلف دنيا برگزار شد و سرآغازي براي ارتباط ما با سازمان ها و شركت هاي مهم و مطرح صنعت هوانوردي براي همکاری های مشترک و استفاده از فرصت ها و ظرفيت هاي بين المللي براي ارتقاي سطح خدمات فرودگاهي و هوانوردي بود.

مدير اجرايي پروژه بازمهندسي ساختار فضاي كشورافزود: انعقاد قرارداد با شركت ADS براي اجراي پروژه بازمهندسي ساختار فضاي كشور در سال 95 محقق شد كه اكنون در مرحله اعتبارسنجي طرح های جدید قرار دارد و تا شش ماه ديگر در پایانه هوایی تهران و مسیرهای هوایی كشور اجرایی مي شود. يكي از اهداف اجراي اين طرح اصلاح ساختار فضای فعلی و شيوه كنترل و مدیریت ترافيك هوايي بر پایه ناوبری ماهواره ای (GNSS) با توجه به افزايش ترافيك و اشباع شدن فضاي پايانه تهران و مسيرهاي بين المللي است كه با اجراي اين پروژه شاهد بهينه سازي مسيرهاي هوايي و افزايش ظرفیت فضا و نیز ايمني پروازها خواهيم بود. ارتقای سطح مهارت های کنترلرهای ترافیک هوایی جهت استفاده از شیوه های نوین کنترل ترافیک از اهداف دیگر این پروژه است.

وي همچنين گفت: در اين طرح با استفاده از مشاور بين المللي تلاش شد شيوه ناوبري هوايي كشور، ماهواره اي و مسيرهاي هوايي موازي طراحي شوند كه با اجراي اين طرح در كنار راه اندازي اتوماسيون جديد مركز كنترل فضاي كشور و فرودگاه مهرآباد به زودي شاهد راه اندازي سامانه يكپارچه مديريت ترافيك هوايي خواهيم بود كه انقلابي در كيفيت خدمت رساني در اين حوزه را به نمايش مي گذارد.

شاملو هدف از برقراري ارتباط و انعقاد قرارداد با TCB (دفتر همكاري هاي فني ايكائو) را استفاده از تجربه اين دفتر و خدمات مشاوره اي تخصصی آن براي طراحي مجدد سامانه های مديريت ترافيك هوايي کشور عنوان كرد و افزود: با اجرای اين قرارداد در تمام مراحل از تعريف نياز تا تامين تجهيزات مورد نياز براي اتوماسيون جديد مركز كنترل فضاي كشور و طراحي مجدد مديريت ترافيك هوايي از مشاوره  و توان فنی TCB استفاده خواهیم کرد.

رييس گروه همكاري هاي بين المللي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران همچنين انجام موفق مذاکرات بین المللی در اجراي طرح تربيت نسل آينده مديران فرودگاهي (اينگام) را از ديگر توفيق هاي اين گروه عنوان كرد و گفت: اجراي اين طرح كه به زودي وارد فاز اجرايي خواهد شد نتيجه تشکیل كارگروه مشترك ميان ايران و یکی از كشورهاي اروپايي در سال 95 بوده است و از ديگر اهداف اين كارگروه مي توان به جذب سرمايه گذاري خارجي براي توسعه فرودگاه ها، مدرن سازي زيرساخت هاي هوانوردي و انتقال دانش و تجربه به كشور يادكرد که همچنان در حال پیگیری است.

وي با اشاره به اينكه بالا بودن سطح کیفی هوانوردي كشورهاي حوزه خليج فارس براي ايران هم تهديد و در عین حال فرصت است، توضيح داد: فاصله داشتن كيفيت خدمات ما با سطح خدمات هوانوردي اين كشورها در ايجاد انگيزه بيشتر براي كسب دانش روز و ارتقاي صنعت فرودگاهي و هوانوردي كشورمان موثر است. در خصوص خدمات ناوبری هوایی فضاي كشور ما در نقطه ارتباط اروپا با خاور دور قرار دارد و داراي مزيت رقابتي يك و نيم ساعته نسبت به کشورهای منطقه در مسیر پروازهای عبوری هستيم و اگر بتوانيم سطح خدمات هوانوردي خود را ارتقا دهيم شاهد افزایش تقاضای پروازهاي عبوري بين المللي از آسمان ايران و ارايه خدمات ترانزیت مسافر و کالا خواهيم بود. البته نمي توان نقش مناسبات سياسي را در این حوزه در کنار مباحث فنی ناديده گرفت. شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی در این حوزه در دو سال گذشته بیشترین تحول را از منظر فنی و تهیه زیرساخت های لازم ایجاد كرده که نتیجه آن مدیریت ترافیک هوایی در فضای کشور با وجود افزایش چند برابری  و نیز نقش آفرینی در مدیریت بحران قطر است.

شاملو تاكيد كرد: ما نيازمند تغییر نگاه و نگرش به ارايه خدمات به مشتری های داخلی و بین المللی شامل مسافران داخلی و بین المللی در فرودگاه ها، شرکت های هواپیمایی داخلی و بین المللی و پروازهای عبوری هستیم. باید از مرحله تولید خدمت عبور و در مسیر ارزش آفرینی برای مشتری و ارايه خدمات با کیفیت و مطابق با نیاز و مطلوب مشتری قدم برداریم. اصلاح ساختار و شیوه دریافت عوارض پروازهاي عبوري و استفاده از روش هاي نوين بازاريابي فضا و فرودگاه ها، از اقداماتی است که از طریق آن می توانیم نقش خود را در منطقه و در سطح  بين المللي پررنگ تر كنيم. البته دراين زمينه تلاش هاي خوبي انجام شده و توانسته ايم تعداد پروازهاي عبوري روزانه را با وجود تحريم  و محدودیت ها از حدود 400 پرواز به بيش از هزار پرواز برسانيم ولي تا جايگاه مطلوب فاصله داريم.

رييس گروه همكاري بين المللي شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران عضويت غلامحسين باقريان، عضو هيات مديره شركت را در هیات مدیره شورای بين المللي فرودگاه هاي دنيا (ACI) فرصتي براي ارتقاي خدمات فرودگاهي كشور عنوان كرد و گفت: با برنامه ريزي مدون و هدفمند مي توانيم از توان اين نهاد براي توسعه صنعت فرودگاهي و ارتقاي سطح خدمت رساني فرودگاه هاي كشور به مسافران استفاده كنيم. سرعت تحولات در صنعت هوانوردي بالاست و براي بهره مندي از فرصت هاي سرمايه گذاري و به کارگیری فناوري هاي روز دنیا و افزایش درآمدهای هوانوردی و غیر هوانوردی نيازمند چابكسازي هرچه بيشتر ساختار شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران و همگرایی همه بخش های شرکت هستيم. توسعه ارتباطات و همکاری های بین المللی با کشورهای صاحب صنعت هوانوردی در همه زمینه ها و همگرایی با سیاست های منطقه ای و جهانی،  توسعه صنعت هوانوردی ایران را در پی خواهد داشت و گروه همکاری های بین المللی همچون سالیان گذشته تمام تلاش خود را در این راستا انجام خواهد داد. 

 

نظر شما