شناسهٔ خبر: 62031 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت

ارائه تسهیلات برای ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های ناکارآمد/برگزاری جلسه فوق‌العاده هیات‌عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان/برگزاری شورای عالی مسکن

شهر تهران تخصیص وام و مصالح ساختمانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه، تصویب کلیات طرح جامع شهر زاهدان، برگزاری شورای‌عالی مسکن، تمهیدات دولت برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و اراضی کشاورزی، دستور برگزاری جلسه فوق‌العاده هیات‌عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان، آخرین وضعیت روند شناسایی اراضی ملی و دولتی مستعد احداث شهرک‌های گردشگری از اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی به شرح زیر است:

تخصیص وام و مصالح ساختمانی به زلزله‌زدگان کرمانشاه

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بازدید از مناطق زلزله زده کرمانشاه با اعلام اینکه وام و مصالح ساختمانی به روال سال گذشته از سوی بنیاد مسکن به زلزله‌زدگان کرمانشاه تخصیص می‌یابد، اعلام کرد: مهمترين کاری که باید با مشارکت مردم انجام دهیم این است که واحدهای باقی‌مانده مسکونی که مقاوم سازی نشد‌ه اند را مقاوم سازی کنیم تا آسیب‌پذیری آنها کاهش یابد.

تصویب کلیات طرح جامع شهر زاهدان/ تهیه سند متم طرح جامع زاهدان با محوریت معاونت حمل و نقل

رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در هفدهمین جلسه شورا ضمن اعلام پذیرش مصوبات کمیته فنی شورا و تصویب آن، اصلاح برخی از بندها را با همکاری استانداری و کمیته فنی در مدت زمان دو ماهه موردتاکید قرار داد و اعلام کرد :تصویب طرح جامع شهر زاهدان به همراه تهیه سند متمم اقتصادی زاهدان و ایجاد پارک لجستیکی در آن شهر به عنوان سند راهنما کمک می‌کند تا توسعه زاهدان محقق شود.

برگزاری شورای عالی مسکن

وزیر راه و شهرسازی از تجهیز همه ظرفیت دولت برای رونق بخش مسکن و تسهیل مسیر خانه دار شدن اقشار ضعیف و خانه اولی‌ها خبر داد و گفت: بازآفرینی شهری مهمترین سیاست دولت در بخش مسکن است که بر اساس این سیاست سالانه تسهیلات با نرخ ۹ درصد برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده شهرهای مختلف کشور به توسعه گران و مردم ارائه می شود.

تمهیدات دولت برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و اراضی کشاورزی

عضو کابینه دولت دوازدهم با اعلام اینکه در راستای مصوبه هیات‌وزیران احداث شهرک‌های گردشگری در ۳ استان شمالی و سپس سراسر کشور مدیریت و ساماندهی می‌شود، گفت: ستاد شهرک‌سازی به عنوان کمیته اجرایي، مصوبه دولت را به صورت جدی دنبال می‌کند که به این کمیته اعضای جدیدی اضافه خواهند شد و اجازه می‌دهیم تا پروژه‌ها آغاز شوند و ساخت و ساز رونق بگیرد.

دستور برگزاری جلسه فوق‌العاده هیات‌عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان

وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای به معاون مسکن و ساختمان این وزارتخانه دستور برگزاری جلسه فوق‌العاده هیات عمومی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان را ابلاغ کرد.

در این نامه تصریح شده است که طبق ماده ۱۰۳ آیین‌نامه اجرایی قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۵ از اعضای اصلی هیات مدیره سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان‌ها برای شرکت در این جلسه دعوت شود.

آخرین وضعیت روند شناسایی اراضی ملی و دولتی مستعد احداث شهرک‌های گردشگری

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام این مطلب که حفظ اراضی کشاورزی اولویت شورا است، از تعیین‌تکلیف نهایی مجموعه اقدامات وزارت راه و شهرسازی در شناسایی اراضی ملی و دولتی مستعد احداث شهرک‌های گردشگری با حضور وزیر راه و شهرسازی در جلسات بعدی خبر داد و گفت: ملاک تصمیمات شورای‌عالی شهرسازی و معماری صیانت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تخریب آنهاست.

نظرات اصلاحی درباره محلات ناکارآمد شهری بم به شورای‌عالی شهرسازی می‌آید

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تشریح جزئیات سفر خود به استان کرمان و بازدید از شهرهای کرمان، جیرفت، بم و نرماشیر، گفت: در بازدید بعمل آمده و موقعیت اراضی ۱۸۰ هکتاری نسبت به شهر جیرفت و قرار گیری آن بر روی خط گسل زلزله و محدوده سفره آب زیرزمینی و از طرفی ساخت و سازهای صورت گرفته در بخش هایی از این اراضی، تصمیم گیری در مورد آن در شورای عالی شهرسازی و معماری گرفته می‌شود.

البرز پنجمین شهر پایلوت طرح‌های توسعه‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی از رایزنی برای حضور مهندس اسلامی وزیر راه و شهرسازی از پروژه بزرگراه شمالی كرج خبر داد و گفت: هدف از انعقاد این تفاهم‌نامه ارتقا و تکمیل همکاری در زمینه برنامه‌ریزی، هدایت، نظارت و پایش طرح‌های توسعه کلان شهر کرج با عنایت به شتاب توسعه شهر و ضرورت تهیه اسناد یکپارچه و کارآمد بوده است.

افزایش شناخت مردم از شهرهای جدید با برگزاری رویدادهای فرهنگی- اجتماعی

مشاور مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه اجتماعی از ارسال ۴۰۰۰ اثر در قالب عکس و ۱۵۵ اثر در قالب فیلم در طول این جشنواره خبر داد و گفت: این آثار پس از بررسی از سوی هیئت داوران به شهرهای خود بازگردانده شده و در یک بازه زمانی یک هفته‌ای برای عموم ارائه شده‌اند که اختتامیه این جشنواره روز ۱۵ آذرماه در شهر جدید صدرا برگزار می‌شود.

شیوه نامه جدید ارتقای پایه مهندسان از ابتدای سال ۹۸ اجرایی می شود

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای تنویرافکار عمومی و شناساندن بهتر شیوه نامه جدید ارتقاء پایه مهندسان به فعالان این حوزه توضیحات جامعی را در کانال شخصی خود منتشر کرد.

وی اعلام کرد: اگرچه در طی این مدت دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های متعددي در مورد آموزش مهندسان ابلاغ و اصلاحاتی در مفاد آنها اعمال شده، اما لزوم توجه به سامانه های مناسب و نوين آموزشی و ضرورت آشنايی مهندسان با آخرين تحولات علمی، اهمیت بازنگري در شيوه‌ نامه ها را بيش از پيش مشهود کرده است.

آغاز تدریجی عملیات اجرایی ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی شهرهای جدید تا پایان سالجاری

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رویكرد جدید وزارت و راه و شهرسازی در احداث ٢٠٠ هزار واحد مسكونی تا سال ١٤٠٠ در شهرهای جدید بیان كرد: خوشبختانه ما با درك این ضرورت برنامه خود را از مدتی قبل آغاز كرده و در سال جاری حداقل اقدامات لازم برای ساخت و آماده سازی ٥٠ هزار واحد مسكونی را آغاز كردیم كه قطعا زمینه ساز تولید مسكن در سنوات آتی نیز در این مناطق خواهد بود.

تاکید بر افزایش توان مالی بانک مسکن

مدیرعامل بانک مسکن، اعلام کرد: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور، رکود حاکم بر بخش مسکن و تعهدات بانک در برابر تسهیلاتی که باید به این بخش ارایه کند، نمایندگان مجلس، سیاست­ ها و برنامه­ های موثر برای افزایش توان مالی بانک مسکن را به تصویب برسانند.