شناسهٔ خبر: 62203 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در سفر به استان فارس صورت گرفت:

بازدید وزیر راه و شهرسازی از ترمینال در دست احداث فرودگاه شیراز/ فرودگاه شیراز به هاب پروازهای خارجی بدل می‌شود

بازدید وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان فارس از پروژه‌های فرودگاه شیراز، از جمله ترمینال در دست احداث این فرودگاه بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان فارس، از پروژه‌های فرودگاه شیراز از جمله ترمینال خارجی در دست احداث این فرودگاه بازدید کرد.

رضا بدیعی‌فرد، مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس در این رابطه به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: وزیر راه و شهرسازی بعد از بازدید از پروژه گسترش حرم شاه‌چراغ، در بازگشت به فرودگاه درخواست داشت تا از پروژه‌های فرودگاه بازدید کند.

وی ادامه داد: آقای اسلامی در این بازدید از ترمینال در دست احداث خارجی فرودگاه بازدید کرد و اطلاعاتی در مورد باقی پروژه‌های فرودگاه نیز به ایشان داده شد. ایشان در انتها تکلیف کرد که پروژه احداث ترمینال خارجی سریع‌‌تر به اتمام برسد.

بدیعی‌فرد در ارتباط با تامین هزینه ساخت ترمینال خارجی جدید فرودگاه شیراز گفت: این ترمینال در حال حاضر با اعتبارات شرکت فرودگاه ساخته می‌شود. اعتبار اولیه ۱۰۰ میلیارد تومان است و بعد از اتمام این ۱۰۰ میلیارد تومان، پروژه به صورت BLT با مشارکت بخش خصوصی ادامه خواهد یافت.

ترمینال ۲۲ هزار متر مربعی

مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس با بیان اینکه این ترمینال با ۲۲ هزار متر مربع زیربنا در زمینی به وسعت ۱۳ هکتار احداث می‌شود، گفت: در حال حاضر احداث نمای سه ضلع شمالی، شرقی و غربی به اتمام رسیده و سازه‌های نمای جنوبی نیز نصب شده است. همچنین پوشش نهایی سقف ۴ لایه این ترمینال در حال نصب است.

وی ادامه داد: گودبرداری برای محوطه‌سازی ایرساید پروژه و اتصال آن به سطوح پروازی در حال انجام است که بعد از زیرسازی، با بتن‌ریزی دنبال خواهد شد.

بدیعی‌فرد پیشرفت قرارداد اولیه احداث این ترمینال را ۷۵ درصد و پیشرفت کل پروژه را ۴۰ درصد ارزیابی کرد و گفت: ۴۰ درصد پروژه مربوط به خرید خارجی است که با توجه به نوسانات نرخ ارز و تنگناهای تامین مواد اولیه با مشکلاتی مواجه شد. بعد از این اتفاق، شرکت به این مشکل ورود پیدا کرد و تامین بخشی از مواد اولیه به تولیدکننده ایرانی سپرده شد.

وی افزود: حمل مصالح و ترخیص مواد از گمرک نیز از دیگر مشکلاتی بود که این پروژه با آن روبرو شد، با این حال کار در حال انجام است و تمام تلاش‌ها بر این است که این پروژه به سرانجام برسد.

شیراز هاب پروازهای خارجی می‌شود

مدیرکل فرودگاه‌های فارس احداث ترمینال خارجی جدید فرودگاه شیراز را پراهمیت توصیف کرد و گفت: این ترمینال یکی از ترمینال‌های بزرگ در فرودگاه‌های کشور است و بعد از ترمینال سلام در فرودگاه حضرت امام، دومین ترمینال بزرگ خارجی کشور به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: با احداث این ترمینال، شیراز به عنوان هاب پروازهای خارجی شناخته خواهد شد که با توجه به ظرفیت‌های استان، این اتفاق در توسعه گردشگری بسیار موثر خواهد بود.

بدیعی‌فرد با بیان اینکه این ترمینال برای اعزام و پذیرش ۲ میلیون مسافر در سال طراحی شده است، گفت: در حال حاضر ترمینال قدیمی فرودگاه به عنوان ترمینال خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد که ظرفیت سالانه آن در حدود ۶۰۰ هزار نفر است. سال گذشته به‌سازی‌های گسترده در آن انجام شده، اما سالن در حال حاضر اشباع است. با افزایش ظرفیت ۲ میلیونی خیلی از مسائل و مشکلات فرودگاه در بخش اعزام و پذیرش مسافر خارجی مرتفع خواهد شد.

وی افزود: احتمالا در آینده ترمینال فعلی پروازهای خارجی برای پروازهای ورودی داخلی به کار گرفته خواهد شد.

به گفته بدیعی‌فرد در حال حاضر در حدود ۳.۵ میلیون نفر در سال با ۳۷ هزار پرواز در فرودگاه شیراز اعزام و پذیرش می‌شوند . در این فرودگاه ۱۵ ایرلاین داخلی و ۵ ایرلاین خارجی ترکیش ایرلاین، قطری، فلای دبی، العربیه و سلام‌ایر فعال هستند. هواپیمایی اتریشی نیز پیشتر در فرودگاه شیراز فعال بود هرچند از ماه گذشته، پروازهای خود را قطع کرد.

 

نظر شما