شناسهٔ خبر: 62373 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

پروژه قطار مشهد - گلبهار در انتظار ابلاغ اعتبار است

هومن گریوانی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: تخصیص سهم ۱۵ درصدی کارفرما(دولت) از فاینانس پروژه قطار سریع السیر مشهد - گلبهار به میزان ۲۵ میلیون یورو هنوز انجام نشده و در انتظار ابلاغ سازمان برنامه و بودجه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا هومن گریوانی کل مبلغ فاینانس پروژه قطار مشهد - گلبهار را ۱۸۶ میلیون یورو اعلام و بیان کرد: سهم طرف خارجی از این مبلغ ۸۵ درصد و سهم کارفرما(دولت) ۱۵ درصد است. 

وی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران با تخصیص این مبلغ از صندوق توسعه ملی موافقت و آن را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه محول کرده و در صورت جاری شدن فاینانس، روند اجرای پروژه قطار سریع السیر مشهد - گلبهار با شتاب بیشتری ادامه می یابد. 

 مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: در صورت عدم تخصیص فاینانس، از آنجا که پروژه قطار برقی مشهد - گلبهار - چناران یک طرح ملی است اتمام آن منوط به تخصیص بودجه لازم توسط دولت و منابع مالی شرکت عمران شهر جدید گلبهار است که این مساله بهره برداری از آن را طولانی خواهد کرد. 

وی افزود: تاکنون ۳۶ کیلومتر از مسیر ۴۰ کیلومتری پروژه قطار سریع السیر گلبهار - مشهد تملک شده و چهار کیلومتر از آن باقی مانده است. این زمینها در تملک افراد حقیقی و حقوقی بوده و تاکنون با مشارکت و همراهی دستگاههای اجرایی و افراد حقیقی بخش عمده ای از مسیر تملک شده است. چهار کیلومتر باقی مانده از مسیر نیز در زمینهای حکمت، حسن آباد و زعفرانیه در محدوده چاهخاصه واقع شده است.

گریوانی ادامه داد: مذاکرات با تعاونی مربوطه برای بازگشایی باقیمانده مسیر مترو مشهد - گلبهار ادامه دارد که امید است به زودی تفاهمنامه مربوط به این قطعه به امضا برسد و پیمانکار نسبت به فرآیند زیرسازی اقدام کند. 

 وی گفت: تاکنون زیرسازی قطعه نخست پروژه به طول ۸.۵ کیلومتر و قطعه دوم به طول ۱۰ کیلومتر انجام شده و زیرسازی قطعه سوم به طول ۱۸.۵ کیلومتر در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار به پیگیری برای امتداد مسیر پروژه قطار سریع السیر مشهد - گلبهار تا شهر چناران نیز اشاره و بیان کرد: در این خصوص مجوز شورای همتای خراسان رضوی اخذ و مراتب برای تایید شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ارسال شده است. 

همچنین روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی در پاسخ به پرسش ایرنا مبنی بر اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی بابت سهم ۱۵ درصدی دولت در فاینانس خارجی پروژه قطار گلبهار - مشهد اعلام کرد: از آنجا که پروژه قطار سریع السیر گلبهار - مشهد پروژه ای ملی است همه اطلاعات مربوط به اعتبارات آن و مکاتبات در این خصوص با وزارت راه و شهرسازی در سازمان مرکزی برنامه و بودجه در تهران موجود است لذا سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی اطلاعاتی در خصوص کم و کیف فاینانس خارجی این پروژه در اختیار ندارد./

نظر شما