شناسهٔ خبر: 62465 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم روز پژوهش دانشگاه علم و صنعت

ارزبری در صنایع مختلف غیرقابل‌انکار است/عدم تطابق پژوهش‌های علمی با نیازهای سطح جامعه

 مراسم روز پژوهش در دانشگاه علم و صنعت با حضور وزیر راه و  شهرسازی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با ذکر مثال‌هایی بر غیرقابل‌انکار بودن ارزبری در صنایع مختلف تأکید کرد و گفت: یکی از آسیب‌های جدی وضعیت اداری کشور عدم تطابق پژوهش‌های علمی با نیازهای سطح جامعه است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و  شهرسازی محمد شریعتمداری امروز در مراسم روز پژوهش دانشگاه علم و صنعت که با حضور محمد اسلامی وزیر راه و  شهرسازی برگزار شد با تأکید بر اینکه باید توجه داشته باشیم که در مراکز آموزشی، انسان پرسشگر بار می‌آوریم یا خیر؟ تصریح کرد: باید  برای ساخت یک انسان پرسشگر در جامعه بازنگری جدی شود و این مسئله با توجه به سابقه پژوهشی و نوع رفتار ایرانیان و اعتقاد عمیق به دین مبین اسلام باید صورت گیرد.

شریعتمداری بابیان اینکه ساخت یک انسان پرسشگر در جامعه باید از ابتدایی‌ترین دوره آموزشی افراد صورت گیرد افزود: اگرچه این مسائل در پژوهش‌های دانشکده مهندسی و صنعتی صورت نمی‌گیرد، اما دامنه‌ توجه به مسائل انسانی به این مراکز نیز می‌رسد.

وی ادامه داد:باید انسان پرسشگر که اهل تحقیق و توسعه است را تربیت کنیم همچنین تقویت روحیه جمعی در انسان‌ها بسیار مهم است که باید آن از کودکی آغاز شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه زمانی که گفتگو شکل گیرد، ناخودآگاه تقسیم‌کار نیز صورت خواهد گرفت اظهار کرد: درد جمعی از خلق جمعی به دست می‌آید.

شریعتمداری ادامه داد: دولتی که پژوهش محور نباشد و از مراکز پژوهشی مسئله محور برخوردار نباشد دچار مشکل خواهد شد که امروزه یکی از آسیب‌های جدی کشور در حوزه‌های دانشگاهی و اجرایی، تطابق نداشتن نیاز‌ها و پژوهش‌ها با یکدیگر است.

وی بابیان اینکه مسئله فوق‌الذکر حاصل کار جمعی است و ضرورت ندارد، همدیگر را متهم کنیم تصریح کرد:در دولت تدبیر و امید هدف ما خارج کردن پراید و جایگزین کردن خودرو دیگری بود که این مسئله به دلیل ارزبری از دستور کار خارج شد به‌طور مثال خودروی پراید دارای ۱۵۰۰ دلار ارزبری بود و خودروی پژو نیز ۲۸۰۰ دلار ارزبری دارد.

این عضو کابینه دولت به مسئله ارزبری در کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود:سال‌های سال است که کمتر از ۱۵ درصد اراضی قابل‌کشت داریم و آب مسئله مهم امروز کشور است.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه فنّاوری روز دنیا در خصوص محیط‌زیست و بهبود شرایط برای آبزیان بسیار مهم هستند اظهار کرد:پژوهش در حوزه اجتماعی و اینکه آیا سرمایه‌دار خارجی می‌خواهیم یا خیر مهم است و برای خصوصی‌سازی صنعت خودروسازی نیز به پژوهش نیازمند هستیم و همچنین برای مواجهه با مشکلات امنیتی نیز باید پژوهش‌های علمی صورت گیرد.

وی بابیان اینکه در دانشگاه علم و صنعت بنیان‌های مهندسی و کاربردی شکل‌گرفته است، بیان کرد: این دانشگاه یکی از مهم‌ترین جایگاه‌ها را در کشور دارا است و امیدواریم مهندس بامهارت تربیت شود تا به جامعه کار کشور بامهارت ورود کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه دانشگاه علم و صنعت را واسط قرار داده‌ایم تا مهارت افزایی انقلابی شکل گیرد افزود:حتماً باید به دنبال استادان جوان و متخصص در حوزه اجرایی باشیم زیرا با توجه به گستردگی حوزه اجرایی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حضور نیروی جوان را بسیار حائز اهمیت است.

وی تبدیل بنگاه‌های اقتصادی سنتی به دانش‌بنیان را با استفاده از افراد باتجربه ضروری دانست و ادامه داد: برای استفاده عالمانه از قدرت بی‌حدوحصر برای نظام اجرایی کشور باید از یک ساختار متناسب بهره برد و تلاش ما این است که به‌جای استفاده از روش سنتی، روش شفافی را حاکم کنیم همچنین در این راستا حاضر هستیم تا طبق تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان حرفه‌وفن و دانشگاه‌ها مهارت آموزی را از پایه آغاز کنیم.

نظر شما