شناسهٔ خبر: 62511 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی:

صندوق توسعه حمل ونقل یك فرصت تاریخی برای توسعه حمل ونقل كشور است/ اختصاص ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای صندوق توسعه حمل ونقل/پروژه‌های نیمه تمام سریع‌تر به اتمام برسد

محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی تاسیس صندوق توسعه حمل ونقل را یك اقدام تاریخی برای رشد و حركت صنعت حمل ونقل كشور خواند و از اختصاص ۱۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این صندوق خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم اختتامیه سومین نمایشگاه حمل ونقل و صنایع وابسته ضمن تبریك هفته حمل ونقل و هفته پژوهش جامعه حمل ونقل را جامعه‌ای عظیم و ارزشمند توصیف كرد و گفت: این جامعه عاشقانه خدمت‌رسانی می‌كند و جریان نشاط را برای مردم به ارمغان می‌آورد تا خاطره آن‌ها از سفر خاطره‌ای شیرین و به یادماندنی باشد.

اسلامی در ادامه از تاسیس صندوق توسعه حمل ونقل خبر داد و گفت: خداوند را شاكریم كه با تدبیر دولت ومجلس محترم یك فرصت تاریخی برای تحول بر حمل ونقل اعم از زیرساخت و سامانه‌های حمل ونقل و خدمات پشتیبان به وجود آمد.

وی ادامه داد: تاسیس این صندوق در قانون پیش‌بینی شده بود و اساسنامه آن دو هفته پیش در دولت محترم تصویب شد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: خوشبختانه پیش‌بینی شده است كه ۱۹ هزار میلیارد تومان منابع در سرفصل‌هایی كه قانون‌گذار پیش‌بینی كرده است برای این صندوق تامین و تحصیل شود تا پیشتوانه‌ای برای شتاب‌بخشی به جریان توسعه باشد.

این مقام مسئول نبود این صندوق را یكی از كاستی‌های بزرگ كشور توصیف كرد و گفت: از همه كسانی كه این اندیشه را داشتند و با تعریف یك چنین وضعیتی این خدمت را به توسعه حمل ونقل انجام دادند قدردانی می‌كنیم. خیلی از كندی‌های حركت ما و شاید ركود با استفاده از ظرفیتی كه در این صندوق ایجاد خواهد شد از میان برداشته خواهد شد.

استفاده از فرصت تحریم برای گسترش توان داخلی

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت ویژه‌ای که به واسطه تحریم به وجود آمده است، گفت: هدف تحریم امروز مقابله شدید با استقلال ایران است. شرکت‌ها و افرادی که هدف تحریم قرار دارند عمدتا ظرفیت‌ها و عناصری هستند که قدرت تعیین کنندگی دارند و در ارتقای عزت ملی تاثیر گذارند.

وی تحریم را فرصتی برای افزایش توان داخلی توصیف کرد و افزود: در این شرایط باید برای افزایش ظرفیت داخلی بدون ملاحظه و با حرکت خردمندانه تلاش و کل کاستی‌های ظرفیت حمل‌ونقل را با بهره‌گیری از فرصت تحریم به ظرفیت صنعتی، علمی و پژوهشی داخل کشور تبدیل کرد.

اسلامی با اشاره به اینکه در مدت کوتاهی که از آغاز تصدی وی در مقام وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد، سعی داشته با توجه به نیاز جامعه و کاستی‌های شدیدی که در ظرفیت‌های حمل‌ونقلی وجود دارد، به این موضوع توجه بیشتری داده شود، گفت: از مسئولان مربوط به این امور خواسته‌ام که در همین مدت کوتاه قراردادهای لازم را با واحدهای صنعتی منعقد کنند.

وی با بیان اینکه در بخش مالی ظرفیت‌های خوبی به عنوان پشتوانه‌ برای تولیدکننده و خریدار  آماده است، ادامه داد: با اتصال تولید کننده و مصرف‌کننده صنعت حمل‌ونقل و با بهره‌گیری از سامانه‌های جدیدی که در اختیارشان قرار خواهد گرفت، گسترش ظرفیت حاصل خواهد شد و فرصتی فراهم می‌شود که ما بتوانیم از زیرساخت‌هایی که توسعه دادیم، بیشتر استفاده کنیم.

دعوت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نیمه تمام

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه کشور در این مدت توانسته‌ایم علی‌رغم کاستی‌ها روند توسعه را طی کنیم، گفت: اما در این برهه از تاریخ ما نیاز داریم که به حرکت خود شتاب دهیم و پروژه‌های نیمه تمام خود را سریع‌تر به اتمام برسانیم.

اسلامی با بیان اینکه  قابلیت بودجه دولت به آن میزان نیست که بتواند این حجم گسترده پروژه‌های نیمه تمام را با بودجه دولتی تمام کند، افزود: به همین دلیل نیاز است که بخش خصوصی با بهره‌گیری از الگوهای مختلف مالی و اقتصادی که برای پروژه‌ها در نظر گرفته شده به میدان بیاید. من همینجا از همه کسانی که دارای ظرفیت و تمکن هستند دعوت می‌کنم به جریان خصوصی‌سازی پروژه‌های نیمه تمام ملحق شوند و با توجه به امکاناتی که در قانون پیش‌پینی شده پروژه‌ها را به دست بگیرند و نسبت به تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها اقدام کنند.

وی ادامه داد: موضع امروز ما در بحث پروژه‌های نیمه‌تمام در همه سرفصل‌ها به شکل مشخصی تعیین شده است و مزیت‌های اقتصادی مناسبی هم دارد که می‌تواند قابلیت رقابت هم به وجود بیاورد. انشاالله که این مشارکت درآمد پایداری را برای عزیزانی که در آن مشارکت می‌کنند، بوجود بیاورد.

جایگاه نیروی انسانی باید ارتقا پیدا کند

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت بحث سرمایه انسانی در صنعت حمل‌ونقل گفت: بزرگترین ثروت کشور ما منابع انسانی است بویژه در حوزه حمل‌ونقل نیازمند توسعه منابع انسانی و حفظ جایگاه و منزلت افراد شاغل در همه حوزه‌ها، یعنی کسانی که بی نام و نشان در حوزه‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای، هوایی و دریایی ایفای نقش می‌کنند، هستیم.

وی ادامه داد: نظام بهره‌مندی و ارتقای این نیروها باید در ساختار تخصصی هر کدام از این نیروها و با توجه به ضوابط به گونه‌ای پایه‌ریزی شود که عرضه و تقاضای منابع انسانی توازن پیدا کند و ما شاهد ریزش و رویش‌های طبیعی برای ارتقای سطح خدمات برای مصرف‌کنندگان و بهره‌برداران که جامعه را تشکیل می‌دهند،باشیم.

اسلامی به اهمیت ارتقای سرمایه انسانی برای بهره‌برداری مناسب از سرمایه کشور اشاره کرد و گفت: از این طریق باید بتوانیم ارزش آفرینی برای تبدیل سرمایه کشور به یک خدمت ماندگار را با رفتار نفیس نیروی انسانی شاهد باشیم.

وی افزود: یک سرمایه نفیس به وجود می‌آید اما نیروی انسانی به دلیل عدم تخصص، شرایط یا دانش نمی‌تواند از آن سرمایه به نحو احسن استفاده کند. این یعنی سرمایه را صرف کردیم اما نتیحه آن برای مردم موجب رضایت نشده و نارضایتی به وجود آورده است. به همین دلیل باید به این موضوع توجه بیشتری کنیم تا بتوانیم ارزش خدمات را بالاتر ببریم و کسب رضایت مردم را در نقطه حداکثری قرار دهیم. 

نظر شما