شناسهٔ خبر: 62570 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل و نقل استان‌ها

ثبت ترابری ۱۱.۵ میلیون نفر سفر و جابه‌جایی ۶۱ میلیون تن کالا در بنادر هرمزگان/توزیع ۶ هزار و ۵۰۰حلقه لاستیک بین رانندگان استان اردبیل/استفاده حداکثری از ظرفیت‌ حمل و نقل برای گردشگری گیلان/ رشد ۷۳درصدی تردد گردشگران در خرمشهر/ در انتظار ابلاغ بودن پروژه قطار مشهد - گلبهار/ تصویب ۱۵ طرح اشتغال زا

گزارش آخر هفته  در هفته‌ای که گذشت، ثبت ترابری ۱۱.۵ میلیون نفر سفر و جابه‌جایی ۶۱ میلیون تن کالا در بنادر هرمزگان، کم شدن ۶۰ کیلومتری فاصله درگز – قوچان با حفر سه تونل، توزیع ۶ هزار و ۵۰۰حلقه لاستیک بین رانندگان استان اردبیل و تصویب ۱۵ طرح اشتغال زا در استان بوشهر از مهمترین اخبار حوزه حمل و نقل استان‌ها بودند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در هفته‌ای که گذشت، ثبت ترابری ۱۱.۵ میلیون نفر سفر  و جابه‌جایی ۶۱ میلیون تن کالا در بنادر هرمزگان، کم شدن ۶۰ کیلومتری فاصله درگز – قوچان با حفر سه تونل، توزیع ۶ هزار و ۵۰۰حلقه لاستیک بین رانندگان استان اردبیل، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های زیر بنایی و حمل و نقل برای گردشگری گیلان، رشد ۷۳درصدی تردد مسافر با شناورهای تفریحی و گردشگری در خرمشهر، در انتظار ابلاغ بودن پروژه قطار مشهد - گلبهار، تصویب ۱۵ طرح اشتغال زا در استان بوشهر از مهمترین اخبار حوزه به شمار می آیند.

خوزستان

بندر خرمشهر ضمن حضور فعال در سومین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل و صنایع وابسته جدیدترین دستاوردها و توانمندی‌های خود را در حوزه صنعت حمل و نقل دریایی عرضه کرد. این نمایشگاه به مناسبت هفته حمل و نقل و حماسه آفرینی فعالان عرصه حمل و نقل با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهر سازی و همچنین محمد راستاد معاون وزیر راه و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و بیش از ۲۰۰ شرکت داخلی و خارجی فعال و معتبر افتتاح شد.

همچنین مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد ۷۳درصدی تردد شناورهای تفریحی و گردشگری در رودخانه های کارون و اروند خبر داد. نوراله اسعدی مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر اظهار کرد: رشد ۷۳درصدی تردد شناورهای تفریحی و گردشگری در رودخانه‌های کارون و اروند طی ۸ماهه سال جاری در این بندر صورت گرفته است. مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت:در ۸ ماهه سال جاری ۳۶۰ هزار و ۲۴۶ نفر از مسیر رودخانه‌های کارون و اروند با شناورهای تفریحی و گردشگری تردد کردند.وی خاطرنشان کرد:این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۳ درصدی را نشان می دهد.

گلستان

رئیس اداره حمل و نقل کالا اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت: طی ۸ ماه گذشته سال ۱۳۹۷، بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تن بار با ۴۱۵ هزار سرویس در داخل و خارج استان جابه جا شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل  ۱۴ درصد از نظر سرویس و ۱۱ درصد از نظر تناژ رشد را نشان می دهد. محسن یازرلو افزود: بیشترین کالای جابه‌جا شده از استان شامل انواع آجر و آرد، گندم، سیب‌زمینی، سیمان، کاه، کلزا، کنجاله و گازوئیل و نفت و گاز بوده است.وی تعداد ناوگان باری گلستان را ۸هزار و ۹۱۹دستگاه وسیله از نوع سبک و سنگین با میانگین سنی ۱۵.۵۸ عنوان و اظهارکرد:وضعیت ناوگان باری استان نسبتاً به روز بوده منتهی بحث نوسازی ناوگان در راستای بهینه سازی و افزایش اثربخشی ناوگان در دستور کار قراردارد.وی، تعداد راننده باری فعال در استان گلستان را نیز، ۱۱ هزار و ۹۷۶ اعلام کرد.

خراسان شمالی

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت راه و شهرسازی استان خراسان شمالی گفت:به طور متوسط سالانه بالغ بر ۱۰۰کیلومتر راه روستایی احداث و آسفالت می‌شود و تلاش کرده‌ایم این مقدار در سال‌های آتی افزایش پیدا کند. علی مردانی سرپرست معاونت مهندسی و ساخت راه و شهرسازی در خصوص راه‌های استان گفت: استان خراسان شمالی فاقد  آزادراه بوده اما دارای ۱۷۰ کیلومتر بزرگراه ،۱۱۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۴۷۰۰ کیلومتر راه‌های روستایی است که از این میزان راه روستایی ۲۰۰۰کیلومتر آسفالت شده و ۲۷۰۰کیلومتر خاکی و شوسه است و در کل ۷۵ پروژه راه به طول ۷۰۰ کیلومتر در استان در دست ساخت است. وی در اشاره به آسفالت راه‌های روستایی در استان اظهار داشت:با توجه به اعتباری که هرساله به احداث راه‌های روستایی استان اختصاص می‌یابد و به طور متوسط سالانه بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی احداث و آسفالت می‌شود، تلاش کرده‌ایم این مقدار در سال های آتی افزایش پیدا کند.
همچنین به مناسبت فراررسیدن هفته حمل و نقل،رانندگان و راهداری كاركنان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای خراسان شمالی به همراه مسئولین تشكل‌های صنفی حمل ونقل استان با استاندار خراسان شمالی دیدار داشتند. محمد علی شجاعی استاندار خراسان شمالی در این دیدار با تاکید بر اهمیت نقش مجتمع‌های خدماتی رفاهی بین‌راهی تاکید کرد و گفت:مجتمع‌های بین راهی در ماندگاری مسافران تاثیر زیادی دارند بنابراین باید به ساخت بیشتر این مجتمع ها اهمیت داد. محمدعلی شجاعی با تاکید بر نقش بخش خصوصی در ارتقای خدمات به مردم اظهار داشت:نگاه و رویکرد ما، حمایت از بخش خصوصی است زیرا این موضوع یکی از سیاست های اصلی دولت تدبیر و امید است.

هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اعلام کرد: طی هشت ماهه سال جاری، بیش از ۶۱ میلیون تن کالا در بنادر این استان تخلیه و بارگیری شد و به ۱۱.۵ میلیون نفر سفر در پایانه های دریایی خدمات رسانی صورت گرفت. اله مراد عفیفی‌پور مدیرکل بنادر و دریانوردی استان با تشریح عملکرد هشت ماهه مجموعه بنادر استان هرمزگان از آغاز سال ۹۷ تا ابتدای آذرماه جاری،گفت: از مجموع ۶۱ میلیون و ۶۵۸ هزار و ۶۵۹ تن کالای تخلیه و بارگیری شده در این بنادر، ۳۹ میلیون و ۷۲۳هزار تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۲۱ میلیون و ۹۳۵تن به فرآوردهای نفتی اختصاص دارد. وی حجم کابوتاژ (حمل و نقل کالا از طریق آب های ساحلی) را چهار میلیون و ۹۸۹ هزار تن و همچنین حجم واردات را چهار میلیون و ۳۴۸ هزار تن کالای غیرنفتی اعلام کرد. عفیفی‌پور ضمن اشاره به صادرات ۲۴میلیون و ۲۳۲ هزار و ۹۸۷تن کالای غیرنفتی در این بنادر، گفت:طی این دوره زمانی، سه میلیون و ۴۱۴ هزار و ۸۲۳ تن از این کالاها ترانزیت و یک میلیون و ۸۶۴ هزار تن، نیز ترانشیپ شد.

همچنین مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه از افزایش ۲۴ درصدی صادرات غیر نفتی، افزایش۲۰درصدی ترابری ایمن مسافران دریایی و رشد ۲۸ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینر در این بنادر خبر داد. قاسم عسکری نسب با ارائه گزارشی از عملکرد هشت ماهه بنادر غرب هرمزگان در سال ۹۷ اظهار داشت: در این دوره زمانی،درمجموع پنج میلیون و ۸۳۴ هزار و ۶۵۰ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بنادر غرب هرمزگان تخلیه و بارگیری شد كه یک میلیون و ۲۷۸ هزار و ۷۹۰تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و چهار میلیون و ۵۵۵ هزار و ۸۶۰ تن به فرآورده‌های نفتی اختصاص داشته است.

فارس

رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل راه و شهرسازی فارس گفت: از مهمترین استراتژی‌های راه و شهرسازی توسعه مبنی بر حمل و نقل همگانی است. مهدی عبدالهی رئیس اداره هماهنگی حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی فارس با اشاره به این که از مهمترین استراتژی‌های راه و شهرسازی توسعه مبنی بر حمل و نقل همگانی است، افزود: پیاده‌سازی سیستمی در بخش حمل و نقل زمانی موفق خواهد بود که هم منافع عمومی را حفظ و تامین کند و هم منافع شخص سفرکننده را در بر داشته باشد. وی تصریح کرد: این نگاه یک نگاه ویژه است. نگرشی فرابخشی به استراتژی حمل و نقل که نتیجه آن کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت، کاهش مصرف انرژی و کاهش سوانح رانندگی خواهد بود.

خراسان رضوی

معاون مهندسی و ساخت اداره كل راه و شهرسازی خراسان رضوی وضعيت پروژه های راهسازی شهرستان درگز تشریح و از کاهش فاصله این شهرستان با قوچان خبر داد.  محمد پارسا در خصوص وضعيت محور جديد درگز- كبكان – دوغايي گفت: اين محور از درگز آغاز و پس از عبور از ارتفاعات الله اكبر و روستای خادمانلو در سه راهي دوغايي به محور اصلي مشهد قوچان متصل مي شود. وي افزود: با ساخت اين مسير جديد، فاصله درگز – قوچان ۶۰ كيلومتر نسبت به مسير فعلی كوتاهتر خواهد شد و با توجه به كوهستانی بودن منطقه که نظر به اينكه براي عبور از ارتفاعات الله اكبر نياز به حفر سه دستگاه تونل به طول ۴۰۷۰ متر است، جهت ساخت و بهره برداری از محور فوق نياز به اعتباري بالغ بر ۸۰۰ ميليارد تومان است.

همچنین مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: تخصیص سهم ۱۵ درصدی کارفرما(دولت) از فاینانس پروژه قطار سریع السیر مشهد - گلبهار به میزان ۲۵ میلیون یورو هنوز انجام نشده و در انتظار ابلاغ سازمان برنامه و بودجه است.  هومن گریوانی کل مبلغ فاینانس پروژه قطار مشهد - گلبهار را ۱۸۶ میلیون یورو اعلام و بیان کرد: سهم طرف خارجی از این مبلغ ۸۵ درصد و سهم کارفرما(دولت) ۱۵ درصد است وی ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران با تخصیص این مبلغ از صندوق توسعه ملی موافقت و آن را برای اجرا به سازمان برنامه و بودجه محول کرده و در صورت جاری شدن فاینانس، روند اجرای پروژه قطار سریع السیر مشهد - گلبهار با شتاب بیشتری ادامه می یابد  مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: در صورت عدم تخصیص فاینانس، از آنجا که پروژه قطار برقی مشهد - گلبهار - چناران یک طرح ملی است اتمام آن منوط به تخصیص بودجه لازم توسط دولت و منابع مالی شرکت عمران شهر جدید گلبهار است که این مساله بهره برداری از آن را طولانی خواهد کرد

اردبیل

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان از توزیع ۶ هزار و۵۰۰ حلقه لاستیک در بین رانندگان استان خبرداد و گفت:برنامه ریزی برای توزیع لاستیک های ثبت نام شده ادامه دارد. علی رحمتی در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری افزود: ۲ هزار و۷۲۰دستگاه  ازثبت نام کنندگان لاستیک باقی مانده است که به ترتیب اولویت در مراحل بعدی بین رانندگان توزیع خواهد شد. رئیس کمیته حمل ونقل ستاد اجرایی خدمات سفر استان اردبیل ضمن گرامیداشت ۲۶ آذرماه روز حمل ونقل ورانندگان، یک دی ماه روز راهداری را تبریک گفته و از فعالیت ۸۴ شرکت حمل ونقل در استان خبرداد و اظهارکرد: تعداد رانندگان در بخش حمل و نقل کالا ۱۱هزار و۴۷۰ نفر می‌باشد که متوسط عمر ناوگان باری در استان اردبیل ۲۱سال است.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: همزمان با روز راهداری۱۲۰اکیپ راهداری زمستانی عازم محورها و گردنه‌های برفگیر استان می‌شوند. علی رحمتی با تبریک ۲۶ آذرماه روز حمل ونقل و رانندگان و ۱دی‌ماه روز راهداری، از تلاش‌ها و زحمات راهداران و رانندگان سخت کوش استان قدردانی کرد و افزود:۲۶ آذر ماه یادآور رشادت و ولایت پذیری رانندگان در سال ۶۲است که به فرمان امام لبیک گفته و در کنار سایر رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس در خدمت مردم و کشور بودند. مدیرجهادی استان از آمادگی ۲۵۰دستگاه ماشین آلات و ۴۵۸نیروی انسانی برای انجام عملیات زمستانی از یک دی ماه تا ۲۰فروردین در ۱۲راهدارخانه ثابت و سیار استان خبرداد و افزود:۱۵هزار تن نمک نیزبرای انجام عملیات برفروبی در زمستان خریداری و در راهدارخانه ها انبار شده است.

گیلان

با هدف تعامل و همکاری بیشتر، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در اولین روزهای کاری خود با رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان دیدار و گفتگو کرد. در این نشست صمیمانه که در دفتر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد، بر تعاملات بیش از پیش و توسعه زیرساخت‌های مورد نظر برای رسیدن به اهداف تأکید شد. ماکان پدرام مدیرکل راه وشهرسازی گیلان ضمن ابراز خرسندی از این دیدارگفت: اقدامات، فعالیت‌ها و پروژه‌هایی که توسط مجموعه راه و شهرسازی در استان انجام می‌شود تمامی در راستای تکامل و توسعه شهر و استان است و میسر نمی‌شود مگر با تعامل و همیاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که امید است این تعامل بیش از پیش محسوس باشد.

مرکزی

مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی از تکمیل تقاطع غیرهمسطح فرمهین در آینده نزدیک خبر داد. احمد مرزبان مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت:پروژه تقاطع غیرهمسطح فرمهین به طول ۶۳۰ متر و عرض ۸۰/۱۱متر در هر لاین رفت و برگشت تکمیل و بزودی افتتاح خواهد شد.  وی گفت:پروژه ساخت تقاطع غیرهمسطح اراک فرمهین در ۴دهانه هریک به طول ۷۰/۱۸ متر با اعتباری بالغ بر ۱۴میلیارد تومان احداث شده که تاکنون ۱۲۵۳۰۸ مترمکعب خاکبرداری،۵۶۳۶۲ مترمربع خاکریزی،۳۱۱۳ مترمکعب زیر اساس و ۲۹۸۸ مترمکعب اساس  انجام شده است.مرزبان اضافه کرد:۱۸۲۱۶ مترمکعب بتن ریزی ، ۲۲۹۳۳ مترمربع قالب بندی نیزانجام شده است.

همچنین مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: جهت تکمیل محورازنا - شازند قراردادی به مبلغ حدود ۷۴ میلیارد تومان از محل طرح های ملی تامین اعتبار خواهد شد. در بازدید از محور ازنا _ شازند توسط نماینده مردم شازند ، استاندار مرکزی ، فرماندار و مدیر کل راه و شهرسازی و سایر مسئولین صورت پذیرفت. مدیرکل راه و شهرسازی استان مرکزی در حاشیه این بازدید گفت: طول کل این  محور در استان مرکزی ۳۹ کیلومتر میباشد که ۱۳ کیلومتر قطعه اول طی قراردادی به مبلغ ۶ میلیارد و دویست میلیون تومان با پیمانکار در حال اجراست که تاکنون ۱۸۰ هزار مترمکعب عملیات خاکبرداری سنگی با ۵ مرحله انفجار صورت گرفته .همچنین ۴۰ هزار مترمکعب خاکریزی و ۴۴ دستگاه ابنیه فنی در مراحل مختلف اجرایی است.

ایلام

مديركل راه وشهرسازي استان ايلام از اتمام پروژه سه راهي ميمه- گوراب( محور ملكشاهي- آبدانان) بازديد كرد. كاظمي در بازديد از اتمام پروژه سه راهي ميمه- گوراب( محور ملكشاهي- آبدانان)، هدف از اجراي اين پروژه ۵ كيلومتري را رفع نقاط پر حادثه و ايمني تردد محور ملكشاهي به آبدانان عنوان كرد و افزود: براي اجراي اين پروژه بالغ بر ۵ ميليارد تومان اعتبار هزينه شده است

بوشهر

جلسه كارگروه امور زير بنايی شهرسازی استان با حضور معاون استاندار و اعضای کارگروه در ساختمان استانداری برگزار شد.  فرزاد رستمی مدير كل راه و شهرسازي استان بوشهر و دبير شورا در اين باره اظهار داشت: جلسه كارگروه امور زيربنايي و شهرسازي استان در سالن جلسات شماره ۱استانداري برگزار شد كه موارد ارسالي به دبيرخانه اين كارگروه بررسی شد. رستمی افزود: در این جلسه ۲۱ طرح شامل طرح های خدماتی، کشاورزی ، تأسیساتی و صنعتی مورد بررسی قرار گرفت و ۱۷ طرح به تأیید کارگروه رسید. ( شهرستان دیر ۲ طرح، شهرستانی دشتی ۵ طرح ، شهرستان دشتستان ۲ طرح، شهرستان گناوه ۳ طرح ، شهرستان تنگستان ۴ طرح و شهرستان دیلم ۱ طرح ) با اجرای طرح های مذکور حدود ۱۵۰ نفر، مشغول به کار شوند.

نظر شما