شناسهٔ خبر: 62694 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس مرکز مطالعات شرکت بازآفرینی شهری:

آموزش برنامه‌ها و سیاست‌های بازآفرینی شهری به تمام دستگاه‌های عضو ستاد/ حضور ۳۸۰ دستگاه در اولین دوره آموزشی

حبیب خراسانی رییس مرکز مطالعات شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه بازآفرینی شهری صرفا تصمیم دولت نیست و یک سیاست کلی نظام است، گفت: اولین دوره آموزشی «بازآفرینی شهری پایدار در راستای ارتقای قابلیت زیست‌پذیری شهرها» در دانشگاه تهران برگزار شد که در این دوره یک‌ هزار و ۲۵۰ نفر از کل استان‌های سراسر کشور ثبت نام کرده‌اند که ۸۰ نفر از آنها شهرداران‌ هستند همچنین از این تعداد ۳۸۰ دستگاه حضور دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا حبیب خراسانی‌ در حاشیه مراسم اولین دوره آموزشی بازآفرینی‌ شهری در جمع خبرنگاران با اشاره به سیاست های بازآفرینی شهری اظهار داشت: برنامه بازآفرینی‌ شهری باید یک سیاست و راهبرد‌ جدیدی در توسعه شهری به کار بگیریم‌ چراکه با توجه به اتفاقات چند دهه اخیر به ویژه در بافت‌های فرسوده و حاشیه شهرها طرح بازآفرینی‌ شهری از بُعد‌ تصمیمات دولتی تغییر کرده و تبدیل به یک سیاست در کل نظام شده به طوری که تمام دستگاه‌ها برای اجرای هر چه سریع‌تر این طرح باید دخالت کنند.

رئیس مرکز مطالعات شرکت بازآفرینی شهری تاکید کرد: بازآفرینی شهری صرفا تصمیم دولت نیست و یک سیاست کلی نظام است.  

وی  با بیان اینکه برای اجرای سیاست‌های باز آفرینی شهری، رویکرد شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تغییر ماهیت داده و به شرکت عمران باز‌آفرینی شهری تبدیل شد،  گفت: این شرکت دیگر اقدامات‌ اجرایی انجام نمی‌دهد و به یک شرکت سیاست ‌گذار تبدیل شده است. این اتفاق باید در تمامی شهرهای ایران رخ دهد و به یک راهبرد‌ واحد و اصلی تبدیل شود و در این بین باید مختصات علمی و تخصصی این اقدام مشخص شود.

رئیس مرکز مطالعات شرکت بازآفرینی شهری با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح بازآفرینی‌ شهری باید با یک سیاست‌گذاری و راهبرد واحد جلو برویم، گفت: البته این برنامه باید با تکیه بر مختصاتی از جمله  شرایط اقلیمی،‌ جغرافیایی و ویژگی های شهری به اجرا برسد.

خراسانی تاکید کرد: دولت، مجلس و شورای نگهبان باید در اجرای هر چه سریع‌تر این طرح حمایت‌های لازم را انجام دهند، به طوری که در ماده ۷ طرح بازآفرینی‌ شهری به این موضوع اشاره شده و در این ماده اجرای این طرح جزء وظایف اصلی تمامی دستگاه‌ها است.

وی با اشاره به محتوای ماده ۷ طرح بازآفرینی شهری گفت: در ماده ۷ برای جلب مشارکت‌های مردمی تمام دستگاه‌ها از جمله شهرداری‌ها مکلف‌ هستند که برنامه‌ ریزی‌های لازم را انجام و اطلاع ‌رسانی و آموزش و جلب مشارکت را در دستور کار خود قرار دهند.

خراسانی ادامه داد: تمامی دستگاه‌های اجرایی که عضو ستاد بازآفرین شهری پایدار هستند، از گروه‌های هدف این آموزش ها محسوب می‌شوند و در سطح ملی و استانی دبیران، شهردارها‌ و روسای فرمانداران‌ هستند که برنامه‌ های بازآفرینی و آموزش‌های لازم را انجام می ‌دهند.

وی افزود: اولین دوره آموزشی با رویکرد جدید در دانشگاه تهران برگزار شده است که در این دوره یک‌ هزار و ۲۵۰ نفر از کل استان‌های سراسر کشور ثبت نام کرده‌اند که ۸۰ نفر از آنها شهرداران‌ هستند همچنین از این تعداد ۳۸۰ دستگاه حضور دارند که به صورت داوطلبانه‌ ثبت نام کرده و این امر نشان می ‌دهد که برنامه ملی بازآفرینی‌ شهری به عنوان دغدغه‌ اصلی تمامی دستگاه‌های اجرایی به ویژه شهرداران است.

رئیس مرکز مطالعات شرکت بازآفرینی‌ شهری با بیان اینکه اجرای طرح ملی بازآفرینی‌ شهری بدون اقدام مشترک و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی به نتیجه نمی‌رسد و اجرای با کیفیت ‌تر و بهتر این طرح نیاز به آموزش و فرصت‌سازی دارد، گفت: برنامه اقدام مشترک بین دستگاه ها برای اجرای سیاست های بازآفرینی شهری نیاز به آموزش دارد که اولین گام آن را امروز در دانشگاه تهران شروع کردیم. /

نظر شما