شناسهٔ خبر: 6293 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

رئیس جمهور مطرح کرد:

تصمیمات خوبی برای توسعه راه، راه‌آهن و بندر استان گیلان گرفته شده است

سفر به گیلان رییس جمهور در پایان پانزدهمین سفر استانی دولت و کاروان تدبیر و امید گفت: در زمینه توسعه راه، راه آهن و بندر استان گیلان تصمیمات خوبی اتخاذ شده و امیدواریم طرح های این بخش، تا سال آینده به بهره برداری برسند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه ۲۷ فروردین در جمع خبرنگاران استان گیلان در رشت اظهار کرد: درصددیم پروژه خط آهن از رشت به انزلی و در نهایت به آستارا متصل شود. در طرح اول که از رشت به انزلی است، بدلیل کوتاه بودن مسیر، زودتر انجام می شود اما ادامه آن تا آستارا که بسیار حائز اهمیت است، کار اجرایی‌اش آغاز خواهد شد.

وی ۱۱کیلومتر باقیمانده از تکمیل آزادراه قزوین - رشت را به گلوگاهی برای رفت و آمد توصیف و اظهار کرد: گرچه تکمیل این پروژه، هزینه بسیاری می طلبد اما اجرایی و عملی خواهد شد.

رییس جمهوری درباره بندر کاسپین بیان کرد: این بندر می تواند بندر بزرگی برای دریای خزر باشد و امیدواریم در آن چهار پست اسکله تا اوایل سال آینده، به بهره برداری برسد که این موضوع تحرک خوبی در منطقه آزاد تجاری و صنعتی انزلی و استان گیلان ایجاد می‌کند.

همچنین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در جریان بازدید دکتر حسن روحانی رییس جمهوری از این منطقه گفت: در تلاش برای تبدیل این منطقه به کانون داد و ستد کالاهای استراتژیک کشورهای حوزه دریای خزر هستیم.

به گزارش ایرنا، رضا مسرور روز پنجشنبه اظهار کرد: برای نیل به این مقصود، ایجاد زیرساخت های بندری و ریلی ، راه اندازی کریدورهای ترانزیتی عبوری از منطقه و ایجاد و رونق بورس کالا را دنبال می کنیم .

وی در توضیح روند احداث بندرکاسپین افزود : طرح احداث موج شکن های مجتمع بندری کاسپین از سال ۱۳۸۸ آغاز شده و تا سال ۹۲ تنها به طور میانگین کمتر از ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از سال ۹۱ به صورت بلاتکلیف رها شده بود.

مسرور تصریح کرد: پس از استقرار تیم مدیریتی جدید ضمن انجام مطالعات مهندسی ارزش و کاهش یک هزار میلیارد ریالی از قیمت تمام شده پروژه و فعالسازی این پروژه راکد از آبان ماه سال ۹۲ تاکنون در کمتر از ۱۸ ماه، میانگین پیشرفت فیزیکی معادل ۱۸ درصد داشته و به طور دقیق تر تاکنون در موج شکن شرقی پیشرفت فیزیکی ۶۱.۰۶ و در موج شکن غربی ۵۰.۴۵ درصد بدست آمده است.

وی اضافه کرد : مقایسه تفاوت مسافت بنادر مهم جنوب شرق آسیا با بنادر مهم اروپایی نظیر هلسینکی فنلاند، هامبورگ آلمان و روتردام هلند از طریق مسیر کریدور شمال - جنوب با بهره گیری از مسیر منطقه آزادانزلی در کشور در مقایسه با مسیر سنتی کانال سوئز حکایت از کاهش زمان سفر از ۴۰ الی ۶۰ روز به ۲۵ الی ۳۰ روز و کاهش و صرفه جویی در هزینه ها تا حد ۳۰ درصد دارد .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی خاطرنشان کرد : این موضوع نقش کلیدی ، ایجاد زیرساخت های اساسی نظیر بندر کاسپین را در این کریدور پررنگتر می کند.

وی همچنین در توضیح روند احداث تقاطع غیرهمسطح بعنوان یکی از پروژه های در دست اجرا با حدود ۹۲ درصد پیشرفت افزود: طرح احداث تقاطع غیر هم سطح منطقه آزاد انزلی که از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۲ فقط ۳۵درصد پیشرفت فیریکی داشته و روند ساخت آن از سال ۱۳۹۱عملا با وقفه مواجه شده بود که پس از استقرار تیم مدیریتی جدید و فعال سازی پروژه های راکد، ضمن تسریع در روند احداث مسیر مستقیم این پروژه از آبان ماه سال ۹۲ تاکنون و در کمتر از ۱۸ ماه پیشرفت فیزیکی آن به حدود ۹۲ درصد رسیده است .

مسرور تصریح کرد : تقاطع غیر هم سطح منطقه آزاد انزلی بصورت روگذر و شبدری کامل بوده که طول شاخه اصلی تقاطع از ابتدای محل فراز تا انتهای محل فرود در حدود یک هزار و ۱۰۰ متر و دو باند شمالی و جنوبی است؛ این تقاطع جهت تامین کلیه حرکات گردشی و تغییر مسیرها و نیز یک زیرگذر به طول ۶۰۰ متر جهت اتصال مسیر رشت - انزلی به بندر کاسپین و به منظور توزیع متوازن بار ترافیکی بندر مذکور طراحی شده است .

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی اظهار کرد: همچنین دسترسی مسیر راه آهن به محل اسکله و در نهایت اتصال منطقه به کمربندی امام زاده هاشم نیز از مسیر زیر گذر انجام می شود ./

نظر شما