شناسهٔ خبر: 63555 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

اسلامی در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت:

مهار حاشیه‌نشینی در شهرها تکلیف اصلی دولت است/ ضرورت بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد براساس عیار فرهنگی محلات هدف

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این شرایط تکلیف اصلی دولت مهار فرآیند گسترش حاشیه‌نشینی در شهرهاست گفت: ما باید در کنار این مسئله به عرضه مسکن برای اقشار کم‌درآمد، متوسط و روبه پایین جامعه توجه کنیم و از همین رو تولید منازل ارزان قیمت، عرضه مناسب و ساماندهی بازار از اولویت‌های تحقق این هدف به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع هوشنگ عشایری و معارفه سید محمد پژمان مدیرعامل جدید شرکت بازآفرینی شهری ایران ضمن تقدیر از زحمات مدیرعامل سابق این شرکت و همچنین تشکر از آقای پژمان برای پذیرفتن مسئولیت جدید بیان کرد: شرکت بازآفرینی، شرکتی راهبردی است که درحال حاضر به دلیل عدم توجه به مطالبات مکرر موجود در این حوزه، شاهد صورت حساب سنگینی در این بخش در مقابل خودمان هستیم.

وی ادامه داد: باید بگویم که شاید هیچ جلسه‌ای در هیئت دولت نباشد که رئیس جمهوری در آن به بحث بازآفرینی اشاره‌ای نکنند و همواره پیگیر اتفاقات انجام شده در این حوزه هستند به همین دلیل باید بیش از پیش به این موضوع توجه کرده و آن را در دستور کار خود قرار دهیم.

وزیر راه و شهرسازی در این خصوص اضافه کرد: موضوع مهم در حال حاضر این است که تغییرات اقلیم امروز به وقوع پیوسته و مهاجرت‌ها از روستا به شهرها شکل گرفته است، از سویی دیگر شرایط اقتصادی نیز متفاوت شده و همگی در کنار هم به طور طبیعی حاشیه‌نشینی را ایجاد کرده‌‌اند، موضوعی که در این دوره به یک محور مورد توجه در نگاه مسئولان عالی‌رتبه کشور تبدیل شده است.

اسلامی در ادامه گسترش حاشیه‌نشینی را دلیل اصلی تهی شدن هسته شهرها و ناکارآمدی بافت‌های شهری دانست و افزود: متأسفانه این اتفاقات باعث متروکه شدن نواحی باارزش شهری و همچنین ایجاد کانون آسیب‌های اجتماعی در بافت‌های دورن و برون شهری می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه در این شرایط تکلیف اصلی دولت مهار فرآیند گسترش حاشیه‌نشینی در شهرهاست، گفت: ما باید در کنار این مسئله به عرضه مسکن برای اقشار کم‌درآمد و متوسط و روبه پایین جامعه توجه کنیم که تولید منازل ارزان قیمت، عرضه مناسب و ساماندهی بازار از اولویت‌های تحقق هدف مذکور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر احداث سالیانه 100هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده در دستور کار ما قرار دارد گفت: متأسفانه با وجود شناسایی ۲۷۰۰ محله هدف، اگر آمار و امور انجام شده را با میزان کمی بافت مقایسه کنیم نه تنها هیچ تناسبی ندارد بلکه در بخش دیگر شاهد رشد شتابان حاشیه‌نشینی به دلایل مختلف هستیم که باید مدنظر قرار گیرد.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید در این خصوص اظهار کرد: راه حل اصلی برای رفع این مشکل تصمیم‌گیری برای هر منطقه و هر محله به اقتضای شاخص‌های خود آن محله است، بدون شک ما نمی‌توانیم فرهنگ، اقلیم و ویژگی‌های هر محله را نادیده بگیریم و برای همه آن‌ها نسخه‌ای واحد بپیچیم، بلکه باید تمدن شهری را متناسب با بستر محلات و عیار فرهنگی آن بازآفرینی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه آقای پژمان نیز این دیدگاه را پذیرفته و با این رویکرد وارد مجموعه شده است، گفت: برای ما مهم است که پول صندوق توسعه ملی چگونه و کجا هزینه می‌شود؟ چراکه همه می‌دانیم این پول به راحتی برای امور تصویب نشده و قطعا برای اقدامات بسیار حیاتی و مهم اختصاص داده می‌شود، در این راستا باید توجه کنیم که پتانسیل مردم نیز در پیشبرد کارها قابل ملاحظه است که باید در رسیدن به هدف از آن استفاده شود.

اسلامی اضافه کرد: همانطور که می‌دانید بافت‌های ناکارآمد مشکلات متفاوتی دارند در برخی نقاط شاهد محدودیت‌های تاریخی، در برخی مسائل دارای مشکلات ثبتی و حقوقی و در برخی موارد دارای مغایرت‌ با طرح جامع هستیم که هرکدام باید با تعامل دستگاه‌های ذیربط حل و رفع شود.

این مقام مسئول با تأکید بر اهمیت تعامل خوب بین شرکت بازآفرینی و معاونت شهرسازی و معماری برای پیشبرد پروژه‌ها گفت: در این مناطق باید جذابیت‌ها لازم جهت جذب سرمایه گذار و استفاده از پتانسیل‌های مالی ایجاد شود تا با توانمندسازی نظام مدیریت شهری و فرآیند بازآفرینی محلات شرایط جهت یک زندگی متفاوت برای مردم فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ماامروز در شرایطی هستیم که از بنیاد مسکن درخواست کردیم همانطور که در زمان بحران و مناطق زلزله‌زده یا طوفان‌زده وارد محلات شده و به ساخت و ساز می‌پردازد در این حوزه نیز به کمک ما بیاید و در بازآفرینی نواحی‌ای چون حاشیه‌های شهری در سیستان و بلوچستان و خوزستان حضور یابد، زیرا این مناطق بدون هیچ خدمات و طرح‌ریزی، دارای سکنه هستند و به شدت نیاز به ساماندهی دارند.

اسلامی با بیان این مطلب که رئیس‌جمهوری به تولید ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در اراضی رایگان دولتی تأکید دارند، گفت: هر ارگان که در این نواحی دارای زمین است باید آن را برای اجرای برنامه به وزارت راه و شهرسازی واگذار کند و این امر به طور جدی باید مورد پیگیری قرار گیرد./

نظر شما