شناسهٔ خبر: 63557 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۲۶ دی می‌خوانید

نیروهای تازه نفس در وزارت راه و شهرسازی

روزنامه روز گذشته تودیع و معارفه سه معاون وزیر راه و  شهرسازی در حوزه مسکن و شهرسازی انجام شد. طبق صحبت‌های وزیر راه و شهرسازی این نیروهای تازه نفس آمده‌اند تا به برنامه ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا پایان دولت تحقق بخشند. امروز روزنامه «ایران» با تیتر «آغاز ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی جدید از بهمن ماه» به این تغییرات پرداخته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

عصر اقتصاد

وزیر راه و شهرسازی:

نظام حمل‌ونقل هوایی نیاز به تغییر نگرش دارد 

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در نشست دیدار با مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی و هلی‌کوپتری کشور، با مهم توصیف کردن صنعت هوانوردی گفت: ما یک کشور خاص و فوق‌العاده پراستعداد برای داشتن یک هوانوردی مقتدر و با عزت و آبرو هستیم.اسلامی با اشاره به تحریم‌های صنعت هوانوردی کشور ادامه داد: بالاخره کشور ما کشوری است که انقلاب کرده و مهم ترین خواست انقلاب نیز استقلال بوده است. استقلال ما توسط استکبار جرم است و به همین دلیل با ما مقابله می‌کند؛ بنابراین ما هر ساز و کاری که انتخاب می‌کنیم باید متوجه باشیم که در چه فضایی کار می‌کنیم.

وی افزود: از بدو پیروزی انقلاب تا کنون همیشه صنعت هوایی ما تحریم بوده است. چه بسیار افرادی که در آمریکا به علت فروش قطعه به ایران دستگیر و زندانی شده‌اند. ما در تحریم با خودباوری و با یک حرکت غیرتمندانه توانسته‌ایم این صنعت را حفظ کنیم، اما امروز از وضع مطلوب فاصله داریم؛ هم ایرلاین‌ها دچار مشکلاتی هستند و هم مردم شکایت دارند.وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نارضایتی مردم از خدمات صنعت حمل‌ونقل هوایی گفت: ما روزانه انبوهی از شکایت‌های مردمی را دریافت می‌کنیم. همچنین با انبوهی از تذکرات نمایندگان مجلس و سوال از وزیر مواجه هستیم.

ایران

به منظور تحقق ساخت ۲۰۰ هزار مسکن در شهرهای جدید انجام می‌شود

آغاز ساخت ۶۰ هزار واحد مسکونی جدید از بهمن ماه

»وزیری که در میانه راه آمده باشد مانند مشتری آخر شب است و نمی‌تواند تغییرات عمده انجام دهد.» محمد اسلامی در روز معارفه‌اش این توصیف را از انتخاب شدنش به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی ارائه کرد و با اینکه وزیران اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت، که همزمان با وزیر راه و شهرسازی بر مسند وزارت قرار گرفتند، چندین معاون خود را عوض کردند اما اسلامی فقط یکی از معاونان خود را جابه‌جا کرد. به نظر می‌رسید اسلامی همان‌طور که گفته بود قصد تغییرات عمده در وزارتخانه را ندارد اما او روز گذشته در تصمیمی جدید ۳ معاون مسکنی خود را عوض کرد تا مهم‌ترین برنامه او در بخش مسکن یعنی ساخت ۴۰۰ هزار واحد در ۲ سال با سرعت بیشتری عملیاتی شود.

با ایجاد جابه‌جایی‌های جدید در سه معاونت وزارت راه و شهرسازی، مازیار حسینی به‌عنوان معاون مسکن و ساختمان، محمد پژمان به‌عنوان رئیس شرکت بازآفرینی شهری و فرزانه صادق به‌عنوان معاون شهرسازی و معماری به ترتیب از سوی اسلامی جایگزین حامد مظاهریان، محمد عشایری و محمدسعید ایزدی شدند.

دنیای اقتصاد

روند ۲۷ ساله تورم املاک بررسی شد

بازار زمین در دو سناریو

چشم‌انداز بازار زمین- املاک کلنگی- در پایتخت را می‌توان در قالب دو سناریو ترسیم کرد. سازنده‌ها در تهران اگر چه طی هفته‌های اخیر نشانه‌های خفیف از آرام شدن التهاب قیمت زمین را دریافت کرده‌اند، اما همچنان نسبت به وضعیت ماه‌های آتی سردرگم هستند و به همین علت، ساخت‌و‌ساز با رکود موقت مواجه شده است. روند نوسانات قیمت زمین در ماه‌های آتی را می‌توان از روی رابطه ۲۷ سال گذشته بین تورم زمین و تورم مسکن، بررسی کرد. شرایط حاکم بر بازار ملک، احتمال جهش بیشتر قیمت زمین را ضعیف معرفی می‌کند.

آینده نوسانات قیمت «زمین» در تهران، در قالب دو سناریو قابل بررسی است. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از آخرین وضعیت بازار معاملات املاک مسکونی قابل تخریب و نوسازی (کلنگی قابل مشارکت در ساخت در مناطق مختلف شهر) نشان می‌دهد: مطابق تحقیقات میدانی از واسطه‌های ملکی و سازنده‌ها، در حال‌حاضر «التهاب» قیمتی در بازار زمین از حالت تشدید خارج شده و اگرچه سطح قیمت زمین آماده ساخت کاهش پیدا نکرده و همچنان به دلیل افزایش نسبی آن، برای سازنده‌ها قابل سرمایه‌گذاری و مشارکت نیست اما با این حال از شتاب افزایش قیمت این نوع املاک، در برخی مناطق پر ساخت و ساز شهر تهران کاسته شده است.

اطلاعات

۱۰۰ برج و ۵ بیمارستان تهران روی گسل زلزله است

دکتر محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی با گلایه از بی‌توجهی برخی دستگاه ها نسبت به ایمنی ساخت و ساز در کشور گفت: هم اینک ۵ بیمارستان و ۱۰۰ برج ۱۲ طبقه در مناطقی از تهران که روی گسل زلزله است ساخته شده است. وی گفت: اخیراً در نقشه‌های تفضیلی شهر تهران گسل‌ها مشخص شده و در اختیار شهرداری تهران قرار گرفته است که این سازمان باید در تمامی دستورالعمل‌ها گسل‌ها را مد نظر خود قرار دهد.

شکرچی‌زاده با اشاره به اینکه هم‌اکنون وضعیت بیمارستان‌ها و مقاوم سازی آن‌ها قابل قبول نیست و مرکز تحقیقات تا به این لحظه چندین بار تذکر داده است، گفت:شهر تهران ۶۲۶ کیلومتر وسعت دارد که ۷۵ کیلومتر از سطح تهران جزو محدوده‌های گسل خیز است و منطقه یک ۹ کیلومتر، منطقه چهار ۵ کیلومتر از گسل‌ها را شامل می‌شود.

نظر شما