شناسهٔ خبر: 63716 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مروری بر روزنامه‌های امروز ۶ بهمن ماه می‌خوانید

سایه دوباره تحریم‌ بر خطوط هوایی ایران

روزنامه موضوع تحریم های صنعت هوایی برای این صنعت بزرگ کشورمان جدید نیست، اما این بار دور جدید تحریم های صنعت هوایی پس از توقفی چند ساله دوباره شامل شرکت‌های مسافربری اصلی  کشور یعنی هما و ماهان شده و پاسخ و اعتراض وزیر راه و شهرسازی به این امر، به سرعت به تیتر بسیاری از خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها بدل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در زیر برخی از تیترها و مطالب منتشرشده در روزنامه‌های امروز را می‌خوانید:

اطلاعات

وزیر راه: قطعه اول آزاد راه تهران ـ شمال تابستان ۹۸ افتتاح می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: راه‌اندازی قطعه اول آزادراه تهران ـ شمال این مسیر را ۶۰ کیلومتر کاهش می‌دهدمحمد اسلامی در حاشیه بازدید از آزادراه تهران ـ شمال که با حضور شهبازی استاندار البرز، سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان و خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل برگزار شد، افزود: کل مسیر منطقه یک، ۶قطعه و به طول ۳۲ کیلومتر است که بازدید شد.

وی گفت: این پروژه از پروژه‌های فاخر در کشور است که همه دستاورد‌های مهندسی و طراحی در آن لحاظ شده است و شرکت‌هایی که در این پروژه در حال کار هستند، جزو بهترین شرکت‌های ایران محسوب می‌شوند.‏ وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در اجرای این پروژه بنیاد مستضعفان و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی همبستگی و یکپارچگی داشته‌اند، اضافه کرد: آزادراه تهران ـ شمال پروژه ماندگاری در کشور است و امیدواریم که زودتر به بهره‌برداری برسد.

عصر اقتصاد

وزیر راه و شهرسازی:

ایران ایر و ماهان در لیست تحریم قرار گرفته اند

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه علاوه بر هواپیمایی ماهان،شماره و لیست هواپیماهای ایران‌ایر هم در لیست تحریم قرار گرفته است، گفت: اعمال تحریم ها علیه صنعت هوایی ایران برخلاف مقررات بین‌المللی بوده و ما نامه هواپیمای کشوری آلمان را پاسخ داده‌ایم، چون اتهاماتی در آن مطرح شده بود که زیبنده نیست. محمد اسلامی در حاشیه بازدید از مراحل ساخت بزرگراه همت - کرج افزود: با تعلیق پروازهای شرکت ماهان به آلمان، سازمان هواپیمایی کشوری آلمان اتهاماتی مطرح کرده است که اصلا زیبنده این شرکت نبود و سازمان هواپیمایی کشوری ایران در نامه ای به هواپیمایی آلمان کتبا پاسخ این اتهامات را داده است.

وی با بیان اینکه صنعت هوایی ایران از سال های بسیار گذشته در تحریم بوده است، اظهار کرد: هر چند پروازهای هواپیمایی ماهان به آلمان تعلیق شده، اما بسیاری از هواپیماهای ایران ایر هم در فهرست تحریم‌ها قرار دارند و این برخلاف قوانین و مقررات بین‌المللی است. وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت تکمیل بزرگراه همت - کرج برای روانسازی ترافیک بین تهران و کرج اظهار داشت: در نشستی که با تمام دست اندرکاران این پرواز داشتیم، مسایل فنی و مالی آن مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که پیمانکار مربوطه تا تیرماه سال آینده این مسیر را تکمیل کند.

قانون

پروازهـاي نجومي

در يكي، دو سال گذشته و پس از آزادسازي نرخ بليت هواپيما در كشور در برهه‌هاي مختلف شاهد افزايش شديد قيمت‌ها در مسيرهاي خاص هوايي بوده‌ايم و بازار حمل‌ونقل هوایی کشور نرخ‌های عجیب و غریب فراونی به خود دیده، در جدیدترین نمونه بلیت پرواز تهران-كيش-تهران براي ايام دهه فجر است كه قيمت اين بليت تا نزديك به دوميليون تومان نيز رسيده است.

البته از اوايل امسال نابساماني و التهابات گسترده در بازار ارز نيز تاثير خود را بر نرخ بليت‌هاي هواپيما داشته اما در اين خصوص كارشناسان معتقدند که تنها ۵۰ درصد نرخ بلیت به تلاطم‌های ارزی بازمی‌‌گردد و ۵۰ درصد مابقی ریالی است و نرخ پروازها را با قيمت‌هاي موجود غيرواقعي مي‌دانند. جالب اينجاست كه انگيزه‌اي كه براي مسئولان سازمان هواپيمايي كشوري از آزادسازي نرخ بليت هواپيما وجود داشته، افزايش كيفيت پروازها و همچنين سهولت استفاده از سفرهاي هوايي براي مردم بوده است؛ دليلي كه كشورهاي پيشرفته دنيا را به آزادسازي نرخ بليت پرواز سوق داده است اما در كشور ما در واقع آزادسازي به معناي درست آن انجام نشده و به نوعي نرخ بليت‌هاي هواپيما رهاسازي شده است!

دنیای اقتصاد

ترمز تورم ملکی در پایتخت چگونه عمل کرد؟

کشف زمستانی در بازار مسکن

چهار عامل ترمز تورم ماهانه ملکی در پایتخت به‌عنوان عوامل «ثبات‌ساز» میانگین قیمت آپارتمان‌ها در شهر تهران شناسایی شد؛ بررسی‌های «دنیای اقتصاد» بر پایه آمارهای رسمی مربوط به تحولات بازار معاملات خرید مسکن شهر تهران در دی ماه ۹۷ در حالی منجر به کشف دست‌کم چهار عامل هدایتگر تورم ماهانه در معاملات زمستانی خرید و فروش آپارتمان‌های مسکونی شده است که در میان این عوامل، نقش یک پارامتر پررنگ‌تر از سایر پارامترهای مطرح است.

تورم ملکی ماهانه شهر تهران در حالی در اولین ماه از فصل زمستان به کمترین میزان خود از اردیبهشت امسال تاکنون رسیده و با رشد ۵/ ۱ درصدی متوسط قیمت آپارتمان‌ها نسبت به میانگین قیمت مسکن در آذرماه به مرز صفر نزدیک شده است که در شهریور امسال نرخ رشد قیمت مسکن در مقایسه با یک ماه قبل-مرداد-به نقطه اوج خود –تورم ماهانه ۹ درصدی-رسید؛ این در حالی است که در دو ماه ابتدای پاییز ۹۷ تورم ماهانه ملکی در شهر تهران به ۶ درصد و در آذر به ۴ درصد کاهش یافت؛ چرخش مسیر تورم ماهانه مسکن شهر تهران که پاییز امسال آغاز شده بود و در آخرین ماه از این فصل به کمترین میزان خود رسیده بود در دی ماه-اولین ماه از فصل زمستان-ادامه یافت؛ به‌طوری که در حال حاضر قیمت واحدهای مسکونی در بازار معاملات مسکن پایتخت در آستانه ورود به فاز «ثبات» قرارگرفته است.

ایران

افزایش ۶۰ هزار تومانی  حق مسکن کارگران

چند روز پیش رقم‌هایی از خانه‌های اجاره‌ای اکازیون و تخفیف خورده شمال تهران اعلام شد که نشان می‌داد مثلاً برای اجاره یک خانه ایده‌آل در خیابان زعفرانیه باید ۵۰۰ میلیون تومان رهن و ماهانه نیز ۴۰ میلیون تومان اجاره پرداخت! این عددها البته فوراً با واکنش تند طبقه متوسط و کارگر روبه‌رو شد. چراکه حالا حدود ۱۵ میلیون کارگرحقوق بگیر (رسمی و غیررسمی) ، چشم انتظار افزایش ۶۰ هزار تومانی حق مسکنی است که هنوز هم به تصویب هیأت وزیران نرسیده و در انتظار تأیید است!

این ۶۰ هزار تومان اگرچه چند درصد از حداقل حقوق یک میلیون و ۱۱۲ هزار تومانی یک کارگر را پوشش می‌دهد، اما در شرایطی که حداقل مبلغ اجاره بها در پایتخت متری ۲.۵ و ۳.۵ میلیون تومان برآورد می‌شود، نمی‌تواند چندان گره‌گشا باشد! بازار اجاره‌ها بویژه در کلانشهرها، درحال حاضر از هیچ قاعده و استاندارد مشخصی پیروی نمی‌کند و تابع عرضه و تقاضا شده است! قیمت‌های نجومی البته مشتریان خاص خودشان را دارند، اما طبقه کارگر که در سال گذشته بیش از ۳۷ درصد از حقوقش صرف هزینه مسکن می‌شد، در این شرایط سخت اقتصادی و تورم، دیگر نمی‌تواند از پس هزینه‌های مسکن برآید. درحالی که بنا به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، حق مسکن باید به اندازه ۵۰درصد اجاره بهای یک خانوار ۴نفره کارگری باشد! مرکز پژوهش‌های مجلس در جدیدترین آمارها، خط فقر در تهران را ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده است.دریافتی بیش از ۸۰ درصد کارگران زیر ۳ میلیون تومان است.

برچسب‌ها:

نظر شما