شناسهٔ خبر: 64422 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

جواد حق‌شناس مرور کرد

فعالیت مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ۴ دهه/تامین مصالح و احداث بنای بالغ بر ۵۲۸ هزار مسکن شهری/تکمیل ۹۲ درصدی مسکن مهر تکلیف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

جواد حق شناس تامین مصالح و احداث بنای ۵۲۸ هزار و ۸۱ واحد مسکن شهری ، تکمیل ۹۲ درصدی مسکن مهر تکلیف بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان بخشی از فعالیت های آن بنیاد در طی ۴ دهه گذشته تشریح شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای وظایف خود تامین مسکن شهری را برای شهرهای زیر ۲۵هزار نفر برعهده دارد. در همین رابطه اهم وظایف حوزه مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در راستای تحقق اصل ۳۰، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، سند چشم انداز در افق ۱۴۰۴ و اساسنامه مصوب بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تامین مسکن خصوصا کاهش دغدغه‌های مسکن اقشار کم درآمد است و در این امر بنیاد مسکن ساماندهی مسکن محرومان را برعهده داشته و دارد.

بنياد مسكن انقلاب اسلامي با توجه به فرمان تاريخي امام (ره) جهت ساخت خانه ارزان‌قيمت براي محرومين، تولید انبوه مسکن شهری و مسکن حمایتی را در دستور کار داده است بنياد مسکن از ابتدا تاکنون در مناطق شهری تامين بالغ بر ۵۲۸۰۵۱ واحد مسکوني را در قالب تامين مصالح و زمين و احداث بنا فراهم نموده است.

جواد حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فعالیت‌های حوزه مسکن شهری را تا پایان ۶ ماهه اول سال اعلام کرد و گفت: آماده‌سازی بیش از ۲.۵۰۰.۸۲۳ مترمربع زمین با مبلغ قرارداد ۴۱۴.۲۳۴ میلیون ریال در ۱۳ استان کشور در قالب ۲۶ پروژه، تکمیل ساخت ۸۳.۳۰۸ مترمربع با کاربری فرهنگی مذهبی با مبلغ قرارداد ۴۱۲.۲۳۶ میلیون ریال در ۱۶ استان کشور در قالب ۲۸ پروژه و در نهایت تکمیل ساخت ۲۸۰.۲۱۸ مترمربع ساختمان با کاربری اداری _ بهداشتی_ درمانی... با مبلغ قرارداد ۶۳۱.۲۴۲ میلیون ریال در ۱۸ استان کشور در قالب ۴۰ پروژه از جمله فعالیت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه مسکن شهری بوده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین فعالیتهای مربوط به مسکن مهر را نیز تشریح کرد و افزود: مسکن مهر به عنوان بزرگترین طرح تأمین مسکن بلکه به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور در جریان است و بخش قابل توجهی از آن در قالب مسکن شهرهای زیر ۲۵۰۰۰ نفر (بالغ بر ۸۷۹ شهر از ۱۱۰۰ شهر کشور) بر عهده حوزه مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده است. ساماندهی متقاضیان تا ساخت و بهره‌برداری از واحد مسکونی آنها باید در این فعالیت توسط بنیاد مسکن مدیریت می شد.

حق شناس در بحث مسکن مهر، خاطرنشان کرد: توزیع و برنامه‌ریزی احداث تعداد ۳۴۸۸۳۴ واحد در ۸۷۹ شهر از شهرهای زیر ۲۵۰۰۰ نفر جمعیت، ثبت نام و بررسی شرایط و ساماندهی متقاضیان در کلیه شعب بنیاد مسکن،  اخذ ۳۵۱ هزار و ۲۵۱ واحد پروانه ساختمانی،  انعقاد قرارداد تعداد ۳۴۸ هزار و ۸۳۴ واحد تسهیلات مسکن مهر با مشارکت بانک‌های عامل از جمله فعالیت هایی بوده است که در مورد مسکن مهر توسط بنیاد انجام شده است.

این مقام مسئول پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی واحدهای مسکن مهر را در شهرهای زیر ۲۵هزار نفر نیز اعلام کرد و گفت: تاکنون عملیات اجرای فوندانسیون ۳۴۶ هزار و ۵۴۴ واحد، اجرای عملیات اسکلت ۳۳۷هزار و ۵۸۶ واحد، اجرای عملیات سفت‌کاری ۳۳۱ هزار و ۸۵۹ واحد، عملیات اجرایی ۳۲۲هزار و ۱۵۷ واحد و تعداد ۳۱۵هزار و ۶۵۵ واحد به اتمام رسیده است.

به گفته حق‌شناس، فروش اقساطی و صدور دفترچه قسط ۲۹۹۰۴۳ واحد از واحدهای احداثی، تأمین و توزیع ۳۸۳۰۱ تن قیر یارانه‌ای جهت آماده‌سازی و آسفالت معابر پروژه‌های مسکن مهر، آماده‌سازی سایت‌های مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵۰۰۰ نفر جمعیت توسط امور ماشین‌آلات بنیاد مسکن به مساحت ۲۵۹۴ مترمربع و احداث تعداد ۴۰ باب مدرسه، ۷۷ باب مسجد و ۴ واحد کلانتری تامین اعتبار شده است.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیشرفت فیزیکی طرح مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را که با مدیریت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال انجام است، ۹۷ درصد عنوان کرد.

 بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعداد خانوارهای دریافت کننده مسکن مهر در شهرهای زیر ۲۵هزار نفر براساس سال بر اساس جدول زیر است:

 

سال

تعداد واحدهای تمام شده

۱۳۸۹

۳۱۴۶۰

۱۳۹۰

۹۸۴۹۶

۱۳۹۱

۷۹۵۲۱

۱۳۹۲

۵۱۴۷۱

۱۳۹۳

۲۸۱۵۷

۱۳۹۴

۱۳۷۰۴

۱۳۹۵

۱۰۵۳۷

۱۳۹۶

۶۹۱۶

۱۳۹۷.۱۰.۳۰

۲۰۱۳

مجموع

۳۲۲۲۷۵

 

پروژه‌های در دست اجرای مسكن محرومان (سفر مقام معظم رهبری به استانها)

ساخت مسکن حمایتی:

شامل پروژه احداث مسکن در قالب سفرهای مربوط به مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، اعتبارات کمک به گروههای کم درآمد (کمک نیم درصد سود بانکها)، مسکن محرومین و حساب ۱۰۰ حضرت است.

وضعیت پروژه های حمایتی حوزه مسکن شهری عبارت است از:

پروژه های رهبری در ۱۷ استان در قالب ۸۹۵۱ واحد

کل تعداد واحد تعهد شده

تعداد واحد پایان یافته

تعداد واحد در دست اجرا

تعداد واحد در دست برنامه ریزی

تعداد واحد خارج شده از تعهد

۹۱۷۲

۷۶۵۱

۱۲۹۹

۱۸۲

۴۰

 

برنامه و عملکرد حوزه مسکن شهری در نه ماهه اول سال ۱۳۹۷

هچنین بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، مجموع پروژه‌های در دست اجرا در نه ماهه اول سال ۱۳۹۷ تعداد ۱۴,۱۵۲ واحد به شرح زیر است:

۱۳۰۶۳ واحد انتقالی از سال۱۳۹۶ به ۱۳۹۷

۶۱۲۵ واحد برنامه ساخت جدید در سال ۱۳۹۷

۱۴۲۹واحد شروع شده در نه ماهه اول سال ۱۳۹۷

۶۳۴۸ واحد برنامه اتمام در سال ۱۳۹۷

که از تعداد واحد های مسکونی فوق ۳۴۰ واحد در۹ ماهه اول سال ۹۷ به مرحله اتمام رسیده است.

گفتنی است ماموریت حوزه مسکن شهری نیز بر اساس اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رسیدگی به محرومین و مستضعفین، توسعه عدالت‌اجتماعی، بسترسازی برای سازندگی در کشور، نکات اساسی که از فرمان قابل تأمل است و گستره مأموریت سازمان (Vision) را بدست می‌دهد عبارتند از:

- تأمین مسکن با شرایط یادشده برای تمامی محرومینی که فاقد مسکن هستند (تأمین کمی مسکن محرومین).

- تأمین مسکن مناسب برای خانوارهای مستضعفی که اگرچه به ظاهر مسکن دارند ولی مسکن آنها زوایای بیغوله‌ها و اطاقک‌های تنگ و تاریک است این فراز به بهسازی مساکن فاقد کیفیت محرومین یا ارتقاء کیفی مساکن موجود محرومین (بهسازی یا نوسازی آنها) اشاره دارد.

- همانگونه که پیش‌تر یاد شد از متن فرمان برمی‌آید که پرداختن به محیط‌سازی مساکن محرومین و محلات فقیرنشین از نظر تأمین تأسیسات زیربنایی (آب، برق، ...) و مناسب‌سازی آن از دیگر اهداف مأموریت حساب ۱۰۰ است.

مأموریت و عناوین فعالیت های مهم حوزه مسکن شهری:

مجموعه متنوعی از فعالیت‌های مرتبط با تأمین مسکن و به تعبیری زنجیره تولید مسکن، مدیریت اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌های مسکن و ساخت ساختمان‌ها و فضاهای اداری در حوزه مسکن شهری در حال انجام است.  

- تأمین زمین و آماده‌سازی

- تهیه گزارش‌های اقتصادی پروژه‌ها (گزارش هزینه، فایده)

- تهیه طرح و دریافت پروانه

- پیشبرد و تکمیل پروژه های مسکونی در دست اجرا

- شروع پروژه مسکونی جدید

 - واگذاری و اعطای سند به متقاضیان

- مسکن مهر

- ساخت ساختمان ها و فضا های اداری

- ساخت پروژه های اداری، بهداشتی و مذهبی

- تهیه گزارش های برنامه ای، انجام پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی

نظر شما