شناسهٔ خبر: 64746 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز مهندس گفت

بهره‌مندی از ظرفیت نیروهای بسیجی در احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طی سال‌های ۹۸ و ۹۹/ تکمیل مسکن مهر در دو سال آتی/ با تلاش و کار جهادی گام برداریم

اسلامی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این مطلب که از ظرفیت نیروهای بسیجی در احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور طی سال های ۹۸ و ۹۹ بهره گرفته می‌شود، گفت: فرصت مغتنمی است تا ۵۰۰ هزار نفر عضو فعال جامعه مهندسی را در صنعت ساخت و ساز وارد کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مراسم گرامیداشت روز مهندس که به همت پایگاه مقاومت بسیج وزارت راه و شهرسازی در سالن الغدیر وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، ضمن تبریک روز مهندس و یادآوری شهدای انقلاب سلامی و دفاع مقدس و سنگرسازانی که در راه شرف، عزت و دین این آب و خاک جان خود را تقدیم به جمهوری اسلامی ایران کردند، گفت: در شرایط جنگ اقتصادی که هم اکنون در آن به سر می‌بریم نیازمند اتحاد و همبستگی بیشتر برای اعتلای نظام جمهوری اسلامی ایران هستیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در شرایط کنونی نیازمند آن هستیم تا با تلاش و کار جهادی در این مسیر گام برداریم تا  نشان دهیم نظام جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته توان مقاومت و پایداری دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مهمترین هدف دشمن در شرایط کنونی ناتوان جلوه دادن ایران اسلامی است، خاطرنشان کرد: رفتار دشمن و جبهه استکبار با گذشته قابل مقایسه نیست. امروزه استکبار جهانی در تمامی شریان‌های فعالیتی حضور پیدا کرده و در هر مسیری بازدارندگی ایجاد کرده تا نارضایتی عمومی ایجاد کند.

اسلامی افزود: مهمترین خروجی تحریم این است که شرایط عادی، شفاف و استاندارد را به جریان فرعی عدم کارآیی انتقال دهد و از طریق این مسیر فرعی مقبولیت نظام را زیر سوال ببرد، زیرا تمام تلاش استکبار برای نشان دادن عدم مشروعیت نظام به جایی نرسید و مردم با حضور خود در صحنه نشان دادند که به هیچ طریق نمی‌توان مشروعیت نظام را زیرسوال برد.

وی ادامه داد: استکبار سیستم مبادلات تجاری و اقتصادی را آلوده کرده و عملا در تلاش است تا با القای این فکر که هر که هم اکنون بر سر کار است دزد بوده، این تفکر سراسر غلط را القا کند و در تلاش است تا با تخریب اذهان عمومی به این هدف سراسر اشتباه خود جامه عمل بپوشاند.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بنابراین مراقبت و اقدام جامع باید این باشد که در این مسیر فرعی اشتباهات گذشته تکرار نشود و تلاش کنیم تا قدرت فرمان و حرکت را در جامعه ایجاد کنیم.

وی یکی از ویژگی‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و مسئولان را قدرت فرمان و حرکت عنوان کرد و گفت: هم اکنون ارزاق عمومی و کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومان تومان وارد کشور شده است اما به دلیل آنکه توزیع ضابطه‌مند نبوده شاهد بی‌اعتمادی در جامعه هستیم. در این راستا نیاز است تا بسیج با ظرفیت‌هایی که دارد از این مهم پاسداری و مراقبت کند تا اعتماد عمومی در بین جامعه ایجاد و سپس تقویت شود.

اسلامی نقش بسیج را در ایجاد اعتماد عمومی و تقویت آن در ساخت و ساز و سازندگی کشور برشمرد و در ادامه به نقش بسیج مهندسان در سازندگی اشاره کرد. وی گفت: یکی از کارکردها و ماموریت‌های سازمان بسیج مستضعفان محرومیت‌زدایی از جامعه است و در این راستا بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری ایجاد تحرک جدی در بازآفرینی شهری و ریشه کن کردن حاشیه نشینی در دستور کار جدی وزارتخانه قرار داد که انتظار داریم در این مهم بسیج نقش پررنگ‌تری نسبت به گذشته ایفا کند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: هم اکنون چهار نفر از معاونان وزارتخانه در سیستان و بلوچستان که یکی از استان‌های پایلوت ما برای مهار حاشیه‌نشینی و عملیاتی کردن طرح بازآفرینی شهری است حضور دارند. علاوه بر سیستان و بلوچستان، خوزستان نیز از دیگر استان‌هایی است که مهار حاشیه‌نشینی و بحث بازآفرینی شهری را در آنها در دستور کار قرار داده‌ایم و این مهم را در نامه ای به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابلاغ کرده‌ایم تا اقدام لازم صورت بگیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بسیج می تواند در این دو استان وارد شود و ما در وزارتخانه راه و شهرسازی از این مهم استقبال و حمایت می‌کنیم.

اسلامی اقدامات مهم در دو استان خوزستان و سیستان و بلوچستان را شامل اقدامات فرهنگی، ساماندهی محلات، تخریب و نوسازی واحدهای مسکونی عنوان کرد و گفت: امیدواریم با این اقدامات بتوانیم از طریق توانمندسازی تاثیرگذاری فرهنگی بر بافت‌های اجتماعی ایجاد کنیم.

اسلامی همچنین اعلام کرد: در شرایط تحریم و رکود سهمی که برای برون رفت از تحریم در دستور کار داریم احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور و تکمیل باقی مانده مسکن مهر است و با این اقدامات در جهت تحرک دادن به بخش مسکن هستیم.

وی ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران، انبوه‌سازان و مشارکت‌کنندگان در طرح‌های دولتی احداث مسکن، توضیح داد: با رونق دادن به احداث واحدهای مسکونی در صدد هستیم تا هم صنعت ساختمان‌سازی را فعال کنیم و هم جامعه مهندسی و مهندسان را با تمهیداتی که معاونت مسکن و ساختمان در دستور کار قرار خواهد داد فعال کنیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: فرصت مغتنمی است تا ۵۰۰ هزار نفر عضو فعال جامعه مهندسی را در صنعت ساخت و ساز وارد کنیم و از این طریق تلاش می‌کنیم تا فرصت‌های لازم برای رشد ساخت و ساز، بهینه سازی مصرف انرژی ایجاد شود و دوره جدیدی از ساخت و ساز در کشور رقم بخورد.

نظر شما