شناسهٔ خبر: 64794 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

با حضور سفیر ایران و رییس جمهوری افغانستان

نخستین محموله صادراتی افغانستان از مسیر چابهار راهی هند شد

چابهار با حضور سفیر ایران در کابل و مقامات افغانستان، نخستین محموله کالاهای صادراتی افغانستان به هند از مسیر چابهار انتقال یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، با حضور سفیر ایران در کابل و مقامات افغانستان، نخستین محموله کالاهای صادراتی افغانستان به هند از مسیر چابهار انتقال یافت.

در این مراسم رسمی که با حضور محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان و سفیران کشورهای هند، ایران و ترکیه در منطقه نیمروز افغانستان برگزار شد، ۲۳ کامیون متعلق به افغانستان از شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز در همسایگی استان سیستان و بلوچستان به سمت بندر چابهار حرکت کردند.

بنا به گزارش بی‌بی‌سی، این کامیون‌ها حامل ۵۷۰ تن کالا، شامل ۲۰۰ تن ماش و ۳۷۰ تن سنگ تالک است که بیشتر برای تولید پودر بچه استفاده می‌شود.

رؤسای جمهور ایران، افغانستان و هندوستان پیش از این توافق سه جانبه‌ای را امضا کردند که هدف از این موافق‌نامه توسعه بندر چابهار و بهره‌برداری‌های اقتصادی از این بندر راهبردی است. هند نیز سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در چابهار آغاز کرده است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان که برای شرکت در این مراسم به شهر زرنج ولایت نیمروز رفته بود با قطع نوار به اولین گروه از کامیون‌های افغانستان اجازه سفر به چابهار را داد. او گفت با توجه به فرصت‌های ایجاد شده در افغانستان، صادرات این کشور از یک میلیارد دلار کنونی به دو میلیارد افزایش خواهد یافت.

یما یاری، وزیر ترابری افغانستان نیز در این مراسم گفت که ۱۵۰ شرکت افغان تاکنون ۵۰ میلیون دلار در چابهار سرمایه گذاری کرده‌اند. او ساخت ۱۳ کارخانه تولیدی و ۳ انبار بزرگ را جزئی از این سرمایه‌گذاری خواند.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان باز شدن این مسیر را «فرصت و روزنه جدید برای تجارت و ترانزیت» افغانستان دانسته است.

وی گفت: افغانستان دیگر محدود تنها به مسیرهای پاکستان نیست. مسیرهای متعدد زمینی، خط آهن، کریدور هوایی و… فرصت و تحول عظیمی را برای کشور فراهم کرده است.

نظر شما